1393/11/16 - 08 : 39
کد خبر: 2199
آلوده‌ترين شهرهاي دنيا کجا هستند؟
احرارنيوز:آلودگي هوا يکي از معضلات زيست‌محيطي ايران و به‌ويژه شهر اهواز در سال‌هاي اخير بوده‌است. معضلي که نه تنها اهواز که ديگر شهرهاي جهان هم با آن مواجه هستند.

: آلودگي هوا مشکل جديدي نيست؛ اما روز‌به‌روز بر ابعاد آن افزوده مي‌شود. کشورهاي آسيايي اغلب در زمره آلوده ترين کشورهاي جهان به حساب مي‌آيند. البته جمعيت بالاي اين قاره هم در اين ميزان بالاي آلودگي بي‌تقصير نيست. طبق آمار سازمان بهداشت جهاني، پيشاور پاکستان آلوده‌ترين شهر و Lake Havasu city-kingdom آمريکا از پاک‌ترين شهرها تا سال ???? بوده‌اند.

دهلي‌نو

هند، پرجمعيت‌ترين کشور جهان، از آلوده‌ترين کشورهاي جهان هم به‌حساب مي‌آيد. طي سه هفته نخست سال ????، غلظت ريزآلاينده‌ها در دهلي تنها يک روز به زير شاخص ??? کاهش يافته که اين ??برابر بالاتر از حد مجازي است که سازمان جهاني بهداشت اعلام کرده است.  دهلي‌ از لحاظ آلودگي در رقابت با پکن است و گاهي از آن پيشي مي‌گيرد. عواملي مثل ميزان بالاي آلودگي هوا همراه با بهداشت ضعيف، فقدان سيستم فاضلاب مناسب و تشديد آلودگي‌ آب، اين کشور را به خطرناک‌ترين کشور جهان از نظر آلودگي تبديل کرده است.

 

پکن

پکن از آلوده‌ترين شهرهاي جهان محسوب مي‌شود و بارها ميزان آلاينده‌ها در هواي آن به بيش از حد مجاز رسيده است. دو سال پيش ميزان آلودگي هوا در پايتخت چين به سه برابر حد مجاز خود رسيد. در اواسط ماه ژانويه سال گذشته ميلادي هم آلودگي هواي پکن به اندازه‌اي شدت يافت که دولت چين اقدام به انتشار هشدارهاي سلامتي کرده و ضمن بستن چهار بزرگراه اصلي اين شهر به خريد فيلترهاي تصفيه هوا روي آورد و از مردم خواست از ماسک‌هاي تنفسي استفاده کنند. گرد و غبار ذغال سنگ و دود ماشين‌ها دو عامل اصلي آلودگي هواي پايتخت چين عنوان شده است.

 

کابل

 كابل، پايتخت افغانستان در رديف ?? شهر آلوده جهان قرار دارد. ميزان دقيق آلودگي هواي شهر كابل براي امكان مقايسه آن با ديگر شهرهاي آلوده جهان مشخص نيست؛ زيرا دستگاه سنجش هوا در اين شهر وجود ندارد. به پيشنهاد سازمان محيط زيست روزهاي پنجشنبه در اين شهر تعطيل اعلام شده كه تاثير اندكي در كاهش آلودگي دارد. مسئولان محيط زيست افغانستان اظهار اميدواري كرده اند با نصب دستگاه سنجش آلودگي هوا در كابل، پس از كنترل و بررسي دقيق ميزان و نوع آلاينده ها، امكان كنترل آلودگي و تصفيه هوا بيشتر فراهم آيد. آلودگي هاي زيست محيطي كابل تنها به آلودگي هوا منحصر نمي شود بلكه اين شهر از نظر تجمع زباله نيز شهري كثيف خوانده مي شود.

اهواز

طبق گزارش سازمان بهداشت جهاني، اهواز  پس از شهرهاي پيشاور و راول پندي (پاکستان)، مزار شريف (افغانستان)، و گوآلور (هند) در رتبه پنجم آلوده‌ترين شهرهاي جهان به لحاظ آلاينده PM?? قرار داشته است. غلظت اين آلاينده‌ها ??برابر حد مجاز است. گويا منشا اين ريزگردها که سال‌هاست استان خوزستان با آن دست و پنجه نرم مي‌کند، از کشور عراق است. اين معضل در سال‌هاي اخير به يک بحران جدي براي مردم اين استان تبديل شده تا جايي که همين هفته کميسيون کشاورزي مجلس و «معصومه ابتکار» رئيس سازمان محيط زيست جلسه‌‌اي اضطراري براي بررسي بحران هواي اهواز تشکيل دادند.

