1394/1/25 - 14 : 06
کد خبر: 2554
گزارش
قول‌ها و وعده‌هايي که عملي نشد/ تبريزي‌ها همچنان منتظر مترو
احرارنيوز:پروژه احداث مترو در کلانشهر تبريز از سال ?? آغاز شده و طي سالها با وجود قول‌هاي متعدد براي بهره برداري، هنوز خبري از متروي تبريز نيست و مردم شهر اولين‌ها همچنان منتظر تحقق وعده ها هستند.

به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، افزايش ترافيک شهري و مشکلات حمل و نقل عمومي از يک سو و حجم وسيع مسافرت هاي درون شهري و مهم تر از آن آلودگي هواي تبريز از سوي ديگر لزوم احداث خطوط مترو را در اين کلانشهر بيش از پيش نمايان مي سازد پروژه اي که چندين سال است در دست احداث بوده و با تاخيرها و قول هاي مکرر روبرو مي شود.

براي اولين بار در دي ماه ???? موضوع قطارشهري تبريز در مجلس شوراي اسلامي مطرح شد و با بررسي هاي انجام يافته? احداث چهار خط ريلي درون شهري و يک خط حومه اي به تصويب رسيد، بالاخره با تصويب شوراي‌عالي ترافيک شهرهاي کشور? احداث خط نخست قطار شهري تبريز در سال ???? آغاز شد.

متروي تبريز طبق تصويب شوراي عالي ترافيک در آن سال ها به طول ??? کيلومتر محدود شد که بعد از تهران و کرج داراي بيشترين خطوط در بين کلانشهرهاي کشور است.

خط يک قطار شهري تبريز که مدت هاست تبريزي ها منتظر شنيدن سوت قطار آن هستند به طول ?? کيلومتر داراي دو پايانه "ائل گلي" در ابتداي مسير و "لاله" درانتهاي مسير است که اين خط در سه فاز طراحي شده و شامل ?? ايستگاه و دو پايانه ابتدايي و انتهايي است، هر يک از فازهاي سه‌گانه خط اول قطار شهري تبريز، در قالب شش ايستگاه مطالعه و اجرا شده و فاصله ايستگاه‌ها از يکديگر طبق استاندارهاي جهاني، ??? متر است.

قول‌ها و وعده‌هايي که هيچ يک عملي نشد

طبق زمانبندي ها و قولهايي که از طرف مسئولان دولت دهم و شهردار وقت تبريز داده شده بود? سال ?? سالي بود که تبريزي ها با پايان يافتن اين سال منتظر بهره برداري از خط نخست مترو بودند ولي اين سال به نصف نرسيده بود که تاريخ ها تمديد شد و اين زمان به سه ماه ديرتر يعني خردادماه سال?? موکول شد.

مردم منتظر رسيدن واگن ها و اتمام عمليات اجرايي احداث ايستگاه ها بودند ولي به يکباره شهردار وقت تبريز در يک مصاحبه خبري از عملي نبودن افتتاح خط يک در شش ماهه نخست سال ?? خبرداد و علت آن را حرکت نکردن واگن ها از چين دانست تا مردم همچنان در انتظار بمانند.

در اين روزها دلايل عدم شروع به کار قطار شهري تبريز کمبود بودجه، توقيف واگن ها در گمرک، همکاري نکردن بانک مرکزي و بدقولي شرکت چيني سازنده واگن ها اعلام مي شد و زمان به سرعت مي گذشت و مردم نيز همچنان منتظر بودند.

انتخابات شوراي شهر در خرداد ?? همزمان با سراسر کشور در تبريز برگزار شد و با روي کار آمدن اعضاي جديد شورا تصميم بر اين شد تا صادق نجفي به عنوان شهردار اين شهر انتخاب شود، شهردار جديد در آن روزها از عزم جدي خود براي افتتاح مترو تا پايان سال خبر داد ولي توپ تحويل سال ?? شليک شد و خبري از متروي تبريز نشد.

زمان به سرعت گذشت ولي باز خبري از قطار شهري تبريز نشد تا اينکه در اواخر فروردين ماه سال ?? پس از وعده هاي فراوان مسئولان و گذشت ?? سال از خبر احداث مترو در تبريز سرانجام با ورود اولين سري واگن هاي مترو به اين شهر، ثانيه شماري براي به راه افتادن قطار شهري پس از سال ها انتظار مردم تبريز آغاز شود.

ولي اکنون بعد از گذشت يک سال از ورود پنج واگن شامل سه واگن موتوردار و دو واگن تريل با طول کلي حدود ??? متر هنوز خبري از ورود واگن هاي ديگر به تبريز و افتتاح خط يک مترو در اين کلانشهر نيست.

البته با اينکه سال گذشته اعتبارات محدودي از طرف استانداري آذربايجان شرقي و شهرداري تبريز به اين پروژه اختصاص يافت ولي متروي تبريز پيشرفت خاصي نداشت و همچون بچه طلاق بر سر راه مانده، منتظر روزهاي آينده است تا بالاخره شاهد بهره برداري از اين پروژه با قدمت ?? سال باشيم.

