1399/07/12 - 14 : 13
کد خبر: 21002
گفتگوي اختصاصي احرار با رئيس هيات فوتبال استان آذربايجان شرقي:
خدمت، تنها هدفم در عرصه هاي مختلف است/ فوتبالي بودم و فوتبالي خواهم ماند
احرار: ورزش و به خصوص فوتبال براي مردم از جذابيت خاصي برخوردار است و هيچ وقت خالي از حواشي ها نبوده است و به سبب هيجاني که در آن نهفته جوانان را به سمت خود مي کشاند؛ به سبب همين ويژگي ها به نظر مي رسد داشتن مسووليت در حوزه ورزش کار آساني نيست .

ورزش و به خصوص فوتبال براي مردم از جذابيت خاصي برخوردار است و هيچ وقت خالي از حواشي ها نبوده است و به سبب هيجاني که در آن نهفته جوانان را به سمت خود مي کشاند؛ به سبب همين ويژگي ها به نظر مي رسد داشتن مسووليت در حوزه ورزش کار آساني نيست و مدير ورزشي بايد از دل همين چمن هاي سبز و دروازه هاي بزرگ بيرون آمده باشد و خود هيجان ها و حواشي ها را تجربه کرده باشد تا بتواند از پس اين مسووليت بربيايد؛ اکنون سخن از کسي است که اين تجربه ها را داشته و سابقه مديريت طولاني در عرصه ورزش را دارد.  
جواد ششگلاني در خانواده اي مذهبي و پرجمعيت با 5برادر و 2 خواهر در محله ششگلان تبريز متولد شده است، پدرش نجار بوده و به طبع آن او و برادرانش سررشته اي از نجاري دارند اما بعد هرکدام سراغ شغل خاصي در جامعه رفته اند.
او از همان دوران کودکي و نوجواني هميشه مشغول درس يا فوتبال بوده و دومين فعاليت اجتماعي اش بعد فوتبال حضور در هيئت هاي حسيني بوده است. ششگلاني بعد از اتمام تحصيلاتش راهي خدمت سربازي مي شود که همزمان با انقلاب اسلامي بوده و بعد ازانقلاب مدتي در نهضت سواد آموزي فعاليت کرده که در همين بين جنگ تحميلي اتفاق افتاده و جوادششگلاني راهي جبهه مي شود و بعد از برگشتش به عنوان مسوول روابط عمومي شهرداري مشغول فعاليت شده و بعدها وارد سپاه پاسداران مي شود اما اين نکته گفتني است که در طي اين مدت به هيچ وجه از فوتبال کنارنبوده است.
ششگلاني همزمان که در سپاه پاسداران حضور داشته است به عنوان دبير هيئت فوتبال انتخاب مي شود که بعد از يک سال رياست هيئت فوتبال استان را به او مي سپارند که از آن زمان تاکنون در اين سمت پابرجا بوده است.
او در دو دهه گذشته که در هيئت فوتبال استان حضور داشته براي فوتبال استان کم نگذاشته است و از کارهاي شاخصي که در اين حوزه انجام داده است مي توان به جام سرداران شهيد آذربايجان، الجي، جام رمضان(فوتسال)، برگزاري مسابقات مقدماتي جام جهاني زير16سال فوتبال آسيا و زير20سال فوتسال در تبريز، بازي هاي تدارکاتي و اردوي تيم هاي ملي فوتبال و فوتسال و نيز بهترين عملکرد در خصوص فوتبال محلات اشاره کرد.
ششگلاني دو دوره نيز در شوراي شهر تبريز حضور داشته است و در آن مدت هم سعي کرده براي شهر و  ورزش و فوتبال شهرمان مفيد باشد.
در يک روز پاييزي به خدمت ايشان رسيده و پاي سخنان دلنشين و خاطرات زيبايشان نشستيم که در زير بخش هايي ازآن را مي خوانيم:


فوتبال را از شش سالگي شروع کردم
جوادششگلاني گريزي به گذشته زده و تعريف مي کند: ازهمان کودکي علاقه مند به فوتبال بودم و از 6سالگي فوتبال بازي کرده ام و دوران مدرسه  با بخت شکوهي ها و در مقطعي با گلشني ها همبازي بودم، در محله هم فوتبال را در ميدان اتحاد که الان ايثار است تمرين مي کردم و در سطح باشگاهي هم آن زمان کارگران بود که نوجواني و نونهالي را آنجا سپري کرده ام. در آن زمان آقاي يوسف محمدزاده  در تيم هاي محلات حضور داشت و من از طريق ايشان جذب نوجوانان ماشين سازي شدم و در جوانان هم بودم.


