1394/1/30 - 14 : 20
کد خبر: 2607
عموميت يافتن «اتهام‌زني» در شوراي شهر تبريز
اتهام مي‌زنم پس هستم
احرارنيوز:چرا اعضا شورا «اتهام زني» مي‌کنند و البته اخيرا دامنه چنين حرف‌هايي را نيز از محدوده همکارانشان در شورا و مديران شهرداري فراتر برده و خبرنگاران را متهم مي‌کنند؟

، به گزارش احرارنيوز به نقل از فارس، اگر چه صحبت‌هاي يکي از اعضاي شوراي شهر تبريز در جلسه اخير کميسيون « تحقيق و نظارت» همين شورا مبني بر اينکه «چون پول ندارد خبرنگاران با او مصاحبه نمي‌کنند» صحبت‌هايي تعجب‌آور و البته به غايت تلخ بودند که واکنش جامعه مطبوعاتي شهر را در پي داشت اما با اين حال اين صحبت‌ها مي‌توانند جدا از بحث توهين به خبرنگاران و اصحاب رسانه از جهات ديگري نيز مورد بررسي قرار گيرند.

بر اين اساس چنين صحبت‌هايي از يک سو اتهاماتي ناوارد را متوجه اصحاب رسانه و خبرنگاران کرده که براي جامعه مطبوعاتي غيرقابل قبول و تلخ ارزيابي مي‌شود و از طرف ديگر نشانگر و يادآور گسترش روز افزون فضاي « اتهام زني» در شوراي شهر تبريز است.

اتهام زني‌هايي که بارها نه تنها در راهروها و دفاتر شورا بلکه در صحن شوراي شهر هم تسري يافته و تبديل به خبر داغ رسانه‌ها شده و البته به همان سرعت نيز از ياد رفته و فراموش شده‌اند. 

اما اگرچه پديده «اتهام زني» بعضي اعضاي شوراي شهر به اعضاي ديگر و به مديران شهرداري داستان تازه‌اي نيست و بعضي اعضا بدون ارائه شواهد معتبر در زمان‌هاي مختلف، همکارانشان را به دخالت در امور اجرايي و عزل و نصب‌ها، تشکيل شورا در شورا، سهم‌دهي و سهم خواهي متهم کرده، البته خودشان را نيز از چنين اتهاماتي مبرا دانسته‌اند اما با اين حال تاکنون سابقه نداشته که خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه به چنين صراحتي متهم به گرفتن پول براي نوشتن خبر و انجام مصاحبه شوند.

*دبيري: من از بابت اين جملات از همه خبرنگاران عذرخواهي مي‌کنم

شهرام دبيري رئيس شوراي شهر تبريز در گفت‌وگويي کوتاه  در اين مورد با تاکيد براينکه  هنوز هم مطمئن نيست چنين صحبت‌هايي از طرف يک عضو شورا انجام گرفته باشد، افزود: تاکنون سابقه نداشته که خبرنگاري براي انجام مصاحبه و خبر، پولي طلب کرده باشد.

وي با تاکيد بر اينکه مطرح کردن چنين سخناني از طرف اعضا شورا نادرست است، گفت: اعضا شورا نبايد ضعف و مشکلات خود را به واسطه چنين فرافکني هايي به افراد ديگر خصوصا خبرنگاران معطوف کنند.

*اعضاي شورا بايد قواعد بازي را رعايت کنند

دبيري با اشاره به اين موضوع که اگر تقديراتي که گاها در بعضي مراسم‌ها از خبرنگاران انجام شده آنقدر ناچيز و محدودند که گفتن ندارد، افزود: اينکه ما بگوييم خبرنگاران در قبال پول خبر تهيه مي‌کنند بي‌انصافي است و واقعيت ندارد؛ آن هم در شرايطي که خبرنگاران در شوراي چهارم حضور فعال‌تري داشته و مطالب بيشتر، کامل‌تر و بهتري توليد مي‌کنند و البته فعاليتشان قابل تقدير است.

رئيس شوراي شهر تبريز با اشاره به گسترش دامنه اتهام زني‌ها در شوراي شهر تبريز گفت: اعضاي شورا بايد قواعد بازي را رعايت کنند و نبايد در صورت عدم پذيرش نظرشان در يک مورد خاص به چنين فرافکني‌هاي دست بزنند.

وي تاکيد کرد: من از بابت ابراز چنين مسائلي از همه خبرنگاران عذرخواهي مي‌کنم.

*فرهنگ‌سازي در مورد رفتار مدني

سعيد حاجي‌زاده سخنگوي شوراي شهر تبريز نيز که به دليل خصلت سازماني‌اش در هيئت رئيسه شوراي شهر داراي ارتباط بيشتري با خبرنگاران است با تاکيد بر اينکه به هيچ عنوان خبرنگاران با چنين دلايلي با او تماس نگرفته و چنين مسايلي از اساس موضوعيت ندارد، گفت: جامعه خبرنگاري تبريز مصداق چنين صحبت‌هايي نبوده و نيست.

وي در پاسخ به پرسشي در مورد راهکار پيشنهادي‌اش براي جلوگيري ازگسترش فضاي اتهام‌زني در شوراي شهر تبريز گفت: شورا بايد برنامه‌هايي را براي فرهنگ‌سازي در مورد رفتار مدني در دستور کار قرار دهد.