برلين

آلمان آلوده‌ترين کشور قاره اروپا است. دليل بيشتر اين آلودگي‌ها به تاسيسات صنعتي موجود در اين کشور برمي‌گردد. بيشترين اين تاسيسات، نيروگاه‌ها هستند که انرژي خود را از ذغال‌سنگ تامين مي‌کنند. هشت مرکز از اين تاسيسات در آلمان، ? مرکز در لهستان، و چهار مرکز در روماني واقع شده‌اند. بريتانيا و بلغارستان نيز هريک داراي سه مرکز آلوده‌کننده هوا هستند. يکي از طرح‌هاي آلمان براي کم کردن آلودگي هوا، ابتکار خودروهاي برقي است. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که قبلا اعلام کرده بود که تا سال ???? تعداد اين خودروها به يک ميليون خواهد رسيد، طي کنفرانسي در برلين گفت که براي رسيدن به اين هدف به يارانه‌هاي بيشتري نيازمنديم.

 

لندن

انگليس سومين کشور آلاينده هوا در قاره اروپا به شمار مي‌آيد. آلودگي‌ هواي بريتانيا هزينه‌اي معادل با ??? ميليون پوند بر اتحاديه اروپا تحميل کرده است. انگليس از ?? نيروگاه برق و کارخانه آلاينده هوا در کل اروپا، ?? کارخانه را در اختيار دارد که همين موضوع باعث شده که اين کشور جزو  آلوده‌ترين کشورهاي اروپا باشد. بر اساس گزارشي از مجلس نمايندگان بريتانيا، در لندن سالانه ? هزار نفر جان خود را به خاطر آلودگي هوا از دست مي‌دهند. سياست‌مداران بريتانيا که در ابتدا مشکل را انکار کرده بودند سرانجام مجبور شدند با آن مواجه شوند. تا جايي که بالاخره مجلس بريتانيا مجبور شد در سال ???? مصوبه‌اي به نام "مصوبه هواي پاک" تصويب کند. اين مصوبه سوزاندن ذغال سنگ در منازل را محدود کرد و به موجب آن، کارخانه‌ها به مناطق اطراف و دور از شهرها منتقل شدند. لندن به منظور مقابله با آلودگي هواي خود در سال ???? طرحي به اجرا گذاشت که بر اساس آن خودروهايي که وارد مرکز شهر مي شوند، بايد مبلغي اضافه پرداخت کنند، اما مسئولان در ژوئيه سال گذشته طرحي جديد ارائه کردند که رانندگان بيشتري حق استفاده از خودروهايشان را ندارند.

لس آنجلس

دربين شهرهاي آمريکاي شمالي لس‌آنجلس جزو آلوده‌ترين شهرها به شمار مي‌‌آيد. اين امر به دليل موقعيت ويژه جغرافيايي اين شهر و همچنين تعداد بالاي اتومبيل‌هاي شخصي است. دولت آمريکا براي کاهش آلودگي اين شهر در طول سه دهه اخير اقدامات فراواني انجام داده که در کاهش اين آلاينده ها موثر بوه است. مهم‌ترين اقدام دولت آمريکا در دستيابي به هواي پاک، در درجه اول پذيرش قانون هواي پاک در سال ???? بوده است که به واسطه آن کنگره، آژانس تازه تأسيس حفاظت از محيط زيست آمريکا را مسئول تعيين استانداردهاي کيفيت هوا به منظور حفاظت از سلامت عمومي کرد. در مرکز برنامه‌هاي کنترل آلودگي هوا در لس‌آنجلس، نهاد مديريت هواي ساحل جنوبي قرار دارد. اين نهاد در سال ???? توسط قوه مقننه ايالت کاليفرنيا تأسيس شد؛ و مأموريت آن حفاظت از سلامت عمومي با به کار گيري قوانين و استانداردهاي موجود آلودگي هوا در سطح فدرال، ايالت و منطقه است.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 2

  آخرین اخبار
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
  پربازدیدترین اخبار
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.