1393/12/20 - 05 : 37
کد خبر: 2383
محور شبستر ـ تسوج؛
مرگ هر روز در اين جاده پرسه مي‌زند
احرارنيوز:وقوع تصادف‌هاي متعدد خسارت‌بار و گاه مرگ‌بار در محور تسوج ـ شبستر، به اخباري عادي براي مردم اين منطقه تبديل شده است گويي به اين اخبار و اعداد و ارقام عادت کرده‌ايم.

شايد محور تبريز ـ اهر به عنوان جاده مرگ آذربايجان معروف شده و آمار تلفات آن، از ميانگين تلفات جاده‌اي کشور بالاست اما در ميان انبوه خبرهاي مربوط به حوادث اين جاده و اظهارنظرهاي مسئولان در اين رابطه، دومين محور مرگبار آذربايجان به فراموشي سپرده شده و به نوعي در سايه قرار گرفته است. محور شبستر ـ تسوج است.

وقوع تصادف‌هاي متعدد خسارت‌بار و گاه مرگ‌بار در محور تسوج ـ شبستر، به اخباري عادي براي مردم اين منطقه تبديل شده است. گويي به اين اخبار و اعداد و ارقام عادت کرده‌ايم.

اگر چند نمونه از اين اخبار را در کنار هم بگذاريم اصلي‌ترين سئوال پيش کشيده مي‌شود که علت بروزشان چيست براي جلوگيري از وقوعشان چه بايد کرد. و سهم هريک از ما در اين ميان چيست.

شهرستان شبستر در زمينه توسعه راه‌هاي ارتباطي موفقيت‌هايي را در سايه تلاش خدمتگزاران نظام و پيگيري و جديت مردم و نمايندگان مجلس کسب کرده است که اين موفقيت در تعريض و چهار بانده کردن مسير شبستر ـ صوفيان هر چند با تاخيري چندين ساله و تلفاتي تاسفبار منتج به نتيجه شد.

شهرستان شبستر به عنوان يکي از شهرستان‌هاي استان از موقعيت خاصي با دارا بودن 9 شهر و 72 روستا و جمعيتي بالغ بر 125 هزار نفر برخوردار است. بر همين اساس رسيدگي و توجه ويژه به راه‌هاي ارتباطي اين شهرستان از اولويت‌هايي است که گرچه اقداماتي براي بهبود آن صورت گرفته اما هنوز توقعات مردم و مسافران جاده‌ها برآورده نشده است.

پروژه چهاربانده کردن مسير جاده صوفيان ـ تسوج از سال‌ها پيش آغاز شده و اينک در مسافت 90 کيلومتري محور شبستر ـ تسوج ـ سلماس (33 کيلومتر آن در حوزه آذربايجان غربي و 57 کيلومتر آن در حوزه استحفاظي آذربايجان شرقي قرار دارد) تنها قطعه اول آن يعني شبستر تا پيچ «شيخ ولي» آغاز شده و آن هم به کندي پيش مي‌رود. هر هفته شاهد وقوع تصادفات مرگبار جاده‌اي در اين مسير هستيم. با اين حال شناسايي و اصلاح برخي نقاط حادثه‌‌خيز اين جاده به ويژه در ورودي شهرهاي شندآباد، خامنه، کوزه‌کنان، بندرشرفخانه و تسوج و نيز روستاهاي واقع در اين محور ضروري است که تعلل در اين امر را به عينه در تکميل پروژه مسير يک کيلومتري خروجي شبستر تا بيمارستان اين شهر شاهد هستيم. گرچه اين مسير هم اکنون مراحل پاياني خود را مي‌گذراند، اما متاسفانه از زمان مديريت دو شهردار قبلي اين شهر آغاز شده و هنوز هم راه به جايي نبرده است.

در فصل برداشت محصولات کشاورزي و در ايام 9 ماه سال تحصيلي با افزايش تردد سرويس‌هاي مدارس و دانشگاهي بر حجم ترافيک محور افزوده مي‌شود. از سوي ديگر باور مردم بر اين است که متاسفانه راننده‌ها چنان مخاطره‌آميز رانندگي مي‌کنند که لازم است نيروهاي تلاشگر راهنمايي با اعمال قوانين با وسواس و اقتدار بيشتري انجام وظيفه کنند.

با توجه به نزديک شدن ايام پاياني سال، شاهد افزايش حجم مسافرت‌ها و نقش موثر اين راه‌ها به عنوان محور ارتباطي استان با استان همجوار آذربايجان‌غربي، اميد است که مسئولان با رصد موضوع و تسريع در اقدامات مربوطه، با عزم جدي و مديريت جهادي به اتمام چنين پروژه‌هايي همت گمارند.

فرماندار شهرستان شبستر اين پروژه را جزو پروژه‌هاي ملي معرفي کرده و مي افزايد: وزارت راه و شهرسازي راسا به انتشار آگهي مناقصه‌هاي مربوطه اقدام و پيمانکار را تعيين مي‌کند اظهار داشت: ميزان اعتبار برآورد شده اين پروژه 165 ميليارد ريال است که اين مبلغ در هر مرحله‌اي قابل افزايش است.

سيد سعيد کاشاني با تاکيد بر ضرورت اجراي تقاطع هاي هم سطح همزمان با اجراي اين پروژه خاطر نشان کرد: متاسفانه در طرح چهار بانده کردن مسير شبستر ـ صوفيان به اين موضوع کمتر توجه شده و جزو نواقص اصلي اين مسير به شمار مي‌آيد ولي ما اصرار داريم حتي اگر زمان اتمام اين پروژه به تاخير هم بيفتد، اجراي پروژه با استانداردهاي لازم از جمله ايجاد تقاطع هم سطح همراه باشد.

رئيس شوراي اداري شهرستان شبستر نيز در مورد علت کندي روند اجراي پروژه اعتقاد دارد: تخصيص دير هنگام اعتبارات مربوطه از يک طرف و پرداخت مطالبات به جاي مانده کارفرما از سنوات 92 و 93 از طرف ديگر موجب کندي پيشرفت پروژه بوده که اميدواريم با پرداخت قسمتي از مطالبات کارفرما اجراي پروژه روند مطلوب داشته باشد.

مجموع طول راه‌هاي شهرستان شبستر در حدود 500 کيلومتر است که 3.5 درصد کل راه‌هاي استان را تشکيل مي‌دهد.

 74 درصد مجموع راه‌هاي ارتباطي اين شهرستان راه اصلي ( 7.2 درصد کل راه هاي استان) است ضمن آنکه 18.3 کيلومتر از راه هاي اين شهرستان فرعي است. طول راه‌هاي روستايي نيز بالغ بر 345 کيلومتر است که تقريبا 88 درصد آنها آسفالته است.

طول بزرگراه‌هاي اين شهرستان نيز 60 کيلومتر است که 19.5 درصد از کل بزرگراه‌هاي استان را شامل مي‌شود.‌

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 1

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.