1393/12/6 - 14 : 10
کد خبر: 2274
گزارش
پل زيباي «مير بهاءالدين» زنجان يادگاري از دوره قاجار
احرارنيوز:پل زيباي «مير بهاءالدين» يکي از آثار تاريخي شهر زنجان است که از دوره قاجار به يادگار مانده و چشم هر بيننده‌اي را مي‌نوازد.

، به گزارش احرارنيوز به نقل از فارس، از گذشته پل‌ها به عنوان گذرگاه‌هايي بر روي رودها و دره‌ها نصب مي‌شد، اين پل‌ها به منظور تسهيل در رفت و آمد و کنترل طغيان آب رودخانه‌هاي غير قابل کنترل ساخته شده است.

فرآيند احداث پل از زماني آغاز شد که انسان‌هاي گذشته براي تسهيل در تردد از روي نهرها و دره‌ها و دسترسي راحت به اين اماکن به فکر قرار دادن تنه درختان بر روي رودخانه‌ها به منظور مهار آب افتادند.

هرچند قدمت ساخت پل در کشورمان به دوره هخامنشيان برمي‌گردد اما از اين دوره غير از پايه‌هاي چند پل چيز زيادي باقي نمانده است.

پس از اسلام نيز صنعت پل‌سازي در دوره صفويه به اوج شکوفايي خود رسيد و اين دوره با 143 پل يکي از درخشان‌ترين دوره‌هاي پل‌سازي در کشورمان محسوب مي‌شود.

*پل «مير بهاء‌الدين» زنجان

پل تاريخي و زيباي مير بهاءالدين در جنوب شهر زنجان و در دوره قاجاريه بر روي رودخانه زنجانرود احداث شده است.

پل مير بهاءالدين در ميان علاقه‌مندان به آثار تاريخي به پل کهنه نيز شهرت دارد، اين پل  در مسير ارتباطي زنجان- کردستان و در محور زنجان به بيجار واقع شده است.

طول و درازي اين پل تقريبا 100 متر است و عرض آن با احتساب جان پناه‌ها به 6.70 متر مي‌رسد. همچنين ارتفاع اين پل در بلندترين نقطه آن از سطح رودخانه حدود 11 متر است.

پل مير بهاءالدين زنجان داراي سه دهانه با طاق جناغي است، دهانه مياني از دو دهانه ديگر بزرگتر بوده و عمود بر رودخانه زنجانرود ساخته و براي قرارگرفتن در راستاي جاده انحنايي به دو انتهاي آن احداث شده است.

پايه‌هاي پل مير بهاءالدين بر روي سطح سنگ فرش شده قرار دارد و از قطعات سنگ تراشيده و ملات آهکي ساخته شده و تا ارتفاع 1.40 متر سطح آب بالا آمده و بر روي هر کدام از پايه‌ها دو غرفه بر روي يکديگر ساخته شده است.

غرفه زيرين اين پل که کوتاهتر و داراي طاق گهواره‌اي است چهار متر عرض و 2.3 متر ارتفاع دارد، غرفه فوقاني با طاق جناغي 5.7 و 4.60 سانتي متر ارتفاع و چهار متر عرض دارد.

غرفه‌هاي پل مير بهاءالدين که روي پايه‌هاي ديگر نيز تکرار شده علاوه بر عبور دادن آب‌هاي طغياني، وزن و فشار وارد بر پايه‌ها را هم کم مي‌کند.

همچنين براي کاهش وزن پل فضاهاي جانبي سه دهانه بزرگ پل را به صورت توخالي ساخته‌اند تا طاق‌ها توان بيشتري براي تحمل فشار را داشته باشد.

پل تاريخي مير بهاءالدين در گذشته توسط يکي از خيران شهر زنجان به نام حاج مير بهاءالدين در زمان ناصرالدين شاه قاجار در سال 1310 هجري قمري احداث شده است.

حاج مير بهاءالدين يکي از تجار دوره ناصرالدين شاه قاجار است که بناها و آثار متعددي مانند آب انبار مير بهاءالدين، قنات مير بهاءالدين، حمام، مسجد مير بهاءالدين معروف به مسجد حاج تقي و ... از وي به يادگار مانده است.

