1394/1/26 - 14 : 40
کد خبر: 2548
گزارش
قطب لبنيات کشور در رکود/ واحدهاي لبني سراب خاموش مي شوند
احرارنيوز: واحدهاي توليدي لبنيات سراب به دلايلي همچون نبود نقدينگي ومهيا نبودن بازار فروش روز به روز رو به خاموشي مي روند که در اين ميان لبنيات توليدي در برخي از واحدها با کاهش ?? برابري روبه رو بوده است.

به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، شهرستان سراب با وجود توليد روزانه ??? تن يکي از مهم ترين قطب هاي توليد لبنيات کشور محسوب مي شود اما واحدهاي توليدي اين شهرستان با مشکلات زيادي روبرو شده اند و همين امر سبب تعطيلي و کاهش فرآوري محصولات لبني حتي به ميزان ?? تا ?? برابري نسبت به سال هاي گذشته شده است.

هرچند بسياري از صاحبان اين واحدهاي توليدي، مشکلات بازار لبنيات را مربوط به کل کشور دانسته و پايين آمدن قدرت خريد مردم و به دنبال آن کاهش مصرف لبنيات در کشور را عامل رکود بازار محصولات لبني مي دانند.

کمبود نقدينگي، مصرف پايين و قيمت بالاي لبنيات مشکل اصلي واحدهاي توليدي

داود رفيقي،  رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سراب با اشاره به تعطيلي برخي از واحدهاي لبني سراب گفت: هم اکنون در شهرستان سراب چهار واحد توليدي فعال و سه نيمه فعال وجود دارد.

وي افزود: روزانه ??? تن شير در اين شهرستان توليد مي شود و با يک مقايسه آماري مي توان اين شهرستان را به عنوان قطب توليد لبنيات به شمار آورد.

رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سراب ادامه داد: مشکل اصلي بازار لبنيات سراب کمبود نقدينگي، عدم کشش بازار، مصرف پايين و قيمت بالاي اين محصول است که سبب شده در کل کشور و به تبع آن براي واحدهاي سراب مشکلاتي ايجاد شود.

رفيقي با اشاره به اينکه مديريت واحدها به شکل سنتي باقي مانده است، گفت: از سوي ديگر مديران اين واحدها، براي بازاريابي و تبليغات سرمايه گذاري نمي کنند زيرا براي رونق اين واحدها نياز به يک برند معروف داريم.

رفيقي با بيان اينکه هزينه هاي جانبي واحدهاي توليدي و از سوي ديگر قيمت اوليه شير افزايش بالايي داشته است، گفت: سود لازم براي واحدهاي لبني بسيار کاهش يافته و در برخي موارد مديران تنها مي توانند هزينه هاي جانبي واحد توليدي و حقوق کارگران خود را تهيه کنند.

وي همچنين در خصوص وجود دلالان در اين بازار گفت: همانند بازار ديگر محصولات، در اين بازار نيز دلالان نقش بالايي ايفا مي کنند و مي توان گفت سود زيادي نصيب اين افراد مي شود، سودي که دامداران و واحدهاي توليدي به آن دست نمي يابند.

کاهش ?? برابري فرآوري محصولات لبني در واحدهاي سراب

محمود خاني، مدير عامل يکي از واحدهاي توليدي لبنيات سراب  با اشاره به روند نزولي توليد لبنيات در واحدهاي اين شهر گفت: از سال ?? شاهد روند نزولي توليد اين محصولات بوده ايم و حتي مي توان گفت که ميزان فرآوري شير در کارخانجات اين شهرستان در حدود ?? برابر يا بيشتر کاهش يافته است.

وي با اشاره به عوامل رکود بازار لبنيات سراب گفت: رکود توليد لبنيات تنها مربوط به سراب نمي شود بلکه در کل کشور شاهد اين رکود هستيم زيرا مردم قدرت خريد لازم را نداشته و از سوي ديگر هزينه هاي جانبي واحدهاي توليدي و شيرخام، اين واحدها را تا نزديکي به تعطيلي کامل پيش برده است.

خاني ادامه داد: طبق آمار، مصرف شير در کشور بسيار کاهش يافته که در اين ميان تنها از دولت مي خواهيم که بازار را آماده کرده و از سوي ديگر نظارت کافي به بازار لبنيات عملي شود.

اين مديرعامل واحد توليدي افزود: دادن وام هايي با درصد بسيار بالا تنها براي واحدها زيان به همراه دارد زيرا اين وام ها را نمي توان به آساني برگشت داد و در مواردي تنها به ورشکستگي واحدها مي انجامد.