جزو سربازاني بودم که به دستور امام پادگان را ترک کردند
او ادامه مي دهد: بعد از فارغ التحصيلي از دبيرستان ثقه الاسلام ادامه تحصيل نداده و راهي خدمت سربازي شدم که مصادف بود با دوران انقلاب اسلامي و من جز سربازاني بودم که به دستور امام راحل پادگان ها را ترک کرديم.
رئيس هيئت فوتبال در مورد ادامه فعاليت فوتباليش بعد از انقلاب توضيح مي دهد: بعد از انقلاب که فعاليت هاي ورزشي کم کم شروع داشت ميشد بويژه در حوزه فوتبال مسابقات باشگاهي شهيد دريايي باشگاه هلال احمر بود که آنجا فعال بوديم. البته دوران جنگ بود و بيشتر در جبهه بوديم و نمي توانستيم حضور زيادي داشته باشيم ولي زمان هايي که پشت جبهه بوديم مشغوليتمان فوتبال بود. 
ششگلاني با اشاره به ديگر فعاليت هاي اجتماعي خود در مورد اينکه چگونه وارد نهضت سواد آموزي شده است تعريف مي کند: بعد اتمام خدمت براي تشکيل نهضت سواد آموزي دعوت کردند که زير مجموعه جهاد سازندگي بود و ما درساختمان قديم فرمانداري که تکميل نشده بود در زيرزميني خاکي و غبارآلود فعاليت مي کرديم که بعدها جابجا شديم؛ بنده مسوول امور شهرستان بودم و مسووليتم اين بود که به شهرها رفته و نهضت سوادآموزي تشکيل بدهم و آن زمان به دليل تجرد شبانه روزي در شهرها بودم 3سال در نهضت بودم که همراه شد با 8سال جنگ تحميلي و به همين دليل از طرف بسيج براي آموزش سلاح به مساجد مي رفتم، مربي آموزش سلاح بودم.
او در مورد حضورش در مناطق جنگي 8سال دفاع مقدس توضيح  مي دهد: در بسيج که فعاليت مي کردم 22نفر داوطلب به منطقه سرپل ذهاب رفتيم که من آنجا زخمي شدم و بعد از آن مرا به تبريز فرستادند.
جواد ششگلاني درخصوص اينکه چطور شد بلافاصله بعد از برگشتش از جبهه مشغول فعاليت در شهرداري تبريز شد مي گويد: ازجبهه تازه برگشته بودم و در خانه استراحت مي کردم که آقاي اسماعيل قدري که آن زمان شهردار تبريز بود به عيادت آمد و گفت ما تو را بادست بسته هم لازم داريم و اينگونه شد که به عنوان روابط عمومي شهرداري مشغول فعاليت شدم.


سال 62 وارد سپاه پاسداران شدم
او که بازنشسته سپاه پاسداران است در مورد جذبش در آنجا تعريف مي کند: آن زمان آقاي باغبان در گزينش سپاه حضور داشت و دنبال جذب نيروهاي خوب بودند و از بنده هم درخواست کردند که درنهايت در سال  62 وارد آنجا شدم و تا بازنشستگي همان جا بودم.
باشگاه مقاومت بسيج را تاسيس کرديم 
 پيشکسوت ورزشي در مورد فعاليت هاي فوتباليش زماني که در سپاه خدمت مي کرده است توضيح مي دهد: هميشه فوتبال برايم مهم بوده و در دوران خدمتم هرکاري که از دستم برمي آمد براي فوتبال انجام دادم و حتي باشگاه مقاومت بسيج را تاسيس کرديم و بهترين بازيکنان را به اين تيم آورديم که خدمتشان را هم در سپاه انجام دادند و بعدها بازيکنان بزرگي شدند.
جوادششگلاني که سالهاست رئيس هيئت فوتبال استان است در خصوص حضورش در اين هيئت مي گويد: سال 71 آقاي نظمي رئيس هيت فوتبال استان بود،ايشان درخواست کردند که دبير هيئت فوتبال باشم و يک سال دبير شدم و بعد از انتقال آقاي نظمي به تهران مديريت هيئت به بنده محول شد و از آن زمان تاکنون در خدمت جامعه فوتبال هستيم. 


