احرار: با وجود همهگيري کرونا و قرنطينه و دورکاري مردم دنيا، برند لوازم آرايشي و بهداشتي «لورآل» از افزايش سودآوري خبر داده که در ظاهر قابل توجيه نيست. اين گزارش به بررسي علل اين اتفاق ميپردازد.
همه چيز، از جمله مدلهاي کسب و کار را عوض کرد. در اين ميان، بعضي از کسب و کارها براي هميشه اعلام شکست کردند و بعضي ديگر به ميزاني از سودآوري رسيدند که حتي تصورش هم پيش از دوره همهگيري برايشان غيرممکن بود.
اخيراً رسانه يورونيوز، گزارشي از شرکت توليد لوازم آرايشي و بهداشتي «لورآل» منتشر کرده که نشان ميدهد اين مجموعه در دوره همهگيري کرونا، رشد چند برابري در سودآوري داشته است که اين مسئله با توجه به خانهنشيني مردم و استفاده از ماسک در ظاهر قابل توجيه نيست. يورونيوز در اين گزارش به بررسي علل فروش بيش از پيش محصولات آرايشي و بهداشتي در دوره کرونا پرداخته است:
«لورآل، شماره يک جهان در صنعت لوازم آرايشي، از ثبت رکوردهاي تازه سودآوري و فروش در سال ???? خبر داد؛ اما با وجود محدوديتهاي کرونايي از جمله اعمال قرنطينه، رواج دورکاري و استفاده مستمر از ماسک که موجب کاهش مصرف لوازم آرايشي شده، اين صنعت چگونه وارد دوره تازهاي از رونق شده است؟
گروه لورآل با انتشار بيانيهاي مطبوعاتي اعلام کرد که سود خالص اين گروه در سال مالي گذشته به 4.6 ميليارد يورو رسيد که نسبت به سال 2020 افزون بر 29 درصد افزايش داشت. درآمد عملياتي آن نيز از 5.21 ميليارد يورو در سال 2020 به 6.16 ميليارد يورو در سال گذشته ميلادي رسيد. همچنين حاشيه سود اين گروه طي دو سال گذشته از 18.6 رصد به 19.1رصد رشد کرد.
بر پايه اين بيانيه گردش مالي برندهاي زير مجموعه اين گروه از جمله گارنيه (Garnier)، لورآل پاريس (L'Oréal Paris)، لانکوم (Lancôme) و ميبلين (Maybelline) در سال 2021 به 32..8ميليارد يورو رسيد که حاکي از افزايش 15.3درصدي است.
مطابق اعلام گروه لورآل رشد فروش در اروپا، آمريکاي شمالي و آسيا زمينهساز اصلي افزايش درآمد و سودآوري اين گروه بوده است.
اين در حالي است که نتايج تازهترين بررسيها نشان ميدهد که شيوع همهگيري کرونا تأثير منفي بر مصرف محصولات آرايشي داشته و اهميت آرايش در مقايسه با دوره پيش از شيوع بيماري کوويد -?? کاهش يافته است.
اما در عين حال، نتايج اين بررسيها نشان ميدهد که پس از طي دوره قابل توجهي از استفاده از ماسک و نيز محصولات ضدعفوني نياز مردم به مصرف محصولات مراقبت از پوست افزايش يافته و به بالاتر از سطح پيش از همهگيري رسيده است. استفاده طولاني مدت از ماسک، بسياري از مردم را دچار جوش، لک و آکنه صورت کرده و پوست دستان عده قابل توجهي نيز از فرط استفاده از ژلهاي ضدعفوني و شستشوي بسيار دچار خشکي و اگزما شده است.
بر همين اساس، مصرف انواع سرمها و کرمهاي مراقبت از دست دست و صورت افزايش يافته و به سطحي بالاتر از پيش از همهگيري کرونا رسيده است. چنان که نتايج بررسي منتشر شده در نشريه اسپرينگراوپن (SpringerOpen) نشان ميدهد که با وجود تفاوت الگوي تغيير مصرف لوازم آرايشي همچون رُژ لب، مداد چشم و کرم پودر در مناطق مختلف جهان ولي رشد مصرف محصولات مراقبت از پوست در تمامي بازارهاي عمده از الگوهاي مشابهي پيروي ميکند؛ تغييري که موجب جبران تأثير کاهش مصرف لوازم آرايشي شده است.»