1393/10/12 - 13 : 12
کد خبر: 1835
طرح بارگاه شمس تبريزي در خوي رونمايي شد
بارگاه «شمس تبريزي» در راه ثبت جهاني
احرارنيوز: پس از سالها غفلت و کم توجهي نسبت به مقبره شمس تبريزي در خوي امروز چهارشنبه با حضور مقامات کشوري ، استاني و محلي رونمايي از بارگاه اين عارف نامي رونمايي شد.

به گزارش احرارنيوزبه نقل از مهر، شمس تبريزي از مشاهير برجسته عرفان است و آرامگاهي که در خوي طي اعصار و قرون به فراموشي سپرده شده و گرد غربت برآن نشسته بود، اينک به كانون عرفا و ادبا تبديل شده است.

در حال حاضر اقدامات اوليه و گام هاي اساسي براي ثبت جهاني اين عارف نامي که تاکنون با وجود جايگاه والاي آن در دنيا چندان معرفي اساسي نشده بود برداشته شده است.

 شمس‌الدين محمد تبريزي از جمله عرفاي بزرگ و حکماي نامدار و شوريده‌اي است که تأثير شگفت و شگرفش در تاريخ حکمت و عرفان اسلامي، با ظهور بي‌بديل مردي از تبار عاشقان و عارفان يعني مولانا محمد جلال الدين مولوي آشکار و اظهار مي‌شود که مولانا خود از ملاقات او حيران و خيالي از خيالات او مي‌داند.

محمد بن علي بن ملک ‌داد، ملقب به شمس‌الدين يا شمس تبريزي از صوفيان مشهور سده هفتم هجري بوده و شهرت او بيشتر به خاطر آشنايي مولوي با اوست و ديوان غزل‌هاي مولوي با نام کليات شمس شناخته مي‌شود.

شمس تبريزي اولين بار در سال ??? هجري قمري به قونيه رفت و با مولانا ديدار کرد، مريدان مولانا به دشمني با شمس برخاستند و شمس ناگزير از قونيه رفت و در سال ??? به قونيه بازگشت و دوباره مورد آزار مريدان مولانا قرار گرفت تا سال ??? که ظاهرا براي آخرين بار از قونيه رفت و ناپديد گشت.

 

براي شناخت شمس تبريزي بايد اول مولانا را شناخت

رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي به نقل از فرمانداري خوي در اين همايش  با درخواست از  مسئولان براي تبديل شدن بارگاه شمس تبريزي به يک مجموعه بزرگ فرهنگي و ادبي گفت: براي شناخت شنس تبريزي بايد اول مولانا را بشناسيم چرا که شمس بود که مولانا را عاشق بي قرار خود کرد و خود عاشق و بي قرار مولاناشد.

غلامعلي حدادعادل با اشاره به جايگاه شمس تبريزي ادامه داد: مولانا بعد از ديدار با شمس درس و بحث را رها کرد و شاعر شد و ديوان بزرگ زليات شمس  را آفريد که نتيجه شيفتگي اش به شمس بود وبعد از فرو نشستن آتش اوليه اين ديدار بود که با عقلانيت و معنويت مثنوي سروده شد.

وي با بيان اينکه پيام مثنوي آنقدر جهاني و عالم گير است که در آمريکا پرفروش ترين کتاب شده است ياد آور شد: بايد در شهر خوي آذربايجان و ايران اين پيام روشن منتشر و منتقل شود که مقصد همه عالم هستي به گرد عشق الهي گشتن است.

حدادعادل اظهار اميدواري کرد که با همت مردم خوي و آذربايجان خورشيد شمس در همه عالم درخشش کند.

 

ظرفيت هاي ديني و معنوي خوي شناسايي و بهره برداري شود

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به نقل از فرمانداري اين شهرستان در اين مراسم رونمايي گفت: بايد از ظرفيت‌هاي فرهنگي شهرستان خوي و وجود چهره‌هاي برجسته‌اي چون آيت الله العظمي خويي و شمس تبريزي ، بيش از پيش براي توسعه و تعالي اين شهرستان بهره گرفت.

حجت الله ايوبي با بيان اينکه کار براي انسانهاي والا انديش و وارسته اي چون شمس تبريزي و مولانا کار دل و عشق است عنوان کرد: خوي شهر علم، ادب، فقاهت و عرفان است امروز صداي عرفان اسلامي از شهر شمس تبريزي شهر خوي به جهانيان مي رسد.

