احرار: وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سياست هاي ترغيبي براي توليد گفت: بر اساس برنامهريزي 3 ساله ، از سال 1398 تا 1400 از حجم واردات صنعت خودرو به کشور به ميزان يک ميليارد و 400 ميليون دلار کاسته و نيازها به توان ساخت داخل هدايت ميشود.
رضا رحماني، روز پنجشنبه در مراسم رونمايي از دو موتور خودروهاي سنگين در تبريز با اشاره به برنامه هاي خاص خودروسازان براي توليد محصولات جديد و افزايش توليد، افزود: در سال گذشته با کار جهادي و راه اندازي نهضت ساخت در وزارت صمت، در بخش خودرو قرار بود که حدود 2 ميليارد دلار محصول در داخل ساخته شود که بيش از سهميه مشخص شده و 3 ميليارد و 400ميليون دلار ساخت داخل شد.
وي با اشاره به اينکه در کشور 2 نوع نياز واقعي و مقطعي در صنعت خودرو وجود دارد، اظهار داشت: در سال گذشته بيش از ? ميليون تقاضاي خريد از 2 خودروساز کشور ثبت شده است در حالي که توليد آن ها حدود يک ميليون دستگاه است و مصرف واقعي کشور نيز اين تعداد نبوده ولي متقاضيان بنا به دلايلي مانند حفظ ارزش پولي و سرمايه گذاري مبادرت به اين کار کردند.
وزير صنعت، معدن و تجارت ظرفيت توليد سالانه خودرو در کشور را 2 ميليون و 200 هزار دستگاه اعلام کرد و گفت: در عمل توليد ما کمتر است و بايد با برنامه ريزي و براي پاسخگويي به تقاضاها حداقل توليد بيش از يک ميليون و 200 هزار دستگاه خودرو باشد.
رحماني، ادامه داد: رونق ساخت داخل و افزايش تيراژ توليد از اولويت هاي صنعت خودرو در کشور بوده و در کنار آن بر اصلاح ساختار شرکت ها، فعال کردن سرمايه هاي راکد و تزريق به چرخه توليد، فروش اموال و املاک غيرتوليدي و شرکت هاي تابعه و اعمال تغييرات مديريتي در شرکت هاي وابسته زيانده تاکيد داريم.
وي با اشاره به توليدات جديد ايدم تبريز، يادآوري کرد: اين توليدات مصداق و نمود عيني اقتصاد مقاومتي و جهش توليد بوده و برنامه ايران خودرو رساندن توليد روزانه حدود 2 هزار دستگاه در سال 97 به 12 هزار دستگاه در سال 99 است.
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت خودرو و قطعه سازي سهم بسزايي در گردش مالي، اقتصاد ملي و اشتغال کشورها دارد به طوري که در کشوري مانند آلمان از 7 شغل فعال يکي مربوط به اين صنعت است.
رحماني، با اشاره به اينکه سال 97 اوج مشکلات مربوط به صنعت خودرو بود، افزود: در آن سال روزانه 800 تا يک هزار و 200 دستگاه خودرو توليد مي شد که بخش عمده آن ناقص بود و به کف پارکينگ منتقل مي شد و حتي مواقعي توليد روزانه به 200 هزار دستگاه رسيد.
وي تعهد تحويل بيش از يک ميليون دستگاه خودرو، اعمال تحريم ها، خروج شرکت هاي خارجي فعال در صنعت خودرو از کشور، موانع موجود بر سر راه ورود قطعات خودرو و بدبيني حاکم بر جامعه نسبت به توليدات داخلي را از مشکلات صنعت خودرو در سال 97 اعلام و يادآوري کرد: در زمان کنوني با تدوين اصلاح صنعت خودرو و همکاري خودروسازان، قطعه سازان و تشکل هاي مربوطه و مراکز علمي وضعيت توليد خودرو سر و سامان گرفته است.
87 درصد قطعات خودرو در آذربايجان شرقي توليد مي شود
وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه تبريز از قطب هاي صنعتي کشور است، گفت: صنعت کشور به علت وجود ظرفيت و زيرساخت هاي مهم صنعتي در تبريز نيازمند صنعت اين شهر است.
رحماني، ادامه داد: در راستاي توجه به صنعت خودرو در تبريز، ايجاد خوشه خودرو در اين شهر مطالعه شده و تنها شهرک فناوري خودرو و قطعات در تبريز وجود دارد به طوري که بر اساس مطالعات چند سال گذشته 87 درصد قطعات خودرو در استان آذربايجان شرقي توليد مي شود.
وي با اشاره به اينکه بازار مصرف تشنه توليدات جديد است بر ضرورت توليد محصولات جديد در صنايع خودرو کشور تاکيد کرد و اظهار داشت: تک محصولي پاسخگوي تقاضاي مشتريان نبوده و بازار مصرف کشور با کمبود توليد 300 تا 400 هزار دستگاه مواجه است.
وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه ريزي در حوزه صنعت خودرو در پساکرونا گفت: با وجود بروز مشکلات متعدد در پي شيوع ويروس کرونا در جامعه، در حوزه صنعت فرصتي ايجاد شده و بايد از اين فرصت براي افزايش ساخت توليد و کاهش قيمت محصول استفاده کرد چراکه قيمت توليد قطعه در داخل به طور ميانگين حداقل نصف قيمت قطعه وارد شده است.
رحماني، با تبريک ?? ارديبهشت و روز کارگر به کارگران و متخصصان، افزود: نيروي انساني سرمايه اصلي هر کشور است و در دوره جديد به همت کارگران، متخصصان و مردم توانسته ايم در کشور بر همه مشکلات غلبه کنيم و پيشرفت هاي جديد را مديون زحمات و ايثار کارگران هستيم.
امروز با حضور وزير صنعت از دو موتور 355 و 457 مربوط به خودروهاي سنگين در تبريز بهره برداري شد.
موتورهاي 457 با استاندارد آلايندگي يورو 4 با ظرفيت سالانه يکهزار دستگاه و موتورهاي 355 با استاندارد يورو 5 و ظرفيت سه هزار دستگاه در شرکت ايدم تبريز توليد خواهند شد.
ايرنا