1393/12/1 - 07 : 41
کد خبر: 2240
مديرکل دفتر آموزش سازمان محيط‌زيست بيان کرد
ريزگردها موجب کاهش ذخاير آبي مي‌شود/فرو نشستن زمين پايتخت را تهديد مي‌کند
احرارنيوز:مديرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمي سازمان حفاظت محيط‌زيست گفت: ريزگردها، با نشستن بر روي کوه‌ها و تيره‌ کردن رنگ برف، خط برف را بالاتر برده و با جذب بيشتر شعاع آفتاب، موجب کاهش ذخاير آبي شده است.

محمد درويش صبح امروز در کارگاه همايش «آب، نبض زندگي» در تبريز، نابودي هزاران اصله از درختان بلوط پارک ملي دنا را از جمله موضوعات تلخ محيط‌ زيست در سال‌هاي اخير عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه بخش مهمي از اين جنگل‌ها که از نظر پوشش گياهي و تنوع گونه‌اي در کشور کم‌نظير بود، با انتقال خط گاز، نابود شد؛ اما کارفرما در پاسخ به اعتراضات مردمي، پس از بررسي نقشه‌ها و اثبات اقدام  غيرکارشناسي خود، خيلي راحت اذعان کرد که «ببخشيد! من مسير را اشتباه انتخاب کردم!» به اين ترتيب، يکي از فرصت‌هاي ارزشمند محيط زيست‌کشور، با يک اشتباه ساده فردي، از ميان رفت.
 وي با بيان اين که ملاحظات زيست‌محيطي در کشور ما به دلايل مختلف از ارزش و جايگاه لازم برخوردار نيست، به حادثه کوه‌‌شاه اشاره و خاطرنشان کرد: اين کوه، پنجمين کوه بلند کشور و سرچشمه تنها رودخانه آب دايم جنوب‌شرق ايران است که منشا تمدن کرمان و جيرفت محسوب مي‌شود.
 درويش ادامه داد: با وجود اين اهميت ويژه، سال گذشته فرد متمولي، به بهانه برداشت سنگ معدن، مجوز تراشيدن کوه را گرفت؛ با اين حال، اعتراض فعالان محيط‌زيست و دستور استاندار، خوشبختانه موجب شد فرد متمول از کار خود عقب بنشيند.
وي نابودي غارها به بهانه ايجاد معادن را از ديگر چالش‌هاي محيط زيست کشور دانست و گفت: اين در صورتي است که غارها، عامل مهار بيابان‌زايي، گردافشاني گياهان خاص کاکتوسي و مامن جانواران نادري مثل خفاشان به شمار مي‌روند.
مديرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمي سازمان حفاظت محيط‌ زيست در ادامه با اشاره به اتلاف شمار قابل توجهي از گونه‌هاي با ارزش جانوري اظهار داشت: امروز، مجموع آهو، گوزن، کل، قوچ، مارال، شوکا و بز، در کل کشور به کمتر از 110 هزار راس رسيده است؛  اين در صورتي است که در زمان تاسيس سازمان محيط زيست در سال 1350 ، فقط مجموع کله‌بُز در غرب استان فارس، بيش از 200 هزار راس بود.
وي با بيان اين که نگاه‌ انسان به حيوانات از ديرباز، بر اساس منافع‌ خود بوده‌ است، تصريح کرد: بر همين اساس بوده است که حيوانات را با واحدهاي معني‌داري چون «قلاده» و «راس» مي‌شماريم؛ به همين منظور از مسئولان آموزش و پرورش درخواست کرده‌ايم در اين خصوص اقدام کرده و دست‌کم با حذف اين عناوين، نگرش اخلاقي و منصفانه به حيوانات را در ميان کودکان نهادينه کند.
محمد درويش در بخش ديگري از سخنان خود گفت: در تالش و رودسر شاهد بيشترين حجم بارندگي کشور هستيم اما جنگل‌تراشي‌ها، جرم آشکاري است که در اين مناطق روي مي‌دهد و باعث پيشروي ويلاها و نابودي جنگل‌ها مي‌شود.