شرط کار با جوانان صداقت است
باتوجه به اينکه ششگلاني نزديک به دو دهه است که در سمت رياست هيات فوتبال استان فعاليت مي کند در مورد دليل پابرجا بودنش در اين سمت و اينکه هميشه بر سرزبان ها بوده است مي گويد: هيچ وقت فوتبال را براي خودم هدف قرارندادم و با اعتقادات خودم ورزش را دنبال کرده ام و قصد ورودم به اين عرصه خدمت به جوانان بوده است؛ شرط کار با جوانان صداقت است و بايد روحيه اي داشته باشي که با اين ها هم پا بشوي؛ البته نکته مهم اينجاست که من هميشه فقط با ديد ورزشي به افراد نگاه کرده ام نه ديد ديگري و براساس ظواهر با افراد برخورد و طردشان نکرده ام، تذکر مي دهم اما طرد نمي کنم. 


سو استفاده، دليل عدم موفقيت در جايگاه هاست 
او ادامه مي دهد: دليل ادامه دار بودن حضورم در هيئت فوتبال هم اين است که مديريت بسته ندارم و سعي کرده ام با ديد باز مديريت را جلو ببرم و ارتباطات و روابط بين بخشي براساس اصول نظام باشم و ازآن عدول نکنم و تاکنون هم چشم داشتي نداشته ام. معتقدم عدم موفقيت در جايگاه ها به دليل سو استفاده از جايگاه ها است و من هيچ وقت اينگونه نبوده ام.


انتخاب افراد بسيار مهم است
رئيس هيئت فوتبال در خصوص تاثير افراد حاضر در زيرمجموعه مديريتي ايشان و تغييرات کمي که در اين هيئت صورت گرفته است توضيح مي دهد: اعتقادم بر اين است در مجموعه ها بايد ثبات وجود داشته باشد تا زماني که فردي موفق است لزومي به تغييرش نيست؛ يکي از دلايل موفقيت مجموعه ما ثبات مديريتي است و زيرمجموعه اي داريم منسجم و همراه که هيچکدام دنبال منافع شخصي نبوده اند؛ انتخاب عوامل و همکاران بسيار مهم است من با همه همکاران در ابتداي کار اتمام حجت مي کنم که بايد مسووليت پذير باشند و به اينجا به عنوان منبع درآمد نگاه نکنند.


دليل اعتماد افراد، عملياتي کردن صادقانه برنامه هايمان بوده است
او در ادامه در خصوص مورد اعتماد قرار گرفتن خودش در مجامع انتخاباتي توضيح مي دهد: در مجامع انتخاباتي هميشه آنچه را که واقعا مي توانستيم انجام دهيم را ارائه داده ام و  اگر هم مورد اعتماد قرار گرفته ايم به دليل عملياتي کردن صادقانه برنامه هايمان بوده است.
جوادششگلاني در مورد استفاده از نظرات افراد شرکت کننده در انتخابات هيئت فوتبال در دوره هاي گذشته مي گويد: سعي کرده ام مقداري که مقدور بوده از نظراتشان استفاده کنم 
او در مورد خوشحال کننده ترين اتفاقات در اين بيست سال حضورش در اين عرصه تعريف مي کند: در مقطعي استان ما داراي سه نماينده در ليگ برتر بود هرچند که تلاش و فعاليت در باشگاه ها انجام مي گرفت اما اين هم جزو کارنامه هئيت فوتبال در سطح کشور به حساب مي آمد که بسيار اتفاق خوبي بود، اما مهمترين خوشحاليم مربوط به دوران حضورم در شوراست که سعي کردم يک امکاناتي براي فوتبال و زيرساخت هايش در قابل فعاليت هاي شهرداري ايجاد کنيم و ميادين خاکي که چند سال قدمت داشتند را احيا کرديم.


