1394/1/25 - 05 : 33
کد خبر: 2560
فارس از تجربه روزهاي بهاري با طعم زمستان گزارش مي‌دهد
رويش زمستان از دل بهار آذربايجان
احرارنيوز:پس از گذشت 25 روز از فصل بهار، در برخي از شهرستان‌هاي استان آذربايجان شرقي شاهد بارش برف و تگرگ و افت شديد دما بوديم.

به گزارش احرارنيوز بر اثر بارش برف، مناطقي از اين استان از جمله شهرستان‌هاي ورزقان، اهر، جلفا و مرند و مناطق ديگر سردسير آذربايجان‌شرقي از جمله کليبر و هريس و ارتفاعات شبستر و ... نيز سفيدپوش شد.

حال آنچه در اين زمينه اهميت دارد اينکه، بارش شديد برف در شب بيست و پنجم فروردين ماه سال 94 موجب غافلگيري مردم اين شهرستان‌ها شده و اين امر، موجب کندي تردد وسائط نقليه و موجب نگراني کشاورزان منطقه شده است.

در اثر اين بارش‌ها، هواي اکثر اين شهرستان‌ها و به ويژه شهر تبريز به طور محسوس کاهش يافته و سرماي نسبتا شديد هم سراسر استان را فرا گرفته است. ناگفته نماند همچنين سال گذشته هم بارش شديد برف و افت شديد دما در فروردين ماه موجب سرمازدگي محصولات کشاورزي در اين استان شده بود.

به نظر مي‌رسد، متأسفانه با اين بارش‌ها و برودت هوا طي روزهاي گذشته ميلياردها ريال خسارت جبرا‌ن‌ناپذير به باغ‌ها و مزارع شهرستان‌هاي استان آذربايجان‌شرقي وارد شده است و در اين زمينه، کارشناسان جهاد کشاورزي بر اين باورند که با اين بارش‌ها و تگرگ در روزهاي اخير و با برودت هوا و سرمازدگي، بيشتر کشاورزان اين استان دچار خسارت اساسي شده‌اند و اکثر محصولات سردرختي از بين رفته و باغداران با مشکل مواجه شده‌اند.

بر اساس اعلام معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي، بارش‌هاي اخير و به ويژه بارش تگرگ چند روز گذشته حدود 500 ميليارد ريال به باغ‌ها و مزارع استان از جمله شهرستان‌هاي تبريز، مراغه، بناب، عجب شير، آذرشهر و اسکو خسارت زده است که بيشترين ميزان خسارت به مزارع و باغ‌هاي شهرستان‌هاي بناب و عجب‌شير بوده است.

بارش برف شب گذشته در شهرستان مرند نيز خسارت سنگيني به باغات منطقه پيام، زرغان، کشکسراي وارد کرد که به گفته مدير جهادکشاورزي شهرستان مرند خسارت به درختان زردآلود، آلوچه، گلابي، سيب، هلو وارد کرده که اکثر اين درختان شکوفه و به بار نشسته بودند.

رحيم‌زاده اضافه کرد: ميزان خسارات پس از بررسي کارشناسان در روزهاي آينده اعلام مي‌‌شود.

گزارش حاکي است، بارش برف 20 سانتي در شهرستان ورزقان نيز موجب خسارات به کشاورزان به ويژه باغات شده است. از سوي ديگر، بر اساس سرشماري کشاورزي سال گذشته در استان آذربايجان شرقي، 237 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزي فعاليت مي‌کنند، که طبق همين اطلاعات 5.8 درصد از کشاورزان کشور در اين استان اشتغال دارند و همچنين وسعت اراضي زراعي آذربايجان‌شرقي بر اساس همين سرشماري يک ميليون و 101 هزار و 467 هکتار و باغ‌ها و قلمستان‌ها 95 هزار و 822 هکتار اعلام شده است.

از اين رو، با توجه به اين حجم فعاليت کشاورزي در استان آذربايجان‌شرقي؛ حمايت مسئولان استاني از آسيب‌ديدگان خسارت برف و تگرگ به باغ‌ها و مزارع شهرستان‌هاي استان ضروري است.

در چند روز اخير بر اثر بارش شديد باران و تگرگ و نيز وقوع تندباد در شهرستان تبريز و چند شهر ديگر آذربايجان شرقي موجب خسارت زياد به محصولات کشاورزي، زيرساخت‌هاي شهري و به ويژه شبکه‌هاي انتقال نيرو و سبب مرگ سه تن و مجروحيت چندين نفر ديگر شد.

در هر حال، اين استان بزرگ‌ترين و پرجمعيت‌ترين استان ناحيه شمال غربي ايران (آذربايجان) محسوب مي‌شود. اين استان داراي آب و هواي سرد کوهستاني بوده و کل محدوده استان را کوه‌ها و ارتفاعات تشکيل داده‌اند. اين استان به دليل وسعت زياد داراي آب و هواي متنوع است به طوري که شهرهاي ميانه و جلفا دماي 45 + درجه بالاي صفر را تجربه کرده‌اند و بستان‌آباد با دماي 46 - درجه زير صفر است را تجربه کرده است.

گزارش از: موسي کاظم‌زاده

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 6

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.