وي ادامه داد: در راه ثبت جهاني مقبره شمس تبريزي در خوي، اساتيد و بزرگان فرهنگ و ادب ايران زمين مانند دکتر رياحي، دکتر موحد، دکتر حدادعادل و ديگران زحمات بسياري متحمل شدند که بايد قدر و منزلت هرکدام از اين بزرگان را هميشه حفظ کنيم.

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: بايد از تبريز به عنوان زادگاه شمس تبريزي و خوي به عنوان بارگاه شمس تبريزي تا قونيه ترکيه به عنوان مکان و محل ديدار شمس و مولانا، خط سيري به عنوان خط سوم ايجاد گردد تا ميعادگاه عاشقان شمس و مولانا و عرفا قرار گيرد.

رئيس بنياد بين‌المللي شمس و مولانا با اشاره به برگزاري مسابقه طراحي مقبره شمس نيز افزود: بعد از طرح و فراخوان مسابقه بارگاه شمس، خيل عظيم عاشقان عرفان اسلامي به پا خاسته و طرحهاي زيادي به دبيرخانه ارسال شد که پس از نهايي شدن، دوطرح انتخاب شده و براي تائيد به ميراث فرهنگي کشور داده شد و امروز اين طرح رونمايي شده و ساخت بارگاه آغاز مي شود.

 

مزار شمس تبريزي مي تواند زمينه ساز توسعه صنعت گردشگري آذربايجان غربي باشد

معاون سياسي و امنيتي استاندارآذربايجان غربي: ما بر اين باوريم که برگزاري همايش ها با نام شمس تبريزي و در کنار وي ، براي شناساندن مباني عرفان اسلامي به جامعه بين الملل است.

عليرضا رادفر در اين همايش اظهارداشت: انقلاب اسلامي بر مبناي مباني فرهنگ اسلامي استوار بوده و امروز با استقرار و تثبيت  نظام  شاهد پايه گذاري فرهنگي جديد براي عرضه به جهان هستيم.

معاون سياسي استاندار‌آذربايجان غربي ادامه داد: استان آذربايجان غربي در مرزي ترين استان کشور که رنگين کماني از اقوام و اديان مختلف را در خود جاي داده است، مي تواند در گفتگوي مذاهب و تمدنها نقش بسيار اساسي ايفا کند.

وي ادامه داد: رهنمودها و بيانات حضرت امام خميني (ره)، مقام معظم رهبري و آيت الله خويي از قله هاي بزرگ عرفان و فرهنگ اسلامي در قرن معاصر هستند و همچون خورشيد برتارک فرهنگ اسلامي مي درخشند.

 رادفر با بيان اينکه استان و شهر خوي با وجود مزار شمس تبريزي مي تواند در رشد و گسترش صنعت جهانگردي در کشورمان نقش مهمي ايفا کند عنوان کرد: تاکنون از اين ظرفيت به خوبي استفاده نشده است.

 

بازسازي مزار شمس تبريزي نيازمند نگاه ملي است

فرماندار شهرستان خوي در آيين رونمايي از طرح بارگاه شمس تبريزي که در سالن ارشاد اسلامي خوي برگزارشد گفت: از مسئولان کشور تقاضا دارم به بازسازي مزار شمس تبريزي به عنوان  يک پروژه ملي نگاه کنند.

حسين سيواني اصل با بيان اينکه شمس تبريزي از مشاهير برجسته عرفان است که به سان شمعي مي سوزد وپروانه ها بر گرد او به پرواز در مي آيند  افزود: آرامگاهي که در طول اعصار و قرون به فراموشي سپرده شده و گرد غربت برآن نشسته بود، اينک به مرکز حلقه عرفا و ادبا تبديل شده است.

وي ياد آور شد: بازسازي آرامگاه اين عارف بزرگ و پرورش دهنده مولانا، نياز به بودجه ملي دارد و اميدواريم مسئولان کشوري در اين مورد اقدام اساسي کنند.

فرماندار خوي با تشکر از همه دست اندرکاران برگزاري بزرگداشت مقام شمس تبريزي گفت: از همه آنها ئي که براي احيا و بازسازي و شناساندن مزار شمس تبريزي تلاش کردند به خصوص از معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي حجت الله ايوبي و رئيس فرهنگستان فارسي غلامعلي حدادعادل به خاطر حضور شان در اين همايش تشکر مي کنم.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 7

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.