نحوه اداره باشگاه ها برايم خوشايند نيست
ششگلاني در خصوص ناراحت کننده ترين اتفاقي که افتاده است مي گويد: عالم فوتبال برد و باخت است و چيزي که به صورت مداوم ناراحت کننده باشد وجودنداشته اما در نگاه تشکيلاتي از نحوه اداره باشگاه ها نارحت هستم، از تغيييرات متعدد، جابجايي هاي زودگذر و بيشترين ناراحتي از اين است که افراد داراي مسووليت اجرايي در عالم فوتبال مقطعي فکر مي کنند و اين براي من خوشايند نيست ما بايد برنامه ريزي کنيم و از پايه شروع کرده و از داشته ها و پتانسيل هاي انساني استفاده کنيم.


مشکل در قراردادهاي مربيان فوتبال خطاي مديريتي است
او درخصوص مشکلات و شرايط اکنون فدراسيون و نبود رياست مي گويد: اين شرايط فدراسيون اکنون ايجاد نشده و در طول زمان اتفاق افتاده است و بايد اين نکته را در نظر گرفت که در هرکاري احتمال خطا وجود دارد و قراردادي هم که با ويلموتس و کي روش صورت گرفته خطاي مديريتي اتفاق افتاده است البته رئيس فدراسيون وقت معتقد است کار درستي انجام داده و توجيه دارد منتهي افکار عمومي قبول ندارند درست است که اينجا اجحاف شده است ولي اين در نتيجه تصميم گيري مديريتي بوده است که در طول همه مديريت ها  اتفاق مي افتد و سو استفاده شخصي نداشته که اگر داشته باشد بايد رسيدگي شود، البته در نظر خود بنده خطاي بزرگي  اتفاق افتاده و منتهي بايد مديريت شود نبايد فرصتي براي تخريب ايجاد شود چون در صورت ورود فيفا ماجرا محکوم شده و غيرقابل حل مي شود.


رياست پلکاني در ورزش و فوتبال جايي ندارد
جواد ششگلاني که مدتي در فدراسيون فوتبال حضور دشته است در مورد اينکه چرا رياست هاي ما پلکاني نيست توضيح مي دهد: انتخاب براي رياست فدراسيون با هيئت متفاوت است احتمالا فردي در هيئت موفق باشد اما در فدراسيون موفق نباشد به علت اينکه يک استان نيست 32 استان است و مديريتش به طبع سخت تراست، توانمندي در مديريت ما متفاوت از کشورهاي ديگر است ما شرايط خاصي داريم که براساس آن افراد انتخاب مي شوند مثلا دولت ها تاثيرگذارهستند، توان مالي و روابط بين المللي و خارجي توانمندي محسوب مي شود و به اعتقاد خود بنده اينکه به شکل سلسه مراتبي کسي از شهرستان و استان به فدراسيون برود در ورزش و فوتبال جايي ندارد؛ کار مردمي مثل ساير ارگان ها نيست بايد انعطاف پذيري وجوداشته باشد که در کدام مقطع چه تصميمي گرفته شود. 
او با اشاره به اينکه افرادي که در مجامع هستند و در هيئت رئيسه ها حضور دارند و در سياست گذاري ها و برنامه ها نقش دارند مي گويد: اين افراد بسيار تاثيرگذارند و ما بيشتر آنجا ضعف داريم که اين ضعف ها هم به مجامع برمي گردد و متاسفانه در تصميم گيري ها جايي براي افراد کاردان و توانمند نيست.


نيتم از حضور در شورا خدمت بود
عضو سابق شوراي شهر تبريز درخصوص حضور در شوراي اسلامي شهر تبريز و اقداما تي که  در آن زمان صورت  گرفته است توضيح مي دهد: نيتم از حضور در شورا خدمت بود و تاجايي که ازدستمان برمي آمد در توسعه شهر قدم برداشتيم در شوراي سوم و چهارم اقدامات زيرساختي بسياري در شهر اتفاق افتاد ازجمله پل ها، زيرگذرها،خيابان ها و فضاي سبزو....که در کل تلاش کرديم زيرساخت هاي شهر تبريز را وسعت دهيم؛ 
 او ادامه مي دهد: در حوزه فرهنگي و ورزشي هم اقداماتي صورت گرفت مثل توانمند سازي مساجد و تجهيز سالن هاي ورزشي و دستگاههاي نرمشي و چمن هاي مصنوعي در محلات از اين قبيل بودند و سعي داشتيم ارتباط بين دستگاههاي مسوول استان منطقي تر و اصولي تر شود.