در پل مير بهاءالدين زنجان از تزئينات و معماري زيبايي استفاده شده است که هنرمندان دوره قاجاريه با هنر دوست خود اين بناي زيبا را خلق کردند.

اين پل قديمي و تاريخي هنر دست هنرمند و سازنده خود را به جهانيان نشان مي‌دهد که از ديرباز براي مردم استان زنجان به يادگار مانده است و امروز پس از گذشت سال‌ها از احداث آن چشم هر بيننده‌اي را نوازش مي‌دهد.

امروز در کنار اين پل زيبا تفرجگاه‌هايي همچون فضاي سبز، آلاچيق، نيمکت‌هاي ويژه و ... براي گردشگران و طبيعت دوستان احداث شده است.

گردشگران و طبيعت دوستان مي‌توانند با حضور در اين مکان زيبا علاوه بر تماشاي پل تاريخي مير بهاءالدين از زيبايي‌ها و فضاي سبز ايجاد شده در کنار اين پل استفاده کنند.

با توجه به اينکه پل تاريخي مير بهاءالدين زنجان به پل کهنه شهرت دارد اين کهنه پل زنجان در مسير فراموشي قرار دارد.

*لزوم پاکيزگي حاشيه رودخانه زنجانرود

فرماندار  شهرستان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: با توجه به قرار گرفتن پل مير بهاءالدين در محل رودخانه زنجانرود پاکيزگي حاشيه اين رودخانه از اهميت بالايي برخوردار است.

مجيد فرخي با بيان اينکه در گذشته بخشي از فاضلاب شهر زنجان وارد آب‌هاي سطحي زنجانرود مي‌شد، گفت: از اين پس با اجراي طرحي اين آب‌ها به مکان ديگر منتقل مي‌شود.

وي هدف از انتقال اين آب‌ها به مکان ديگر را ساماندهي مناطق جنوبي زنجانرود اعلام کرد و بيان داشت: علاوه بر ساماندهي اين منطقه امکان سلامت آب‌هاي سطحي در زنجانرود فراهم شده است.

همچنين يکي از طبيعت دوستان و گردشگران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان بر لزوم گسترش فضاي سبز و رسيدگي به محوطه پل مير بهاءالدين زنجان تاکيد کرد و اظهار داشت: ايجاد فضاي سبز کافي در کنار اين پل کمک شاياني به جذب گردشگران در اين مکان مي‌کند.

سينا احمدي با اشاره به اينکه من به همراه خانواده از استان کردستان حرکت کرده و راهي زنجان شده‌ايم، گفت: آلاچيق‌هاي ايجاد شده در اطراف پل مير بها‌‌ءالدين مکان مناسبي براي استراحت گردشگران است و من به همراه خانواده چند ساعتي در اين مکان زيبا مستقر بوده و از زيبايي‌هاي اين پل استفاده کرده‌ايم.

وي با تاکيد بر اينکه مسئولان سازمان صنايع دستي، ميراث فرهنگي و گردشگري استان زنجان بايد توجه لازم به اين منطقه داشته باشند، افزود: حضور گردشگران در مناطق مختلف باعث رونق بازار در حوزه‌هاي مختلف مي‌شود.

گفتني است، پاکيزگي و آراستگي پل مير بهاءالدين از اهميت بالايي برخوردار است چرا که گردشگران براي حضور در منطقه‌اي به پاکيزگي و زيبايي آن منطقه توجه مي‌کنند.

با توجه به قرار گرفتن پل مير بها‌ءالدين زنجان در مسير رودخانه زنجانرود بايد مسير اين رودخانه نيز از آلودگي‌ها و فاضلاب‌هاي شهري پاکسازي شود.

لازم به ذکر است، پل مير بهاءالدين زنجان به همت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تعمير شده و به شماره 1484 به ثبت تاريخي رسيده است.

گفتني است، گردشگران نوروزي مي‌توانند با حضور در زنجان همزمان با اينکه از مکان‌هاي گردشگري‌هاي استان بازديد مي‌کنند با حضور در بناي تاريخي پل مير بهاءالدين از زيبايي‌هاي اين پل نيز بهره‌مند شوند.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 8

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.