1394/1/25 - 05 : 29
کد خبر: 2559
مهرانه‌رود بوي تعفن مي‌دهد/ ورود فاضلاب با سرعت 700 ليتر در ثانيه
احرارنيوز:ماجراي مربوط به ورود فاضلاب به ميدان چايي و مشکلات، آلودگي و بوي بدناشي در مهرانه‌رود اين روزها ظرفيت گردشگري تبريز را به تهديد تبديل کرده و مسئولان امر در اين زمينه همچنان سکوت اختيار کرده‌اند.

به گزارش احرارنيوز به نقل از فارس، همچنان که ماجراي مربوط به ورود فاضلاب به ميدان چايي و مشکلات، آلودگي و بوي بد ناشي از آن براي مردم تبريز داستان تازه‌اي نيست، قصه وعده‌هاي مسئولان و مديران شهري هم براي حل اين معضل و البته تبديل ميدان چايي به جاذبه گردشگري شهر تبريز سر دراز دارد.

براي مثال شهردار تبريز خرداد ماه سال 93 در کارگروه مشترک دفع پسماند از فرصت دو هفته‌اي به اداره آب و فاضلاب براي مسدود کردن لوله‌هاي پساب منتهي به اين رود خبر داده و با وعده آبدار شدن ميدان چايي در سال 93 از فرا رسيدن روزهايي جديد براي ظرفيت گردشگري تبريز حرف زد.

با اين حال نه در دو هفته موعود و نه اصولا در سال گذشته تغييري در ميزان ورود فاضلاب به اين محل حاصل نشد و البته بعضي کارشناسان «تعجيل در عمليات آبدار کردن ميدان چايي» را سبب بدتر شدن وضعيت اعلام کردند تا جايي که در روزهاي اخير بوي نامطبوع ظرفيت گردشگري شهرمان حتي با بالا بردن پنجره اتومبيل و بستن پنجره خانه‌ها رفع نشد و وعده فرصت‌هاي دو هفته‌اي تکرار و تکرار شد.

سعيد حاجي‌زاده سخنگوي شوراي شهر تبريز در ارتباط با آخرين وضعيت مهرانه‌رود با تاکيد بر اينکه شهرداري آغاز به شناسايي و انسداد لوله‌هاي پساب و فاضلاب منتهي به اين رود کرده است، گفت: البته نمي‌توان به نتيجه اين مسئله مطمئن بود چرا که در زمان‌هاي گذشته، مسدود کردن اين لوله‌ها باعث برگشت فاضلاب به محل زندگي افراد شده و مشکلات زيادي را براي شهروندان ساکن منطقه ايجاد کرده بود.

وي با تاکيد بر اينکه لازمه حل اين مشکل به وجود آمدن مديريت واحد شهري است و شهرداري و اداره فاضلاب به تنهايي نمي‌توانند به حل اين مشکل بپردازند، گفت: شوراي شهر تبريز براي کمک به اين مشکل لايحه افزايش عوارض آب و فاضلاب را تصويب کرد و از مديران آب و فاضلاب خواست در برابر تصويب اين لايحه، در اسرع وقت به حل اين مشکل بپردازند.

ايرج شهين‌باهر عضو کميسيون عمران شوراي شهر نيز در اين باره گفت: حل مشکل فاضلاب‌هاي ريخته شده به مهرانه رود به هزينه و زمان بالايي احتياج دارد و اگر قرار بود اين مشکل با شناسايي و مسدود کردن پساب‌ها به سرعت حل شود تاکنون حل شده بود.