لازمه ورزش قهرماني، ورزش همگاني است
جواد ششگلاني در مورد عقب نشيني شهرداري از حوزه ورزش استان و آسيب هاي آن توضيح دهيد: يکي از دست اوردهاي شوراي سوم و چهارم فعاليت ورزشي شهرداري بود که خدمت بزرگي براي شهر و استان محسوب مي شود اما عده اي توجه ندارند ما مي گوييم دين به دو موضوع مهم تاکيد دارد امنيت و سلامت جامعه وظيفه شهرداري است که سلامت جامعه را ايجاد کند منتهي شيوه ها متفاوت است، يکي مي گويد ورزش همگاني ديگري مي گويد قهرماني ولي بايد همه اين ها باهم باشد. 
رئيس هيئت فوتبال استان بااعتقاد براينکه لازمه ورزش قهرماني، ورزش همگاني است مي گويد: اين دو ملزم همديگر هستند، در زمان ما 23رشته ورزشي در آسيايي و کشوري فعاليت داشتند؛ ما از گفته رهبري و دين تبعيد کرديم که تاکيد کرده اند سلامت و امنيت جامعه مهم است، به نظر من به روح و روان مردم بايد اهميت داد و اگر توجه نشود جامعه زنده نيست و هزينه هاي زيادي براي جامعه و خانواده ها در بردارد.
او در واکنش به مسوولان شهرداري که کناري گيري از ورزش قهرماني را تبعيت از قانون اعلام مي کنند مي گويد: اگر از قانون تبعيت شده است پس چرا شهرداري اروميه مصوب کرده 4ميليارد تومان در فصل جديد به نود اروميه تعلق گيرد. 
هميشه با رسانه ها صادقانه برخورد کرده ام
جوادششگلاني در مورد نقش رسانه ها در جامعه و ارتباط با آن ها توضيح مي دهد: رسانه زبان گوياي جامعه و مسوولان است منتهي به شرط اينکه واقعا رسانه باشند؛ عده اي فضاي سالم را به جاهاي ديگري سوق مي دهند اگر رسانه رسالت خود را به درستي انجام دهد 50درصد مشکلات جامعه حل مي شود و اين اتفاق هم از طريق اکثر رسانه ها در حال انجام است و اين در توسعه جامعه موثراست، مطالبه ها ما را به حرکت در مي آورند و باعث حرکت مردم و مسوولان به سمت توانمندي مي شود؛ من ارتباط زيادي با رسانه ها دارم و هميشه با آن هايي  که با من در ارتباط بوده اند صادقانه برخورد کرده و منافع خودم را در نظر نگرفته ام.
در دهه سوم محرم قرار داريم و جواد ششگلاني که در خانواده اي مذهبي و از افراد فعال در هيئت هاي حسيني است در خصوص اين ايام مي گويد: سعي کنيم يک اهل بيتي و عاشق خالص امام حسين باشيم؛ من هميشه با اعتقاد در اين محافل حضور يافته ام و به برکت اهل بيت به خواسته خودم که زندگي در فضايي سالم بوده رسيده ام؛ در خدمت هيئت هاي مختلفي بودم اما سعي کرده ام در محل قديمي خودمان باشم.
مردم ما عاشق اهل بيت هستند
او ادامه مي دهد: درست است مشکلات فرهنگي و اعتقادي داريم اما نبايد زيادهم ظاهر بين بود؛ در باطن، مردم ما عاشق اهل بيت هستند و جوانان خوب و معتقدي هم از اين محافل به عرصه آمده اند که نمونه بارزش مدافعان حرم هستند. 
جواد ششگلاني در مورد اربعين پيش رومي گويد: آرزو دارم اين ويروس به لطف خدا ريشه کن شود تا شيفتگان اهل بيت بتوانند مثل گذشته در پياده روي شرکت کنند.

 

گفتگو از : کريم محمدي رئوف -نگار محمدي رئوف

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 9

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.