احرار: معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تبريز گفت: با برنامه ريزيها و تلاشهاي صورت گرفته، در سال 1405، تلفات جاني ناشي از تصادفات در تبريز نخواهيم داشت.
مهدي يوسفي در گفتوگو با خبرنگار تسنيم در تبريز، با بيان اينکه براي رسيدن به شهر بدون تلفات جاني ناشي از تصادفات، برنامهريزيهاي متعددي از سوي شهرداري تبريز صورت گرفته است، اظهار داشت: در اين خصوص به پيشرفتهاي خوبي دست يافتيم، به طوري که ميزان تلفات ناشي از تصادفات از 189 مورد در سال 1390، به 85 مورد در سال 1397 رسيده است.
وي افزود: همچنين از 132 نقطه حادثه خيز موجود در تبريز در سال 1394، الان 6 مورد باقي مانده است.
يوسفي با تاکيد بر اينکه بايد از سيستم «خودرو محوري» فاصله بگيريم، تصريح کرد: رويکرد ما، رويکرد «انسانمحور» است و در اين راستا سعي در ايجاد مسيرهاي ويژه دوچرخه سواري، ازدياد پياده روها و سوق به سوي حمل و نقل پاک با تکيه بر فرهنگ سازي داريم.
وي يکي از راههاي فرهنگ سازي را آموزش شهروندي دانست و اذعان داشت: در اين خصوص براي اولين بار از مهرماه امسال در آموزش و پرورش استان، 26 کتاب در خصوص آموزش شهروندي تدريس ميشود که 13 مورد آن مربوط به حمل و نقل عمومي است.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تبريز، ميزان سفرهاي روزانه انجام شده در اين شهر را 3 هزار و 600 مورد عنوان کرد و افزود: 55 درصد آن مربوط به حمل و نقل عمومي است و ما سعي داريم با ازدياد خطوط ويژه اتوبوس در سطح شهر، هم از ميزان وقوع تصادفات بکاهيم و هم زمان انتظار مردم براي اتوبوس را کاهش دهيم.
يوسفي ادامه داد: در حال برنامه ريزي براي ايجاد خط ويژه اتوبوس از ميدان دانشسرا تا چهارراه گجيل هستيم، چرا که کاربري مورد نياز و بازار بزرگ تبريز در آن مسير قرار دارند و همه روزه شاهد وقوع ترافيک سنگين در آن مسير هستيم.
وي همچنين توزيع کاربري در سطح شهر تبريز را نادرست دانست و خاطرنشان کرد: کاربريهايي که نياز روزانه مردم هستند، در هسته مرکزي شهر جمع شدهاند و يک تعداد کاربري هم داريم که براي امري غير از کاربري اصلي استفاده ميشوند مانند مطب پزشکان، دفترخانهها و مدارس غيرانتفاعي، که همه اينها باعث افزايش ترافيک ميشوند.
وي در پايان از مردم خواست تا در صورت امکان از خودروي شخصي خود خيلي کم استفاده کنند و استفاده حمل و نقل عمومي را در اولويت خود قرار دهند.