*بايد از خبرنگاران عذرخواهي کرد

اصغر عابدزاده نيز در کنفرانس خبري روز گذشته‌اش در پاسخ به سئوال خبرنگاري در اين مورد، تاکيد کرد: تاکنون اين اتفاق براي من رخ نداده و خيلي از خبرنگاران براي مصاحبه کردن به دفتر من آمده‌اند، ولي من وقت نداشتم و شرمنده شده‌ام، به هر حال اگر آن عضو شورا مصداق صحبت‌هايش را مطرح نکند، بايد از خبرنگاران عذرخواهي کند.

حال با توجه به اينکه اعضاي شوراي شهر، فعالان مدني و اصحاب رسانه چنين اتهاماتي را از اساس غير واقعي مي‌دانند اين سئوال پيش مي‌آيد که چرا اعضا شورا «اتهام زني» مي‌کنند و البته اخيرا دامنه چنين حرف‌هايي را نيز از محدوده همکارانشان در شورا و مديران شهرداري فراتر برده و خبرنگاران را متهم مي‌کنند؟

*اتهام مي زنم پس هستم.

يک کارشناس جامعه شناسي در ارتباط با افزايش فضاي اتهام‌زني در شوراي شهر تبريز با تاکيد بر اينکه چنين اتهام‌زني‌هايي مي‌تواند ناشي از نشناختن قواعد بازي و فرافکني باشد، مي‌گويد: البته بعضا ديده شده است که فرد اتهام زننده خود از درست و صادق نبودن ادعايش اطمينان دارد اما براي جلب توجه رسانه آغاز به مطرح کردن چنين ادعاهايي کرده است.

وي با تاکيد بر اينکه افرادي که توانايي توليد گفتمان معتبر، ماندگار و مورد پسند رسانه‌ها را ندارند به سراغ روش‌هاي پروپاگاندايي مي‌روند تاکيد کرد: مطمئنا توجه رسانه‌ها نيز به چنين صحبت‌هايي گذرا ست و صحبت‌هايي که از منطق دروني قوي برخوردار نباشند توانايي همراه کردن رسانه‌ها را نخواهند داشت.

اين جامعه شناس همچنين با تاکيد بر اينکه لازم است افراد در هر پست و مقامي قواعد بازي را رعايت کنند گفت: تجربه شورا در کشور ما تجربه جديدي است و لازم است متوليان فرهنگي و اجتماعي و خود « نهاد شوراي شهر» به آموزش رفتارهاي مدني براي افراد دست بزند نه اينکه اجازه داده شود زمان زيادي از جلسات شورا به چنين حرف‌هايي اختصاص يابد.

وي تاکيد کرد: با اين حال مطمئنا اقبال مردم جامعه به چنين صحبت‌هايي در صورت وجود چنين اقبالي کم و کوتاه مدت خواهد بود و خود مردم بهترين قضاوت را از اين صحبت‌ها خواهند کرد.

حال بايد منتظر بود و ديد آيا شوراي چهارم کلانشهر تبريز از آزمون قضاوت تاريخ و مردم، به سلامت گذر خواهد کرد؟

****************
نگارنده: حنانه منشي

کلیدواژه ها:
مینا
1394/1/30 - 05 : 19
1
0

عالی بود خانوم :)

احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 4

  آخرین اخبار
برخورد با خودروهاي دود زا و فاقد معاينه فني در تبريز تشديد شود
نشست خبري رئيس‌جمهوري برگزار مي‌شود
نصب روزشمار بزرگترين مجموعه تئاتر و سينما در مرکز شهر/ زنگ نمايش «حيدر بابايه سلام» به صدا درآمد
ساماندهي اتباع خارجي در کشور آغاز مي شود
بار ناترازي برق در آذربايجان شرقي بر دوش توليد
طرح توسعه نيروگاه تبريز را با جديت پي گيري مي کنيم
تغيير ساعات کاري ناوگان اتوبوسراني تبريز از شنبه 17 شهريور
پابه‌رکاب شدن دختر دهه هفتادي با کاميونت‌هاي توليد تراکتورسازي
رئيس هيات بوکس آذربايجان شرقي به قتل رسيد
انفجار گاز شهري در تبريز 6 نفر را روانه بيمارستان کرد
  پربازدیدترین اخبار
بار ناترازي برق در آذربايجان شرقي بر دوش توليد
طرح توسعه نيروگاه تبريز را با جديت پي گيري مي کنيم
تغيير ساعات کاري ناوگان اتوبوسراني تبريز از شنبه 17 شهريور
ساماندهي اتباع خارجي در کشور آغاز مي شود
نصب روزشمار بزرگترين مجموعه تئاتر و سينما در مرکز شهر/ زنگ نمايش «حيدر بابايه سلام» به صدا درآمد
نشست خبري رئيس‌جمهوري برگزار مي‌شود
استاندار جديد آذربايجان شرقي زودتر معرفي شود
پروژه تقاطع غيرهمسطح حيدرآباد به پيشرفت 90 درصدي رسيد
برخورد با خودروهاي دود زا و فاقد معاينه فني در تبريز تشديد شود
مهاجم سابق تراکتور در مسير بازگشت به خانه؛ ستاره مغضوب استقلال در راه اصفهان
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.