فريدون بابايي‌اقدم عضو ديگر شورا در جلسه گذشته شوراي شهر تبريز هم با اشاره به افزايش مشکلات ميدان چايي به واسطه تعجيل در طرح آبدار کردن مهرانه رود، از نياز به هزينه بالا براي حل اين مشکل خبر داد و از شهرداري خواست براي حل اين مشکل رأسا وارد عمل شود.
با اين وجود اگر چه بيشتر اعضاي شوراي شهر، حل قطعي اين مشکل را نيازمند وقت، هزينه زياد و اقدامات کارشناسي شده مي‌دانند؛ روابط عمومي شهرداري منطقه در روزهاي گذشته با انتشار خبري از اجراي عمليات لايروبي و قطع فاضلاب‌هاي شهري براي آبدارکردن و ساماندهي ميدان چايي خبر داد و البته در اين خبر آغاز اقدامات لايروبي منطقه يک، به روزهاي ابتدايي سال‌جاري نسبت داده شده بود و اين مسئله در حالي بود که احتشام حاجي‌پور در کنفرانس خبري هفته گذشته‌اش در شوراي شهر تبريز، تعلل در عمليات لايروبي و البته گرماي نامنتظر هوا را دليل عمده افزايش بوي تعفن در روزهاي اخير عنوان کرد.
حال بايد صبر کرد و ديد آيا مسئولان و مديران شهري براي حل قطعي مشکل ميدان چايي که بارها آن را ظرفيت گردشگري شهر و زاينده‌رود تبريز ناميده‌اند، کاري خواهند کرد و يا امسال هم وعده‌ها به تعويق و فراموشي خواهد افتاد؟

گزارش حاکي است، يازدهم دي ماه سال 93 بود که معاون فني و عمراني شهردار کلانشهر تبريز در اولتيماتوم براي جلوگيري از ورود فاضلاب به مهرانه‌رود تبريز خبر داد.

محبوب پورعبدالله از عزم شهرداري تبريز براي جلوگيري از ورود فاضلاب شهري به مهرانه رود خبر داد.

وي اظهار داشت: در هيچ کلانشهري در دنيا فاضلاب شهري از رودخانه داخل شهر عبور نمي‌کند و ورود فاضلاب به مهرانه رود اين مکان را از يک فرصت به تهديدي براي تبريز تبديل کرده است.

وي با اشاره به اينکه بايد سازمان‌هاي محيط زيست و مراجع تصميم گيري به اين موضوع توجه کنند، افزود، واقعا نمي‌دانيم چرا سازمان محيط زيست نسبت به اين مسئله و به خطر افتادن سلامتي شهروندان در نتيجه ورود فاضلاب به رودخانه اعتراض و توجهي نمي‌کند.

معاون فني و عمراني شهردار تبريز با اشاره به اينکه تنها در حد فاصل منصور تا قاري کورپوسي 700 ليتر در ثانيه فاضلاب وارد مهرانه رود مي‌شود، گفت: ورود فاضلاب به داخل رودخانه باعث آلودگي و نابودي منابع زيرزميني آب مي‌شود که بايد در اين زمينه سازمان آب منطقه‌اي توجه خاصي به مسئله داشته باشد.

وي اظهار داشت: شهرداري تبريز تا پايان بهمن ماه به شرکت آب و فاضلاب آذربايجان شرقي اولتيماتوم داده است تا نسبت به ساماندهي و هدايت فاضلاب به شبکه فاضلاب شهري اقدام کنند.

عبدالله‌پور با اشاره به سرمايه‌گذاري استانداري خوزستان براي ساحل‌سازي رود کارون اظهار داشت: شاهد هستيم که استانداري خوزستان براي ساحل‌سازي رود کارون بودجه دولتي را به کار مي‌بندد و يک پروژه شهري را اجرا مي‌کند اما در شهر تبريز چنين اعتباراتي براي پروژه‌هاي شهري در نظر گرفته نمي‌شود.

گزارش حاکي است، تا به امروز مديران شرکت آب و فاضلاب آذربايجان‌شرقي درباره جاري شدن 700 ليتر فاضلاب در ثانيه در مهرانه‌رود تبريز اظهار نظري نکرده‌اند.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 8

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.