احرار:وزير آموزش و پرورش گفت: ايرادات شوراي نگهبان به طرح رتبه بندي معلمان در مجلس اصلاح شده است و اين طرح به زودي نهايي ميشود.
يوسف نوري روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران در تبريز با اشاره به اينکه اين طرح مجدد به شوراي نگهبان ارسال شده است، افزود: شوراي نگهبان هم در مهلت مقرر اصلاحات قانون را بررسي و اعلام نتيجه خواهد کرد.
وي طرح استخدام حدود 34 هزار معلم در آموزش و پرورش را که مهلت شرکت در آن تا فردا تمديد شده است اقدامي مهم براي حل مشکل کمبود معلم در مناطق مختلف کشور عنوان کرد.
وزير آموزش و پرورش همچنين با بيان اينکه بسترهاي لازم در اين وزارتخانه براي اتصال به درگاه ملي صدور مجوزهاي الکترونيکي کسب و کار فراهم است، افزود: يکي از بسترهاي مهم وزارت آموزش و پرورش شبکه شاد است که هم اکنون حدود 11 ميليون نفر از اين شبکه به عنوان يکي از بسترهاي خيلي خوب استفاده مي کنند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در نشست علني (يکشنبه، يکم اسفندماه) مجلس شوراي اسلامي در جريان بررسي گزارش کميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري با اصلاح لايحه نظام رتبهبندي معلمان جهت تأمين نظر شوراي نگهبان موافقت کردند.
بر اين اساس در ماده 2 اصلاحي آمده است:
شايستگي عمومي: مجموعهاي از صفات و ويژگيهاي شخصيتي فرد، شامل باورها، نگرشها، اعتقادات و رفتار مبتني بر نظام ارزشي، فرهنگي و اخلاقي جامعه اسلامي و نظام آموزش و پرورش کشور است که زمينه را براي انجام کار متعهدانه آماده ميکند و پايبندي فرد را به ارزشهاي اسلامي و انقلاب اسلامي، قوانين و مقررات آشکار ميسازد اين دسته از شايستگيها در طول خدمت مشمولين مورد بررسي و تأييد قرار ميگيرد.
شايستگي تخصصي: مجموعهاي از توانمنديهاي مرتبط با تسلط بر فرآيند و برآيند دانش تخصصي (موضوع تدريس)، دانش تربيتي و ساير حوزههاي دانشي مرتبط با ياددهي – يادگيري، دستاوردها، خلاقيت و نوآوريهاي علمي مرتبط، آخرين مدرک تحصيلي و توانايي تفکر علمي و انجام پژوهش در آن حيطه که فرد براي انجام مؤثر وظايف شغلي خود بايد از آنها برخوردار باشد.
شايستگي حرفهاي: مجموعهاي از توانمنديهاي مرتبط با بهکارگيري تلفيقي دانش، نگرش و مهارتهاي تخصصي و تربيتي و عملکرد رقابتي معلمان در موقعيت آموزشي و تربيتي مبتني بر نظام آموزشي معيار در جمهوري اسلامي ايران
بر اساس تبصره اصلاح شده ماده 2 ؛ ارزيابي بند (1-3) اين ماده در مورد اقليتهاي ديني مصرح در قانون اساسي، بر اساس معيار مندرج در بند «ح» ماده (42 ) قانون مديريت خدمات کشوري مصوب 8/ 7/ 1386 خواهد بود.
در ماده ? اصلاح شده آمده است: معلمان براساس شايستگيهاي عمومي، تخصصي و حرفهاي و تجربه خود در رتبههاي پنجگانه به ترتيب: آموزشيار معلم، مربي معلم، استاديار معلم، دانشيار معلم و استاد معلم قرار ميگيرند.
بر اساس ماده ? اصلاح شده؛ فرآيند رتبهبندي براي کليه معلمان ، در يکي از رتبههاي ماده (?) اين قانون و مطابق آييننامه اجرائي آن حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ قانون، بر مبناي امتيازات ناشي از معيارهاي ذيل با رعايت ترتيب اولويت، انجام ميشود.
وزير آموزش و پرورش امروز براي حضور در اجلاس نماز دانش آموزي کشور به تبريز سفر کرد .
نشست صميمي با منتخبين تشکل هاي دانش آموزي، ديدار با پيشکسوتان، معلمان منتخب و نمايندگان دانشجومعلمان و افتتاح و خشت گذاري چند پروژه آموزشي-تربيتي در استان آذربايجان شرقي از برنامه هاي سفر وزير آموزش و پرورش در اين استان بود.