1393/11/27 - 15 : 50
کد خبر: 2231
وقتي تاريخ قرباني نبود اعتبار مي شود/وضعيت بحراني ?? اثر تاريخي
احرارنيوز:وضعيت بسياري از آثار تاريخي آذربايجان غربي نامناسب بوده و ?? اثر مهم تاريخي نيز به دليل بي توجهي چندين ساله مسئولان و نبود اعتبارات مرمتي و حفاظتي در آستانه تخريب کامل قرار دارند.

به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، وضعيت بسياري از آثار تاريخي آذربايجان غربي نامناسب بوده و ?? اثر مهم تاريخي نيز به دليل بي توجهي چندين ساله مسئولان و نبود اعتبارات مرمتي و حفاظتي در آستانه تخريب کامل قرار دارند.

 آذربايجان غربي با بيش از يک هزار و ??? اثر تاريخي که قدمت بسياري از آنها به هزار سال قبل برمي گردد در حالي عنوان مهد تاريخ و تمدن ايران اسلامي را با خود به يدک مي کشد که از وضعيت نگهداري و مرمت نامناسب آثار تاريخي رنج مي برد.

عدم وجود زيرساخت هاي لازم گردشگري از جمله نبود سرويس هاي بهداشتي و کمپينگ هاي اسکان مسافر در مکان هاي تاريخي از جمله قره کليسا نهمين اثر ثبت شده جهاني ايران، مجموعه جهاني تخت سليمان، قلعه بسطام و تپه تاريخي حسنلو و ... به همراه عدم کمبود اعتبار و ضعف مديريتي سالهاي گذشته در اين حوزه براي نگهداري و مرمت آثار تاريخي از مشکلاتي است که نيازمند توجه ويژه مسئولان است.

وضعيت نامساعد جوي در اين استان نيز دست به دست غفلت مسئولان داده و امروز بسياري از آثار تاريخي استان که نماد هويت و تمدن اين ديار است در معرض تخريب، آسيب و نابودي کامل قرار گرفته است.

اقامت شهرداري اروميه در بنايي ?? ساله

مسجد جامع اروميه، پل هاي تاريخي آذربايجان غربي از جمله باراندوز، کاخ موزه باغچه جوق ماکو، مقبره سردار بوکان، خانه کبيري و بازار تاريخي خوي آثار تاريخي و فرهنگي هستند که امروز در آستانه تخريب قرار دارند.

اقامت برخي نهادهاي اجرايي در بناهاي تاريخي آذربايجان غربي از جمله بهره برداري شهرداري اروميه از ساختمان ?? ساله بلديه و هلال احمر تکاب در قلعه اربابي اين شهرستان، نيز يکي از مشکلاتي است که بايد نسبت به رفع آنها انها اقدام کرد.

در اين ميان غفلت مسئولان ميراث فرهنگي از ثبت حريم آثار تاريخي در وقت معين نيز به اين مشکلات دامن مي زند. بلاي ديگري که غير از نقض حريم به جان آثار تاريخي استان افتاده است خارج شدن برخي آثار تاريخي از فهرست آثار ثبت شده و تخريب برخي آثار تاريخي آذربايجان غربي است.

?? اثر تاريخي آذربايجان غربي نيازمند حفاظت اضطراري هستند

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي با اشاره به اينکه با ادامه بي توجهي ها و عدم تخصيص اعتبارات مرمتي و حفاظتي هم اکنون شاهد در معرض تخريب کامل قرار گرفتن ?? اثر تاريخي استان هستيم، افزود: براي اجراي طرحهاي مرمتي و حفاظت اضطراري نيازمند تخصيص اعتبار هستيم.

جليل جباري با اشاره به موقعيت کوهستاني و وضعيت جوي آذربايجان غربي، اظهار داشت: شرايط زيست محيطي استان روند تخريب بناها و آثار تاريخي استان را تسريع کرده بطوريکه شاهد تخريب بخشي از پل تاريخي قلعه جوق باراندوز در اثر سيلاب بوديم.

وي با بيان اينکه با ادامه روند فعلي بدون شک شاهد تخريب کامل آثار نيازمند حفاظت اضطراري آذربايجان غربي خواهيم بود، ادامه داد: در اين راستا بايد اعتبارات مرمت و حفاظت اضطراري هر چه سريعتر تخصيص يابد.

مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي با اشاره به اينکه متاسفانه هم اکنون مسجد جامع اروميه، کاخ موزه باغچه جوق ماکو، مقبره سردار بوکان، خانه کبيري و بازار تاريخي خوي در معرض خطر جدي تخريب هستند، گفت: پلهاي تاريخي نيز در معرض تهديد سيلابها بوده که بايد مرمت و طرحهاي حفاظتي اجرايي شود.

جباري با اعلام اينکه در قلعه عسگر آباد، بخشي از مسجد جامع اروميه، تخت سليمان عمليات مرمتي و حفاظتي در حال انجام است، ادامه داد: بازسازي مدرسه ?? بهمن، مدرسه طب در دانشگاه اروميه و قره کليسا نيز اجرايي شده است.

وي با اشاره به اينکه ?? ميليارد ريال براي اجراي طرحهاي مرمت و حفاظت فوري از ?? بناي تاريخي در معرض تخريبن استان اختصاص يافته است عنوان کرد: متاسفانه اين ميزان اعتبار با توجه به وجود بناهاي متعدد تاريخي در استان جوابگوي نيازها نيست.

تصويب تخصيص ? ميليارد ريال براي حفاظت اضطراري بناهاي تاريخي

مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي از تصويب تخصيص ? ميليارد و ??? ميليون ريال براي حفاظت اضطراري بناهاي تاريخي در معرض خطر جدي خبر داد و گفت: اين اعتبار به دستور استاندار از محل اعتبارات توزيع نشده تخصيص مي يابد.

به هر روي وجود طبيعت زيبا و دلنواز و گستردگي آثار و بناهاي تاريخي، آذربايجان غربي را در رديف مناطقي با قابليت بالا در امر گردشگري كشور قرار مي‌دهد، که بايد نسبت به ظرفيتهاي موجود نيز از اعتبارات مرمتي و حفاظتي بهره ببرد.

بهره‌مندي آذربايجان غربي از آثار و ذخاير ارزشمند فرهنگي،تاريخي و باستاني و مناظر دل انگيز طبيعت بكر در جاي جاي اين استان از شمالي ‌ترين نقطه تا جنوبي ‌ترين آن پراكنده شده ولي متاسفانه عدم توجه کافي مسئولان اين ظرفيت را از بين مي برد.

در آذربايجان غربي بيش از يك هزار و ???اثر تاريخي و باستاني، شناسايي شده و حفاظت شده وجود دارد كه قدمت برخي از آنها به هزاره‌ها و سده‌هاي قبل از ميلاد مي‌رسد، از مجموعه آثار تاريخي و باستاني موجود در مناطق مختلف آذربايجان غربي نيز بيش از ???اثر در فهرست آثار ملي كشور ثبت شده‌ است.

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 5

  آخرین اخبار
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
  پربازدیدترین اخبار
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.