1394/1/26 - 08 : 57
کد خبر: 2566
خوراک دام و طيور، صنعت صادراتي/ لزوم حمايت اعتباري از توليد کننده
احرارنيوز: آذربايجان غربي در توليد خوراک دام، طيور و آبزيان رتبه اول کشوري را دارد، که سالانه مازاد توليد خود را به کشورهاي همجوار صادر مي کند، ولي اين صنعت نيز درگير مشکلات اعتباري و سرمايه اي است.

با توسعه روز افزون صنعت دامپروري در آذربايجان غربي با توجه به موقعيت ويژه جغرافيايي، مراتع غني و پوشش گياهي، واحدهاي توليد خوراک دام و طيور و آبزيان نيز توسعه يافته و موفق به کسب رتبه اول کشور در توليد شد.

مازاد توليد کارخانجات خوراک دام و طيور آذربايجان غربي نيز به کشورهاي همسايه از جمله عراق صادر مي شود، اين در حالي است که مشکلات واردات و ترخيص نهاده هاي دامي، مشکلاتي را براي صنعت دامپروري کشور توليد مي کند، با همه اين اوصاف واحدهاي توليدي خوراک دام و طيور و آبزيان استان با مشکلات سرمايه اي دست و پنجه نرم مي کنند.

هم اکنون ?? کارخانه توليد خوراک دام و طيور و آبزيان در آذربايجان غربي فعال بوده که متاسفانه با ?? درصد ظرفيت اسمي توليد مي کنند که در راستاي وضعيت توليد خوراک دام و مشکلات موجود بر سر راه توليد کنندگان گفتگويي با سيد فضل الله قريشي معاون امور بهبود توليدات دامي جهاد کشاورزي آذربايجان غربي داشتيم.

هم اکنون چند واحد توليد خوراک دام و طيور در آذربايجان غربي وجود داشته و ميزان توليد در استان چقدر است؟

تعداد ?? واحد کارخانه توليد خوراک دام و طيور آذربايجان غربي با ظرفيت اسمي ??? هزارتن در سال فعال بوده که متاسفانه با ?? درصد ظرفيت اسمي کار مي کنند که بايد ضمن افزايش ظرفيت توليد ظرفيتهاي بلا استفاده واحدهاي فعال نيز بکارگيري شود.

 

ظرفيت توليد خوراک انواع دام در آذربايجان غربي به تفکيک چقدر است؟

ظرفيت اسمي توليد دان طيور  ??? هزار تن در سال، ظرفيت اسمي توليد خوراک دام ??? هزار تن و ظرفيت اسمي توليد خوراک آبزيان ?? هزار تن در سال است که با توجه به حرکت به سمت توليد دامهاي نو ترکيب، اصلاح سيستم دامپروري استان بايد براي افزايش ظرفيت توليد خوراک برنامه ريزي کرد.

سطح کيفي محصولات واحدهاي توليد خوراک آذربايجان غربي چگونه است؟

کيفيت بالاي کنسانتره هاي توليدي کارخانجات خوراک دام و طيور و آبزيان آذربايجان غربي در حدي است که مازاد بر نياز مصرف داخلي، محصولات به کشورهاي همسايه از جمله عراق، گرجستان و آذربايجان صادر مي شود که براي افزايش ميزان صادرات تکميل زنجيره هاي توليد در بخش دام و طيور استان ضروري است.

با وجود ظرفيتهاي موجود و سطح کيفي توليدات خوراک دام، چرا واحدهاي توليد تنها با ?? درصد ظرفيت اسمي فعال هستند؟

عدم پرداخت به موقع تسهيلات سرمايه در گردش بانکي به توليد کنندگان خوراک دام و طيور و ابزيان استان از جمله دلايل بروز چنين شرايطي شده است، آذربايجان غربي جزو استانهاي مطرح و شاخص در صنعت طيور در کشور محسوب مي شود که با توجه به تعدد کارخانه هاي خوراک دام و طيور در استان نيازي به احداث کارخانه جديد نيست، ولي تامين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي براي بهره برداري از ظرفيت ايجاد شده مهم است.

توليدات خوراک دام و طيور و آبزيان آذربايجان غربي با توجه به ضريب حجمي و عملکرد مطلوب کنسانتره هاي دامي در گله هاي گوشتي، به لحاظ خوش خوراکي و با توجه به نداشتن هر گونه آلودگي ميکروبي بازارهاي کشورهاي همسايه را تسخير کرده ولي توليد نيازمند حمايت اعتباري و تامين سرمايه در گردش است.

