1393/10/18 - 07 : 39
کد خبر: 1954
پيمان پاکزاد*
ازدواج سخت، طلاق آسان
احرارنيوز:روزگاري مادرها و مادربزرگ ها لباس سفيد عروسي را تعهد براي بقاي زندگي در خانه بخت و تنها پايان بخش مشق زندگي مشترک را مرگ و کفن سفيد مي دانستند.

درآن روزها که خيلي هم از ما دور نيست، 'بله' عروس در عقد ازدواج بالاترين ضمانت براي آغاز و تداوم زندگي بود، يعني عروس خانم به پستي و بلندي زندگي و همراهي و همدلي با همسر با تمام وجود بله مي گفت.
گرچه آن دوران نيز آسيب ها و مشکلات خاص خود را داشت، اما تعهد و وفاداري آقا داماد و عروس خانم در زندگي مشترک حرف اول را مي زد و طلاق تقريبا با جامعه آن زمان غريبه بود.
آن روزها مهريه هاي نجومي و انتظارات غيرمنطقي رايج امروزي معني نداشت، اما صد آه و هزار افسوس که آن سنت هاي نيک و پسنديده امروزه جاي خود را به رسوم و بدعت هاي نامناسبي داده اند که ازدواج جوانان را دچار مخاطره و برخي از آنان را از ازدواج گريزان کرده و اين پديده شومي است که نياز به تدبير و چاره انديشي فوري دارد.
هر چند در فرهنگ امروز ازدواج، ديگر به اصل و اساس اين سنت نبوي توجهي نمي شود و معيارها مانند سال تولد و ارقام ديگر، شاخص اصلي تعيين مهريه هاي نجومي است، اما واقعيت اين است مهريه اسلامي با عنوان ?مهرالسنته? 500 درهم معادل حدود 262 مثقال طلا است.
در سايه کم توجهي به آموزه هاي اصيل اسلامي و نسيان سبک زندگي اسلامي و ساده، متاسفانه در چندين سال گذشته به سمتي پيش رفته ايم که طلاق بر ازدواج غلبه کرده است، ضمن اينکه به دليل افزايش طلاق در جامعه قبح آن نيز در حال از بين رفتن است.
دشواري ازدواج از يک سو و ترويج فرهنگ سهولت طلاق از سوي ديگر کارشناسان امور خانواده را بر آن داشته که از به صدا درآمدن زنگ خطر طلاق در جامعه سخن بگويند، به طوري که بر اساس آمار منتشر شده در آذربايجان شرقي تقريبا از هر هفت ازدواج يک مورد به طلاق منجر مي شود و يک طلاق به ازاي شش ازدواج نيز آمار آن در سطح کشور است.
اين در حالي است که ازدواج و عمل به شريعت پيامبر اسلام (ص) ضرورتي است که اهميت و جايگاه آن با زيبايي و ظرافت مثال زدني درقرآن بدين گونه بيان شده است ? وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجًا لِتَسْکُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في ذلِکَ لآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَکَّرُون?(از آيات و نشانه‏هاي خداوند اين است که براي شما از جنس خودتان همسراني قرار داديم تا در کنار آنان آرامش يابيد).
با اين شرايط و با وجود تاکيد اسلام بر ازدواج به خصوص ازدواج آسان، برخي براي ازدواج و فراهم آوردن مقدمات آن نگرش تجملي و تشريفاتي دارند که آنان را از رسيدن به اهداف اصلي ازدواج بازمي دارد و احتمال انتخاب نا مناسب شريک زندگي را برايشان افزايش مي دهد.
کارشناسان معتقدند مراسم پرهزينه، انتخاب همسر برمبناي ماديات، شغل بهتر، ظاهر فيزيکي و يا انتخاب پدر و مادر بدون در نظر گرفتن نظر جوانان براي ازدواج از جمله ديگر آفت هايي است که شايد براي آغاز پيوند ازدواج مشکلي به وجود نياورد، ولي به يقين ادامه اين پيوند را دچار خطر، گسستگي و يا تزلزل خواهد کرد.
اين در شرايطي است که به عقيده کارشناسان امر، ازدواج بر مبناي تفاهم طرفين و داشتن فرهنگ و اعتقادات مشترک پيوندهاي ازدواج را دوام مي بخشد و ادامه زندگي را شيرين و دايمي مي کند.
بر اين اساس همچنين بايد بين عرف و دين نيز نزديکي بيشتري ايجاد شود و عرف به سمت تبعيت از دين حرکت کند تا تشريفات و تجملات موجب دشواري ازدواج نشود.
ازدواج بر اساس آداب و رسوم و فرهنگ هاي بومي اگر از دين تبعيت داشته باشد، مي تواند در احياي سنت حسنه 'ازدواج آسان' و 'طلاق دشوار' تاثير بيشتري داشته باشد.
با اين اوصاف بايد بگوييم زنگ خطر بزرگي در جامعه به صدا درآمده که سلامت جامعه اسلامي ما را با تهديد روبرو کرده است و رفع اين معضل در سايه برنامه ريزي ميان و بلندمدت نهادهاي متولي از يک سو و اهتمام ملي براي تغيير نگرش به مقوله طلاق و ازدواج را از سوي ديگر مي طلبد.

......................................................................

*کارشناسي ارشد علوم ارتباطات اجتماعي و مدرس دانشگاه- ايرنا

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 3

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.