احرار: معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي با انتقاد از تصميم اعضاي شوراي اسلامي شهر تبريز مبني بر حذف رديف بودجه خط سه قطار شهري تبريز بر ضرورت بازگشايي فاز سه خط يک مترو تاکيد کرد.
جواد رحمتي در آيين ورود نخستين رام قطار ساخت داخل به تبريز اظهار کرد: توسعه حمل و نقل ريلي تبريز يکي از مهمترين اهداف ما در طي سالهاي گذشته بوده به طوري که خط يک مترو تبريز رو به اتمام است، خط دو نيز با قدرت ادامه دارد و خط سه که انتظار داشتيم شروع ميشد که با مشکلاتي روبرو بوده و پروژه تراموا نيز در دست مطالعه نهايي است.
وي ادامه داد: قطار شهري به عنوان پروژه مشترک شهرداري و دولت مطرح است 50 درصد اعتبارات اين پروژه از طريق دولت تامين ميشود باتوجه به اختصاص رديف اعتباري در قانون بودجه انتظار ميرفت جزو پروژههاي سال 1400 تعريف ميشد که متاسفانه در تصويب بودجه شهرداري تبريز اين خط را حذف کردند.
وي خاطرنشان کرد: براي پيگيري اين موضوع نامهاي به شهردار و شوراي شهر نوشته شده است تا اين مصوبه اصلاح شود و طي متممي ما بتوانيم با جذب اعتبارات دولتي اين پروژه را آغاز کنيم.
رحمتي با تاکيد بر ضرورت توجه ويژه اعضاي جديد شوراي اسلامي شهر تبريز به موضوع حمل و نقل ريلي ادامه داد: اميدواريم اعضاي جديد شوراي شهر اين مهم را در اولويت برنامههاي خود قرار دهند.
وي در خصوص تعطيلي فاز سه خط يک مترو تبريز نيز گفت: اين فاز بخاطر بررسي علت سانحه تعطيل است و در حال حاضر دو گروه يکي شرکت ساخت مترو و ديگري شرکت بهره برداري مترو مدعي اين موضوع است، اخيراً مکاتباتي داشتهايم و ما پرونده را به گروهي متشکل از کارشناسان استان و کارشناسان راه آهن جمهوري اسلامي سپرديم تا علت حادثه مشخص شود.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار آذربايجان شرقي افزود: مسائلي که از گزارش ابتدايي به ما رسيده است و به زودي به دادستاني محترم ارائه ميکنيم اين است که بيشترين عامل تصادف بحث انساني است و به هر حال با رفع اين موضوع و مسائل فني از بابت سيگنالينگ و … اين مسائل قابل رفع است چون اگر بدون سگينالينگ بخواهيم عمل کنيم يک سري مقررات در نظر گرفته شده است و با کنترل سرعت و با يکسري آيين نامهها ميتوانيم رفت و آمد را ايجاد کنيم از جمله اينکه زمان انتظار افزايش مييابد اما امکان بهره برداري در پروژه ممکن است.
وي ادامه داد: بعضاً مراجعي که حتي در قانون نيز تعريف نشده به اين موضوع ورود کرده است، در قانون به صراحت عنوان شده است که بررسي اين قبيل سوانح بر عهده کميته سوانح و کميته عالي سوانح است.
رحمتي با تاکيد بر ضرورت بازگشايي فاز سه خط يک مترو تبريز گفت: اين پروژه ماهها پيش از اين حادثه نيز به بهره برداري رسيده است پس امروز ميتوان با تدابير لازم و رفع مشکلات نسبت به بازگشايي مسير اقدام کرد.