عدم پرداخت تسهيلات سرمايه در گردش کارخانجات خوراک دام آذربايجان غربي تنها مشکل اين صنعت صادراتي استان است؟

عدم تخصيص ارز مبادله اي جهت خريد نهاده و عدم نقدينگي هم جز مهمترين مشکل موجود بر سر راه صنعت توليد خوراک دام و طيور آذربايجان غربي محسوب مي شوند، ولي آذربايجان غربي سال گذشته نيز براي سومين سال متوالي با توليد ?? هزار تن خوراک دام و طيور رتبه برتر کشوري را به خود اختصاص داد که مسئولان کشوري نيز بايد با نگاه به عملکرد و پتانسيلهاي موجود برنامه ريزي  سياست گذاري کنند.

فعال بودن تنها ?? درصد شرفيت اسمي براي صنعتي که ضمن تامين نياز داخلي، در حال صادرات توليدات خود است، قابل قبول نبوده و بايد زمينه رشد و شکوفايي اين صنعت در استاني که سه سال متوالي رتبه برتر کشور را در توليد خوراک دام به خود اختصاص داده ايجاد شود.

با وجود اينکه کاخانجات توليد خوراک دام و طيور و آبزيان آذربايجان غربي با ?? درصد ظرفيت اسمي کار مي کنند، نياز داخلي تامين و مازاد توليد نيز صادر مي شود، چه ضرورتي براي افزايش توليد وجود دارد؟

در حال حاضر شش کارخانه جوجه کشي با ظرفيت سالانه بيش از ?? ميليون قطعه جوجه يکروزه گوشتي در استان وجود دارد و ظرفيت توليد مرغ اجداد نيز ?? هزار قطعه در سال است، ولي در بخش طيور نسبت به بخش دام ميزان توليد و مصرف خوراک هماهنگ نيست که بايد افزايش يابد.

در حال حاضر جهاد کشاورزي به سمت توليد دامهاي نو ترکيب، اصلاح نژاد گوسفند و گاوميش، بهبود روند توليد گوشت مرغ با راه اندازي مزارع پرورشي لاين، مرغ گوشتي، اجداد و مادر گوشتي و کارخانجات جوجه کشيدر حال حرکت است که بايد براي کاهش وابستگي دام به مرتع ميزان توليد افزايش و همه ظرفيت اسمي کارخانجات مورد بهره برداري قرار گيرد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 7

  آخرین اخبار
مشاور رسانه اي، آشنايي غريب
برنامه‌ريزي براي افتتاح 2700واحد نهضت ملي مسکن در سهند تا دهه فجر
احياي درياچه اروميه نيازمند سهيم کردن مردم در تصميم گيري هاست
دستگيري سارق منازل با اموال سرقتي به ارزش 300 ميليارد ريال
کشف ??? کيلوگرم آرد خارج از شبکه توزيع در مراغه
هشت مرکز غيرمجاز درمان در تبريز پلمب شد
اولين بانوي داور تبريزي جام باشگاههاي واليبال نشسته آسيا را قضاوت خواهد کرد
مشارکت مردم ايران با پليس در سطح دنيا بي نظير است
پيشرفت بخش خصوصي در گرو امنيت سرمايه‌گذاري است
رفع فيلترينگ در صلاحيت‌هاي شوراي نگهبان نيست
  پربازدیدترین اخبار
مشاور رسانه اي، آشنايي غريب
پيشرفت بخش خصوصي در گرو امنيت سرمايه‌گذاري است
مشارکت مردم ايران با پليس در سطح دنيا بي نظير است
رفع فيلترينگ در صلاحيت‌هاي شوراي نگهبان نيست
اولين بانوي داور تبريزي جام باشگاههاي واليبال نشسته آسيا را قضاوت خواهد کرد
کشف ??? کيلوگرم آرد خارج از شبکه توزيع در مراغه
هشت مرکز غيرمجاز درمان در تبريز پلمب شد
برنامه‌ريزي براي افتتاح 2700واحد نهضت ملي مسکن در سهند تا دهه فجر
دستگيري سارق منازل با اموال سرقتي به ارزش 300 ميليارد ريال
احياي درياچه اروميه نيازمند سهيم کردن مردم در تصميم گيري هاست
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.