احرار: شهردار تبريز گفت: با اقدامات انجام شده در سالهاي اخير، طول خطوط قطارشهري تبريز از 10 کيلومتر به 17 کيلومتر افزايش يافت.
ايرج شهين باهر، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: اين ميزان پيشرفت پروژه با تزريق 40 هزار ميليارد ريال در دوره اخير مديريت شهري و تکميل خط يک حاصل شده است.
وي راه اندازي فاز سه خط يک قطارشهري و 9 ايستگاه همان خط و رسيدن قطار به آخرين ايستگاه خط يک و خريد واگن هاي ساخت داخل را از اقدامات مهمر دوره پنجم مديريت شهري تبريز اعلام کرد.
شهردار تبريز گفت: در بهمن سال 1398 با افتتاح فاز سوم خط يک، قطارشهري تبريز در اين خط پس از 20 سال انتظار به ايستگاه پاياني رسيد و اين امکان براي قطار و مسافرانش فراهم شد که طول مسير خط يک را به طور کامل بپيمايند.
شهين باهر، ادامه داد: در آذر سال 1399 نيز با افتتاح چهار ايستگاه (ميدان قطب، لاله، امام حسين (ع) و شهيد باکري) واقع در خط يک قطاري شهري با دستور رييس جمهوري از طريق ويدئو کنفرانس با اعتبار هفت هزار و 500 ميليارد ريال گام ديگري در جهت پيشبرد حمل و نقل پاک شهري در تبريز برداشته شد.
وي با بيان اينکه هم اکنون ايستگاه هاي 14 ، 15 و دپو ايستگاه لاله نيز در مرحله تکميل و بهره برداري است، يادآوري کرد: کل خط يک قطارشهري تبريز به طول 17.2 کيلومتر در سه فاز طراحي شده و شامل 18 ايستگاه و 2 پايانه ابتدايي و انتهايي است.
شهين باهر، با اشاره به اينکه در سال 1400 نيز 12 هزار ميليارد ريال براي خط 2 قطارشهري تامين اعتبار شده است، افزود: در مجموع 40 هزار ميليارد ريال براي قطارشهري تبريز در دوره فعلي مديريت شهري هزينه مي شود که بيش از کل هزينه هايي بوده که از زمان آغاز اين طرح به آن تخصيص يافته است.
طرح مطالعه پروژه قطارشهري تبريز در سال 1380 و عمليات اجرايي آن نيز سال 1384آغاز شد و در 1394 بخشي از آن به بهره برداري رسيد که اين پروژه در پنج خط شامل چهار خط اصلي و يک خط حومه، در مجموع به طول 100 کيلومتر طراحي شده است.