احراذ: معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي اعلام کرد: ??? ميليارد تومان اعتبار در سفر وزير کشور به متروي تبريز اختصاص يافته است.
جواد رحمتي روز جمعه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا اظهار کرد: در کلانشهرهايي که مترو وجود دارد، اوراق مشارکت تصويب شده و براي تبريز نيز 700 ميليارد تومان به تناسب حجم پروژه ها تصويب شده که 200 ميليارد تومان آن مربوط به اتوبوسراني تبريز است.
وي خاطرنشان کرد: اين مبلغ مربوط به اعتبارات سال1400 بوده و براي سال 1401 هم اعتبار براي متروي تبريز اختصاص خواهد يافت که براي هيچ کلانشهري تاکنون اين مبلغ مشخص نشده، چون قانون بودجه اخيراً ابلاغ شده است.
رحمتي ادامه داد: پيش بيني مي شود اعتبار ياد شده در سال 1400براي امسال نيز با حدود 20 تا 30درصد افزايش متناسب با حجم پروژه هاي مترو کلانشهرها افزايش يابد.
وي يادآور شد: در کلانشهرهاي تبريز، مشهد، شيراز، اصفهان و اهواز مترو با چهار تا پنج خط طراحي شده است و اکنون نيز بر اساس حجم پروژه ها اعتبار اختصاص مي يابد.
وي ادامه داد: از خط يک متروي تبريز اندکي باقي مانده است و خط 2مترو تبريز نيز به طور تقريبي از سه تا چهار سال پيش آغاز شده و با قرارگاه خاتم به پيش مي رود.
وي اضافه کرد: خط سه نيز متاسفانه در شوراي قبل و شهردار سابق از اولويت خارج شده بود، اما ما رديف اعتباري آن را حفظ کرديم و اکنون نيز شوراي جديد آن را در نظر گرفته است.
وي با بيان اينکه دولت 50 درصد و شهرداري ها 50 درصد اعتبارات مترو را تامين مي کنند، گفت: بر اين اساس اکنون رقم درشتي از اعتبارات براي انجام خطوط باقيمانده تبريز نياز است که از طريق فاينانس چيني خط ? متروي تبريز تکميل مي شود.
700 ميليارد تومان اعتبار براي متروي تبريز اختصاص يافت
400 ميليون يورو اعتبار در شوراي اقتصاد و هيئت دولت براي فاينانس خط 2 متروي تبريز تصويب شده است
معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي خاطرنشان کرد: در اين ارتباط 400 ميليون يورو اعتبار در شوراي اقتصاد و هيئت دولت براي فاينانس خط ? متروي تبريز تصويب شده که منتظر خط اعتباري آن هستيم.
رحمتي خاطر نشان کرد: خط اعتباري دولتي کم است اما پيگير موضوع هستيم تا خط اعتباري فاينانس باز شود، چون درخواست فاينانس در کشور بالاست بايد اولويت گذاري انجام ميشد که البته بر اساس اين اولويت گذاري هشت طرح بزرگ کشور مشخص شده و بر آن اساس خط 2 متروي تبريز جزو اين هشت اولويت طرح هاي بزرگ کشور معرفي شده است.
وي افزود: پيگير هستيم اعتبارات خط سوم را نيز اخذ کنيم و با رديف اعتباري که وجود دارد اين تلاش را انجام ميدهيم؛ البته در کنار اين طرح به صورت جداگانه تلاش ميکنيم ترامواي مسير راه آهن - قونقا باشي تبريز را به عنوان مکمل خط اعتباري اجرا کنيم و در اين خصوص شرکت چيني براي اين اجرا فعال شود.
وي اضافه کرد: اين خط تراموا تا محققي، راسته کوچه و نزديکي مصلي ادامه مي يابد تا خطوط ارتباطي در تبريز همديگر را پشتيباني کنند چون در مسير راه آهن تا قونقاباشي، تراموا جانشين اتوبوس هاي بي. آر .تي خواهد شد.
طرح مطالعه پروژه قطار شهري تبريز در سال 1380 و عمليات اجرايي آن نيز سال 1384 آغاز شد و در چهار خط اصلي و يک خط حومه به طول ??? کيلومتر طراحي شده است.
خط يک قطار شهري تبريز به طول 17.2کيلومتر در سه فاز طراحي شده و خدمات دهي از ايستگاه ائل گولي تا ايستگاه دوازدهم (ميدان کهن) در حال انجام است و 6 ايستگاه بعدي هنوز بهره برداري کامل نشده است.