1394/1/27 - 06 : 47
کد خبر: 2576
وعده ?? ساله يک قدم تا تحقق/ مجتمع پتروشيمي مهابادآماده افتتاح شد
احرارنيوز:پس از ?? سال وعده هاي متعدد مسئولان، آذربايجان غربي امسال قرار است صاحب يکي از مهمترين زيرساختهاي صنعت کشور يعني پتروشيمي شود و اين خواسته بابهره برداري از پتروشيمي مهاباد محقق خواهد شد.

به گزارش احرارنيوز، کلنگ احداث مجتمع پتروشيمي مهاباد روز ?? شهريور ماه ?? با حضور رئيس جمهور وقت به زمين زده شد و مقرر بود طي مدت سه سال عملياتي و آماده بهره برداري شود، که با تغيير دولت و روي کار آمدن دولت جديد اين وعده به نوعي به دست فراموشي سپرده شد.

بالاخره با کش و قوسهاي فراوان پتروشيمي مهاباد که همزمان با پتروشيمي مياندوآب در آذربايجان غربي کلنگ زني شده بود، توانست گوي سبقت را از دست پتروشيمي مياندوآب خارج و اعتبارات اجرايي را به خود جذب کند، ولي در ادامه به دلايل مختلف روند کار با کندي مواجه شد.

کمبود اعتبار، معارض ملکي و تحريمهاي اقتصادي از جمله مسائلي بود که پتروشيمي مهاباد را طي يک دهه با فراز و فرودهاي زيادي مواجه کرد بطوريکه تاکنون با اعلام افتتاح طرح توسط مسئولان و بدقولي آنها مواجه شده ايم، پتروشيمي مهاباد مقرر بود سال ?? آماده افتتاح شود، سال ?? گذشت و ?? وعده جديد افتتاح اين طرح شد.

پتروشيمي مهاباد ?? درصد پيشرفت فيزيکي دارد

پتروشيمي مهاباد که با هدف ايجاد تعادل منطقه ‌اي، تحرک ‌بخشي به فرآيند توليد در مناطق کمتر توسعه يافته، ايجاد اشتغال، ارتقاي فناوري در بخش صنايع مرتبط با نفت، گاز و پتروشيمي و همچنين فعال کردن صنايع پايين دستي پتروشيمي در مناطق مختلف کشور اجرا مي شود،‌ به تازگي به منبع تامين مواد اوليه خود متصل شده است.

کندي روند اجراي طرح خط لوله اتيلن شمالغرب كشور از عسلويه به مهاباد نيز از مهمترين دلايل اجراي طرحي سه ساله طي يک دهه شده بود که با ورود اين خط لوله به خاک آذربايجان غربي خيال پيمانکار طرح که اتفاقا پيمانکار خط لوله اتيلن غرب بود هم از بابت تامين مواد اوليه براي راه اندازي اين طرح راحت شود.

با همه اين اوصاف مجتمع پتروشيمي مهاباد هم اکنون از ?? درصد پيشرفت فيزيکي برخوردار بوده که مقرر شده امسال آماده بهره برداري شود تا حداقل يکي از انتظارات مردم مهاباد و منطقه به نتيجه برسد.

منتظر تامين گاز اتيلن پتروشيمي مهاباد هستيم

مديرعامل شرکت پتروشيمي مهاباد با  اعلام اينکه هم اکنون طرح پتروشيمي مهاباد از ?? درصد پيشرفت فيزيکي برخوردار است، افزود: اميدواريم امسال اين طرح به بهره برداري برسد.

محسن مجيدي با بيان اينکه هم اکنون مشعل پتروشيمي مهاباد راه اندازي و روشن شده است، افزود: با روشن شدن مشعل بخش مهمي از پتروشيمي راه اندازي شده که واحدهاي يوتيليتي اين مجتمع نيز براي آغاز بهره برداري از طرح، راه اندازي شده بود.

وي با اعلام اينکه تاکنون واحدهاي يوتيليتي مجتمع به بهره برداري رسيده و واحد بتن و مخازن نيز آماده راه اندازي هستند، ادامه داد: براي راه اندازي اين واحد منتظر دريافت اتيلن هستيم که در صورت تامين گاز اتيلن و  تحويل آن به پتروشيمي مهاباد اين واحدها نيز به بهره برداري مي رسند.

