1394/2/4 - 05 : 20
کد خبر: 2691
فرماندار خلخال خبر داد
کشف شهر زيرزميني در شهرستان خلخال
احرارنيوز:فرماندار خلخال از کشف شهر زيرزميني يدي دام ( هفت خانه) متعلق به هشت هزار سال پيش در روستاي گرمخانه اين شهرستان خبر داد.

به گزارش احرارنيوز به نقل از فارس، مهدي احمدي اظهار کرد: شهرستان خلخال مهد فرهنگ و تمدن است و در روستاي گرمخانه خلخال شهر زيرزميني هفت دام با نام ترکي ( يدي دام) در بالادست روستا قرار گرفته که يک شهر زيرزميني با قدمت بيش از 8 هزار ساله است.

وي ادامه داد: اين شهر تاريخي زيرزميني مطمئناً جزو چند شهر زيرزميني مربوط به عصر سنگ و پارينه سنگي در ايران است که مطالعات آن با همکاري کارشناسان زبده ميراث فرهنگي استان اردبيل و کشور مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

فرماندار خلخال در خصوص نام اين شهر زيرزميني گفت: «يدي دام» به هفت منزل تو در تو در داخل زمين گفته مي‌شود که اين اثر تاريخي دراول از يک دهانه وارد خانه شده و بعد از آن در طول راهروها و مسير خاص که نياز به تجهيزات و ايمني براي تردد در داخل آن است ادامه مي‌يابد و هفت خانه در داخل اين شهر زيرزميني وجود دارد.

رئيس شوراي تأمين شهرستان خلخال با اشاره به اينکه از پايين دست اين شهر زيرزميني چشمه‌هاي جوشان و آب آشاميدني روستاي گرمخانه جاري است از قدمت تاريخي و فرهنگي روستاهاي خلخال خبر داد و متذکر شد: با همکاري اداره‌کل ميراث فرهنگي استان اردبيل در هفته آينده تيم کارشناسي باستان‌شناسي در شهرستان خلخال براي اولين بار اين شهر زيرزميني را مورد مطالعه قرار خواهد داد.

احمدي بيان داشت: گوشه‌گوشه شهرستان خلخال آثار تاريخي و ماندگاري از دوران مختلف تاريخي را در خود جاي داده که با مطالعه اين آثار به قدمت آنها پي خواهيم برد.

فرماندار خلخال ادامه داد: اين روستا هم به لحاظ پرآبي در تمام فصول سال يکي از زيباترين طبيعت شهرستان خلخال را داراست که مي تواند در کنار جاذبه گردشگري به جذب گردشگران علاقمند به تاريخ را نيز به شهرستان خلخال بکشاند.

احمدي بيان کرد: اين روستا در 22 کيلومتري بخش مرکزي شهرستان خلخال واقع شده که قصد داريم با همکاري  اداره ميراث فرهنگي و بخشداري مرکزي و همکاري دهياري  و اهالي روستا محيط روستا براي حضور گردشگران از مناطق مختلف کشور آماده شود.

اين مسئول متذکر شد: اين روستا براي اينکه آماده حضور گردشگران و محققان و دانشجويان رشته باستان شناسي از کشور شود بايد زيرساخت‌هايي از قبيل هتل‌، مراکز اقامتي و رفاهي در روستا ساخته شود.

 قبرستان تاريخي شمس آباد، غارهاي تاريخي ازناو‌، گورستان تاريخي روستاي گيلوان‌، قلعه گيلوان‌، حمام نصر خلخال، مسجد روستاي خمس از عصر قاجار،محله قلعه باشي شهر خلخال از جمله ميراث تاريخي شهرستان خلخال به شمار رفته که از نياکان اين خطه به يادگار مانده است.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 3

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.