يک ميليون نفر از نخل‌هاي اروندرود به علت تعدد سدسازي در حال نابودي است

مديرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمي سازمان حفاظت محيط‌زيست افزود: يک ميليون نفر از نخل‌هاي اروندرود در بهمن‌شير به علت تعدد سدسازي و حجم انتقال آب‌هاي بين‌حوزه‌اي، نابود شده و امروز، اين امر از عوامل مهم توفان گرد و غبار در جنوب کشور به شمار مي‌رود.
وي با بيان اين که ريزگردها تنها عامل رنج انسان‌ها نيست، بلکه پرندگان و حيوانات را نيز نابود مي‌کند، افزود: ريزگردها، با نشستن بر روي کوه‌ها و تيره‌ کردن رنگ برف، خط برف را بالاتر برده و با جذب بيشتر شعاع آفتاب، موجب کاهش ذخاير آبي شده است.

زباله‌هاي رها شده در سواحل درياها از مشکلات زيست‌محيطي کشور است

مديرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمي سازمان حفاظت محيط‌زيست، زباله‌هاي رها شده در سواحل درياها را از ديگر مشکلات زيست‌محيطي کشور عنوان کرد و گفت: کاهش اين معضل، بارها مورد توجه فعالان محيط زيست قرار گرفته است؛ اما مردم ساکن، هر بار مجدداً انبوه زباله را در ساحل‌ها مي‌ريزند؛ غافل از اين که، شيرابه‌هاي اين زباله‌ها، وارد دريا شده و از طريق آلوده کردن آبزيان، نهايتاً وارد چرخه غذايي انسان‌ها مي‌شود.

فرو نشستن زمين از تهديدات مهم پايتخت است

درويش، فرو نشستن زمين را از تهديدات مهم پايتخت خواند و با بيان اين که طبق استاندارهاي زمين‌شناسي، نشست زمين به اندازه 4 ميلي‌متر، به معني يک شرايط بحراني است، خاطرنشان کرد: اين در صورتي است که امروز ميزان فرونشستگي در شرق و جنوب‌غربي تهران 36 سانتي متر يعني 90 برابر شرايط بحراني است.
وي با اظهار تاسف از بي‌اعتنايي به اين موضوع، اضافه کرد: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، تاکنون پيش نيامده که به عنوان مثال، وزير جهادکشاورزي يا وزير نيرو و يا رئيس سازمان محيط زيست را در خصوص اين فاجعه ‌زيست‌محيطي به صحن بهارستان فرابخوانند.
 

ايرانيان در پنج دهه گذشته ذخيره هزار سال آب را مصرف کرده‌اند

به گفته درويش، ايرانيان در پنج دهه گذشته ذخيره يک‌هزار سال آب را مصرف کرده‌اند که اين موضوع موجب فرو نشستن زمين در دشت‌هاي مهم کشور شده است.
مديرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمي سازمان حفاظت محيط‌زيست، در پايان از معرفي 320  تشکل مردمي توسط اين سازمان، در يک سال اخير خبر داد و گفت: امروز، رفتگران طبيعت، به يک برند سبز و معتبر در کشور تبديل شده و در اين ميان، تشکل رفتگران طبيعت آذربايجان‌شرقي با همت ويژه خانم مجتهدي، از فعال‌ترين گروه‌هاي زيست‌محيطي کشور است.
درويش  با بيان اين که ملتي که نسبت به وضع محيط‌زيست خود، بي‌تفاوت باشد در حال خودکشي است، اظهار داشت: ما آخرين نسلي هستيم که مي‌توانيم محيط‌زيست را نجات دهيم.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 2

  آخرین اخبار
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
  پربازدیدترین اخبار
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.