احرار: فعال اقتصادي و رييس کميسيون صادرات و واردات اتاق بازرگاني تبريز گفت: ظرفيتهاي صادراتي خشکبار آذربايجانشرقي بسيار بالا است و از آن چندان بهرهبرداري نميشود.
يوسف حسيني روز سه شنبه در گفت وگويي عراق، آذربايجان، کشورهاي حوزه خليج فارس و قفقاز و اروپا را از جمله مناطق بازارهاي هدف خشکبار آذربايجانشرقي اعلام و اضافه کرد: با اقدامات علمي و اصولي ميتوان از سهم 1.5ميليارد دلاري صادرات محصولات خشکباري ايران به خارج، سهم بيشتري را به استان خود اختصاص داد.
وي همفکري و هم افزايي فعالان حوزه خشکبار آذربايجانشرقي را مهمترين و بزرگ ترين اقدام مجموعه اتاق بازرگاني براي توسعه و رونق صادرات اين محصولات بيان کرد.
حسيني بر لزوم استفاده از توانمنديها و تخصصهاي تجاري و بازرگاني آذربايجانشرقي در حوزه صادرات تاکيد کرد و افزود: بدون ترديد صادرات روزافزون خشکبار به دليل ارزش افزوده بالا و نيز وجود بازار مصرف مناسب در اروپا و آمريکا ميتواند مسير رشد و ترقي اقتصادي منطقه و حتي ايران را هموارتر کند.
وي اظهار داشت: به طور عمده فرآوري و صادرات خشکبار کشور توسط فعالان اين بخش در آذربايجان شرقي تحقق مييابد و ما در صدد هستيم با همفکري و همافزايي همه همکاران خود در حوزه خشکبار شرايط توسعه صادرات و ارز آوري اين حوزه به کشور را بيش از پيش گسترش دهيم.
حسيني وظيفه اصلي تشکلها و اتحاديههاي فعال در حوزه صادرات را انتقال موانع و مشکلات به مسئولان و ارائه راهکارهاي عملياتي براي حل آنها بيان و اضافه کرد: اميدواريم با برگزاري نشستهاي مستمر امکان حل مسائل و مشکلات فعالان بخش خصوص در حوزه خشکبار مرتفع شود.
وي با يادآوري اينکه بايد به صورت ريشهاي در حل مسائل حوزههاي مختلف صادراتي کشور اقدام شود، افزود: شناسايي ظرفيتهاي استاني و بهرهمندي از اين ظرفيتها از اهداف مهم و اصلي اتاق بازرگاني تبريز است.
به گزارش ايرنا، با توجه به فرآوري و بسته بندي بيش از 80درصد آجيل و خشکبار کشور در آذربايجانشرقي که از قطبهاي توليد و فرآوري است و هزاران نفر به طور مستقيم در اين صنعت مشغول به کار هستند، لزوم توجه بيشتر به موضوع صادرات بيش از پيش احساس ميشود.
در حال حاضر صادرات خشکبار بعد از محصولات پتروشيمي و آهنآلات بالاترين جايگاه را در ايران دارد و در اين بين نقش آذربايجانشرقي به عنوان قطب اصلي توليد، بسته بندي و صادرات خشکبار بيبديل، ممتاز و برجسته است.