احرار: تعدادي از فعالان رسانهاي در استان اردبيل ميگويند که در اين اوضاع و احوال کرونايي، رسانه و فعالان اين حوزه بنوعي در خط مقدم پيشگيري اين بيماري قرار داشته و اگر به وظيفه و مسووليت خود خوب و متعهدانه عمل کنند، ميتوانند نقشي تاثيرگذار در مهار کرونا داشته باشند.
در هنگامه بحران کرونا ، رسانهها ميتوانند از طريق افزايش آگاهي عمومي ، ارائه اخبار موثق، ايجاد پل ارتباطي بين مقامهاي مسوول و عامه مردم، ارائه آموزش همگاني و مديريت و جهتدهي افکار عمومي به وظيفه خود در کنترل و مهار کرونا عمل کنند.
غلامحسين غاربي ،مدير مسوول نشريه آرتا با بيان اينکه مهمترين ابزار مقابله با کرونا بحث پيشگيري است ، گفت: اينکه چه کارهايي بايد مردم براي در امان ماندن از اين ويروس بايد انجام دهند بايد از طريق رسانه در اختيار مردم قرار بگيرد.
وي بيانکرد: فرهنگسازي بويژه در موضوع بهداشت و درمان صرفا از طريق رسانهها امکانپذير است و چه بسا رفتارهايي که در طول ساليان دراز براي مردم عادت شده ولي به لحاظ موازين بهداشتي مورد تاييد نبوده و تغيير آن ضروري است، جز از طريق رسانه ممکن نيست.
وي افزود: رسانه به عنوان پل ارتباطي بين متخصصان و مردم هر آنچه را که به لحاظ رعايت بهداشت فردي و اجتماعي است بيان کرده و بايدها و نبايدها را به گوش مردم ميرساند و با عمل به اين بايدها و نبايدها است که ميتوان از بحرانهاي مختلف عبور کرد.
مدير مسوول آرتا اظهارداشت: رسانه در زمانهاي بحران بيش از هر زمان ديگري تاثيرگذار است، البته به شرط آن که درست عمل کند. ضرورت دارد مردم در زمانهاي بحران نسبت به موضوع بحران حساس باشند و هر آنچه متخصصان امر ميگويند عمل کنند و از طرف ديگر از امنيت و آرامش رواني برخوردار باشند تا بتوانند سيستم ايمني بدن خود را تقويت کرده و در مواجهه با خطرات سنجيدهتر عمل کنند.
وي اضافهکرد: آنچه که در اين برهه اهميت داشته و شايسته تحليل است نوع برخود فعالان رسانهاي با موضوع کروناست ، شايد تعداد اندکي از فعالان رسانهاي ما روزنامهنگاري در زمان بحران را تجربه کرده و يا حتي مقالهاي در اين خصوص مطالعه کرده باشند. به همين خاطر شاهد اين هستيم که هر چه جلوتر مي رويم رفتارهاي رسانهاي پخته ترشده و رفتارهاي هيجاني کم رنگتر ميشود.
وي بيانکرد: فعالان رسانهاي سهم مهم و بزرگي در ارتقاي آگاهي مردم و بيان مشکلات و نارساييها داشته و ميتوان گفت اگر زحمات آنها نبود چه بسا وضعيت بسيار بدتر از شرايط موجود بود.
غاربي گفت: اعتمادسازي يکي از مباحث مهم در امر اطلاعرساني بوده و به نوعي يکي از آسيبهاي جدي در ساليان گذشته در عرصه رسانهاي کشور ما به شمار ميرود. يکي از مهمترين دلايل استقبال از رسانههاي بيگانه همين عدم اعتمادسازي است. رسانه رسالت دارد اخبار را به طور واقعي در اختيار مردم قرار دهد و اگر رسانههاي ما بتوانند آن اعتماد لازم را ايجاد کنند بيشک در جذب مخاطب و تاثيرگذاري بر افکار عمومي موفقتر عمل ميکنند.
مدير مسوول آرتا ادامهداد: شايعهپراکني از آسيبهاي جدي اعتمادسازي بوده و بايد فعالان رسانهاي با حساسيت ويژه از آن اجتناب کنند چرا که يک شايعه کوچک علاوه بر اينکه امنيت رواني جامعه را دچار بحران ميکند بلکه با مشخص شدن دروغ، اعتماد عمومي به رسانه لکهدار ميشود.
سجاد ناصر آزاد ،مدير مسوول آسمان اردبيل نيز درباره نقش رسانهها در مقابله با بيماري کرونا گفت: پاسخ به اين پرسش با درک عميق روزنامهنگاران و رسانهها از وضعيت موجود رابطه دارد، رسانهها بايد با شناخت عميق از شرايط حاضر و آنچه در علوم رسانه از آن به عنوان "روزنامهنگاري بحران" ياد ميشود، منفعت کل جامعه را بر منافع گروهي مقدم دانسته و از تسويه حسابهاي حزبي يا شخصي به جد خودداري کنند.
وي افزود: رسانهها بايد با تمام ابزارهاي خود آمار، اخبار و هشدارها را به صورت صحيح و دقيق اطلاعرساني نموده ولي از ايجاد فضاي ياس، نااميدي و وحشت دوري گزينند.