 

واحد بوتن يک پتروشيمي مهاباد تا پايان امسال راه اندازي مي شود  

مدير عامل شرکت پتروشيمي مهاباد با اعلام اينکه واحد بتن يک اين مجتمع نيز تا آخر امسال راه اندازي مي شود، اظهار داشت: عمليات اجرايي اين طرح بزرگ  صنعتي آذربايجان غربي که به منظور توليد انواع پلي اتيلن سنگين و سبک خطي - بتن ? طراحي شده از سال ?? آغاز شده است.

مجيدي با بيان اينکه تاکنون بالغ بر ??? ميليون يورو از اعتبارات ارزي و دو هزار و ??? ميليارد ريال اعتبار ريالي براي اجراي طرح مجتمع پتروشمي مهاباد هزينه شده است، ادامه داد: وسعت اجراي اين طرح ??? هکتار بوده که اجراي تامين زيرساختهاي خدماتي طرح نيز به اتمام رسيده است.

مجيدي با اعلام اينکه جوابگو نبودن تسهيلات مصوب ريالي با توجه به افزايش قيمتها و بودجه نهايي پروژه، تاخير در ترخيص اجناس از گمرک، مشکل حمل کالا از بنادر اروپا، عدم مجوز صادرات از سوي کشورهاي اروپايي، عدم قبول LC بانک هاي ايراني و حتي در مواردي عدم دريافت پول نقد از پيمانکار اين طرح از سوي برخي سازندگان خارجي را از مشکلات اجراي اين طرح عنوان کرد.

اشتغالزايي پتروشيمي مهاباد براي ? هزار نفر

واحد پتروشيمي توليد پلي اتيلن سبک خطي و سنگين مهاباد مقرر است با ظرفيت ??? هزار تن و واحد توليد بوتن ? به ظرفيت ?? هزار تن در سال با تامين مواد اوليه سالانه ??? هزار تن از طريق خط لوله سراسري انتقال اتيلن غرب کشور از عسلويه با مشارکت ?? درصدي شرکت ايراني نارگان و پنج درصدي شرکت تکني مونت ايتاليا با سرمايه گذاري ارزي ??? ميليون و ??? هزار يورو ريالي  و يک هزار و ??? ميليارد ريال از محل مصوبات سفر هيئت دولت و بنگاه هاي اقتصادي کوچک و زودبازده با اشتغالزايي هزار نفر به صورت مستقيم و چهار هزار نفر به صورت غيرمستقيم احداث شود.

 صاحب امتياز تکنولوژي پتروشيمي مهاباد دو شرکت آلماني و فرانسوي با نامهاي بازل و اکسون است که گفته مي شود که اين تکنولوژي در سطح کشور و خاورميانه تاکنون در هيچ يک از مجتمعهاي پتروشيمي اجرا نشده است، انواع لوله هاي پلاستيکي با کاربرد در بخش کشاورزي و صنايع ساختماني، توليد کيسه هاي پلي اتيلني براي حمل ونقل کالا، فيلم هاي پلي اتيلني، کارتن هاي پلاستيکي در صنعت بسته بندي، توليد قطعات پلاستيکي مورد کاربرد در صنعت خودرو سازي و صنايع و لوازم خانگي که پلي اتيلن به نحوي در آنها مورد استفاده دارد، از جمله کالاهايي است که از محصول توليدي اين کارخانه به شمار مي رود.

با وجود مشکلات متعدد شامل عدم تخصيص اعتبارات ريالي و ارزي، مشکلات تامين مواد اوليه، طولاني بودن زمان اخذ مجوزهاي زيست محيطي و تامين زير ساختهاي خدماتي مورد نياز طي يک دهه توانست بالاخره به پيشرفت ?? درصدي برسد و قرار است امسال آماده بهره برداري شود.

به هر روي با بهره برداري از مجتمع پتروشيمي مهاباد که در ?? کيلومتري محور مهاباد به اروميه در جنوب آذربايجان غربي و ??? کيلومتري مرکز استان واقع شده، تحول شگرفي در بخش صنعت، اقتصاد استان روي داده و چرخهاي صنعت استان شتاب مي گيرد.

.............................

گزارش: سکينه اسمي- الناز ملک زاده

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 8

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.