نارضايتي مصرف کنندگان و توليدکنندگان لبنيات

مهناز بهمني  در اين رابطه اظهار داشت: از يک سو کارخانجات لبنيات و از سوي ديگر مصرف کنندگان نارضايتي ويژه اي از بازار لبنيات دارند زيرا از يک طرف قيمت فراورده هاي لبني با گذشت زمان رو به افزايش است و از طرف ديگر توليد کنندگان لبنيات از عدم وجود ثبات در بازار محصولات و مواد اوليه خبر مي دهند.

نماينده مردم سراب در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: اما آن چيزي که مشخص است اين مورد است که صنايع غذايي مخصوصا محصولات لبني نبايد از سبد تغذيه خانواده خارج شود و اين مهم، حمايت ويژه دولت را مي طلبد.

بهمني در خصوص واحدهاي لبني سراب نيز گفت: در حال حاضر صنايع توليد کننده لبنيات در شهرستان سراب با افزايش دو برابري هزينه هاي توليد نسبت به سال هاي گذشته روبرو هستند و همين امر منجر به تعطيلي برخي واحدهاي کوچک و متوسط در شهرستان شده است.

نماينده مردم سراب در مجلس شوراي اسلامي افزود: نظارت دقيقي بر توليدات برخي کارخانه ها از لحاظ کيفي وجود ندارد و وقتي توليد کننده نتواند با توجه به فضاي رقابتي موجود در بازار، سرمايه در گردش و نقدينگي و تزريق سرمايه را تامين کند، قطعا رو به توليد بي کيفيت خواهد آورد.

معلوم نبودن ساز و کار خريد تضميني شيرخام

بهمني با اشاره به يکي از معضلات اصلي در خصوص بازار لبنيات گفت: مهم ترين معضل خريد تضميني شيرخام است که متاسفانه هم اکنون مشخص نيست با چه ساز و کاري انجام مي شود و تغيير مداوم سياست گذاري حمايتي کلان مانند يارانه توليد لبنيات به مجموعه صنايع کوچک لبني اصلي ترين ضربه را وارد مي کند.

وي با تاکيد بر لزوم تدوين سياست گذاري دانش محور در اين زمينه گفت: با توجه به اينکه محصولات لبني بايد همواره در دسترس و با کيفيت بالا در اختيار مردم جامعه قرار گيرد، لزوم سياست گذاري دانش محور و نگاه منطقه اي ويژه به مناطق مستعد سرمايه گذاري امري بديهي به نظر مي رسد.

بهمني ادامه داد: همچنين تسهيلات ارائه شده به واحدهاي توليدي شهرستان جاي بسي تامل دارد که در اين ميان از بانک ها انتظار مي رود تا با توليدکنندگان همراهي نمايند اما متاسفانه تعداد زيادي از کارخانجات توليدي در گرو بانک ها بوده و رو به تعطيلي و بيکاري کارگران هستند.

اين نماينده مجلس افزود: عدم انعطاف در قوانين بانکي البته تنها در خصوص توليد کننده هاي واقعي باعث از بين رفتن اين کارخانجات شده است و معلوم است که در اين آشفته بازار، تنظيم بازار سخت و به تبع آن تنظيم قيمت، نظارت و توليد محصول با کيفيت نيز با مشکل مواجه خواهد شد.

وي با اشاره به جلسات مداوم با سرپرستان بانک هاي استان در اين زمينه گفت: با سرپرستان بانک هاي استان جلسات مکرري براي رفع مشکلات توليدکنندگان داريم و در هفته جاري نيز ميزبان سرپرست بانک ملي استان براي رفع برخي از اين معضلات در سراب خواهيم بود.

با وجود اينکه شهرستان سراب با وجود توليد بسيار بالاي شيرخام به عنوان قطب لبنيات در کشور محسوب مي شود اما متاسفانه تمامي واحدهاي اين شهرستان يا تعطيل بوده يا در رکود کامل به سر مي برند که اين امر علاوه بر ايجاد معضل بيکاري ضرر بزرگي به اقتصاد استان و حتي کشور وارد مي کند و بازار لبنيات کشور را دچار مشکلاتي خواهد کرد که در اين ميان اجراي سياست ويژه براي رونق اين واحدها امري ضروري به نظر مي رسد.

......................................

گزارش: فائزه زنجاني

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 6

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.