به محض ورود رام هاي ديگر به تبريز سوت قطار شهري شنيده مي شود

شهردار تبريز با اشاره به اينکه منتظر رام هاي ديگر مترو تبريز هستيم، گفت: به محض ورود رام هاي ديگر به تبريز سوت قطار شنيده مي شود.

صادق نجفي با اشاره به اينکه بايد از همه امکانات و ظرفيت‌هاي استاني و ملي براي تکميل مترو تبريز استفاده ‌کنيم، افزود: با توجه به افزايش ترافيک و آلودگي هوا نياز است تا هرچه سريعتر مترو تبريز به بهره برداري برسد.

وي با تاکيد بر اينکه در حال حاضر قطار شهري تبريز در مرحله بهره برداري است، ابراز داشت: ولي بهره برداري از مترو تبريز نيازمند واگن است و هر زمان که واگن هاي مورد نياز تامين شود، شاهد افتتاح قطار شهري خواهيم بود.

نجفي اظهار داشت: خط يک مترو تبريز تا ايستگاه دانشگاه تبريز هم‌ اکنون آماده است و حتي به صورت آزمايشي هم راه‌ اندازي شده اما به دليل کمبود واگن، امکان بهره‌ برداري عمومي از آن تاکنون ميسر نشده است.

شهردار تبريز گفت: پيش ‌بيني مي ‌شود با ورود واگن‌ هاي جديد بتوان اين خط را به طور کامل و تا سه راه امين براي سفرهاي درون شهري مردم راه ‌اندازي کرد.

اختصاص بودجه ???? ميليارد ريالي براي متروي تبريز از طرف شهرداري

سخنگوي شوراي شهر تبريز با انتقاد از طولاني شدن افتتاح خط يک مترو در تبريز گفت: مشکل اصلي نبود واگن هاي موردنياز است، در سال گذشته فقط سه واگن وارد تبريز شد که اين براي آزمايش بود و براي استفاده عمومي بايد منتظر واگن هاي بيشتري باشيم.

سعيد حاجي زاده از اختصاص بودجه ???? ميليارد ريالي براي متروي تبريز از طرف شهرداري تبريز خبر داد و اظهار داشت: بايد دولت و استانداري با تمام توان و جذب اعتبارات لازم تلاش کنند تا مردم ديگر بيش از اين انتظار مترو را نکشند و مترو هرچه سريعتر به بهره برداري برسد.

وي با اشاره به اينکه تاکنون يک رام از واگن هاي مترو وارد تبريز شده که داراي سه واگن است، افزود: براي افتتاح فاز نخست مترو سه رام ديگر نياز داريم.

حاجي زاده همچنين ادامه داد: ورود واگن ها در دست دولت است و اگر دولت بتواند سه رام باقي مانده را تامين کند، شاهد افتتاح و راه اندازي مترو در تبريز خواهيم بود.

اختصاص اعتبار ???? ميليارد ريالي براي متروي تبريز از طرف دولت

معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي نيز از اختصاص اعتبار ???? ميليارد ريالي براي متروي تبريز از طرف دولت خبر داد و گفت: در سال ?? بيش از دو هزار ميليارد ريال از منابع شهرداري تبريز و ??? ميليارد ريال از منابع دولتي براي تکميل عمليات اجرايي مترو تبريز هزينه شده است.

وي با بيان اينکه براي تکميل مترو تبريز محدوديت اعتباري قائل نيستيم و از همه امکانات و ظرفيت‌ هاي استاني و ملي براي تسريع در اتمام آن استفاده مي‌ کنيم، ابراز داشت: مجموع اعتبارات هزينه شده براي متروي تبريز بيش از ?? ‌هزار ميليارد ريال بوده است.

پورمهدي با اشاره به اينکه افتتاح مترو باعث کاهش آلودگي هوا و کاهش چشمگير ترافيک خيابان هاي تبريز مي شود، افزود: مديريت استان در جهت سياست ‌هاي دولت تدبير و اميد، توسعه زيرساخت‌ ها و تکميل قطارشهري تبريز را در دستور کار خود دارد.

طي ?? سال گذشته شهرداري تبريز براي مترو کوتاهي کرده است

رئيس شوراي اسلامي آذربايجان شرقي و عضو شوراي شهر تبريز با تاکيد بر اينکه در طول ?? سال گذشته شهرداري تبريز براي مترو کوتاهي کرده است، به خبرنگار مهر گفت: عزم جدي داريم تا دو رام مترو را وارد تبريز کنيم که در اين صورت طولي نخواهد کشيد که متروي تبريز به بهره برداري برسد.

احتشام حاجي پور با انتقاد از سرعت نامناسب ريل گذاري در فازهاي مختلف متروي تبريز اظهار داشت: به مردم قول مي دهم خط يک مترو تبريز از ايستگاه ائل گلي تا ايستگاه بازار تا اوايل سال آينده به بهره برداري برسد.

باهمه اين اوصاف و حرف و حديث هاي زيادي که در خصوص مترو تبريز وجود دارد اميدواريم هرچه زودتر شاهد حرکت واگن هاي قطار شهري تبريز باشيم چراکه اکنون آلودگي و ترافيک تبريز به حالت هشدار رسيده است.

...........................................................

گزارش از محمدرضا علي اشرفي

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 8

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.