ناصر آزاد ادامهداد: رسانهها در اين فضاي غبارآلود به يقين در خط مقدم هستند و شايد به جرات بتوان گفت که اين جريان، اولين نقش بزرگِ رسانههاي نوين ارتباط جمعي در جهان است، نکته مهم ديگر اين است که تمام کارکردهاي اين نقش نيز بايد بدون خطا باشد، همانگونه که در يک حمله نظامي ممکن است اشتباه يک فرد کل يک عمليات را از بين ببرد در اينجا نيز خطاي يک فرد يا يک رسانه ميتواند ضررهاي جبرانناپذيري را به جامعه وارد کند.
وي با طرح اين پرسش که رسانهها چگونه ميتوانند مردم را از زواياي مختلف بيماري کرونا مطلع کنند، افزود: پاسخ به اين پرسش هم به واکاوي مفهوم روزنامهنگاري بحران برميگردد، اما نه آنچه که به صورت وارداتي در علوم ما جاي پيدا کرده است. آنچه که فعاليت رسانهها در خصوص اين بيماري را از شرايط ديگر جدا ميکند ارزشهاي دربرگيري، برخورد و فراواني آن است.
ناصر آزاد گفت: رسانهها نبايد صرفا به سخنان و اظهارات مقامهاي مسوول اکتفا کنند. رسانهها بايد با يک خطمشي اميدوارکننده بدون پيشداوري از آينده نزديک يا دور، خطرهاي مسير اين بيماري را بيان کنند. بنظر من کليدواژه چگونگي فعاليت رسانهها در مورد اين بيماري اتحاد و اميد است. رسانهها با ايجاد فضاي اميد و دعوت به اتحاد ميتوانند در عبور جامعه از اين بحران، نقش حماسي ايفا کنند.
وي بيانکرد: رسانهها تا حدودي در اطلاعرساني موفق بودهاند. در اينجا خوشبختانه با مقايسه رفتار کشورهاي به اصطلاح رشد يافته در مواجه با اين ويروس نيز ميتوان به فرهنگ متمدنانه عامه مردم ايران پي برد.
مدير مسوول نشريه آسمان اردبيل افزود: ميتوان گفت رسانهها در حال حاضر با توجه به شرايطي که از لحاظ محدوديتهاي تردد به وجود آمده تنها ابزار اطلاعرساني و پيشگيري هستند.
مهدي جهانديده ،مدير مسوول مجله سي روز نيز در اين باره به ايرنا گفت: شکاف اعتماد ميان مردم و طبقه هميشه مدير در موضوع کرونا دوباره خود را نشان داد، مردم کمتر اعتماد ميکنند، توصيهها را پشت گوش مياندازند. چرا که رسانه رسمي پيشتر در مواردي مشابه روايتگر صادق و بيطرفي در ارائه اخبار نبوده است. شايد بدين خاطر مردم با آغاز تعطيليهاي اجباري به شمال و ديگر نقاط مسافرت کردند، يا حتي عليرغم هشدارهاي پزشکي در خيابانها مشغول خريدهاي شب عيد هستند، اين از عدم اعتماد به رسانه رسمي نشات ميگيرد. مردم در اين موضوع بر اين باورند که آنچه رسانه رسمي ميگويد از واقعيت خيلي خيلي دور است.
وي افزود: کرونا را ميتوان به معناي دقيق و علمي در قاب يک بحران عمومي توصيف کرد، متاسفانه تکثير اخبار مجعول از زبان رسانههاي غيررسمي هياهوي بيشتري داشته است، مردم از آنجايي که به رسانه رسمي کم اعتمادتر شده اند، بحران ديگري را با همين عدم اعتماد آفريدهاند.
جهانديده بيانکرد: اگر در درمان کرونا نظام بهداشت، پزشکان و پرستاران در خط مقدم هستند، در پيشگيري از کرونا رسانهها در خط مقدم هستند و بازيگران اصلي آن مردم هستند، متاسفانه ساختار مديريتي فاقد يک نظام رسانهاي موثر است و ميخواهد با کرونايي مواجه شود که درمان صرفا بخشي از آن است. در اين حالت رسانههاي اجتماعي نقش موثرتري ايفا ميکنند. اما آنها نيز در گرداب تشخيص خبر صحيح از ناصحيح گرفتار شدهاند و حجم بالايي از اخبار فيک را به مردم انتقال ميدهند.
وي اظهارداشت: ما متاسفانه در بکارگيري رسانه جمعي يا شبکه اجتماعي به خود اجازه ميدهيم اظهارنظر تخصصي و غيرتخصصيمان را نشر دهيم که چالشهاي جنجالبرانگيز را در پي دارد.
مدير مسوول نشريه سي روز بيانکرد: اخيرا بخشي از رسانههاي اردبيل کمپين "اردبيل کرونا را شکست ميدهد" را شکل دادهاند که در قالب آن توليدات رسانهاي موثر و صحيح در حوزه پيشگيري از کرونا را در حوزه اردبيل منتشر ميکند. براي شکست کرونا و پيشگيري از شيوع آن، بيش از نگاه به آن به عنوان يک موضوع پزشکي بايد به عنوان يک موضوع اجتماعي نگريست و با فرهنگسازي اورژانسي به مقابله به آن بپردازيم.
در استان اردبيل تاکنون 184نفر به بيماري کرونا مبتلا شده و 20نفر هم جان خود را از دست دادهاند.
همچنين 300بيمار مشکوک بيماري کرونا در بيمارستانهاي استان بستري هستند.