1393/10/8 - 15 : 50
کد خبر: 1781
معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي انتقاد کرد
عدم تحقق توسعه پايدار در روستاهاي استان
معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي با بيان اين که توسعه روستايي بدون احرارنيوز: مشارکت روستاييان امکان‌پذير نيست، گفت: با وجود فعاليت‌هاي وسيع عمراني در روستاها، توسعه پايدار روستايي اتفاق نيفتاده است که مهم‌ترين دليل آن عدم جلب مشارکت روستاييان در روند توسعه است.

به گزارش احرارنيوز، محمدصادق پورمهدي در نخستين جلسه کارگروه تخصصي توسعه روستايي و عشايري استان، با اشاره به اين که بحث آمايش سرزمين در نظام برنامه‌ريزي توسعه کشور نهادينه نشده، افزود: به همين خاطر توسعه متوازن شهري و روستايي به درستي انجام نشده است.

وي عدم تناسب در اجزاي جامعه را يک خلاء اساسي در بحث توسعه دانست و ابراز اميدواري کرد با احياي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي قدم‌هاي موثري براي پر کردن اين خلاء برداشته شود.

رييس کارگروه توسعه روستايي و عشايري استان در ادامه اظهار داشت: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي روند رسيدگي به روستاها و عمران و آباداني روستاها يک روند احساسي بود که در برخي اوقات نتيجه معکوس داشت و اين باور را در روستاييان ايجاد کرد که همه کارها را بايد دولت انجام دهد.

وي افزود: علاقمندي روستاييان به تبديل روستاها به شهر نشان مي‌دهد که با وجود فعاليت‌هاي وسيع عمراني در روستاها، هنوز هم شهر بودن يک مزيت به شمار مي‌رود و اين نتيجه توسعه نامتوازن است.

پورمهدي به تشکيل معاونت توسعه روستايي و مناطق محروم کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با تشکيل اين معاونت، ماموريت‌هاي مختلف توسعه روستايي که بين دستگاه‌ها پراکنده شده بود تحت مديريت واحد درآمده و بسته توسعه روستايي نيز در اين راستا تدوين شده است.

وي با تاکيد بر اين که در کنار خدمات عمراني، بايد مشکل اصلي روستاها را درمان کنيم، گفت: کشاورزي سنتي يکي از اين مشکلات است که امروزه نه جوابگوي معيشت کشاورزان است و نه تامين‌کننده نياز غذايي جامعه، بنابراين بايد به سمت کشاورزي مدرن و تجميع اراضي برويم.

پورمهدي همچنين به لزوم توجه به بحث اشتغال و افزايش درآمد روستاييان اشاره کرد و با تاکيد بر شناسايي ظرفيت‌هاي روستاها در حوزه‌هاي مختلف، خاطرنشان کرد: نبايد هيچ محدوديتي براي استفاده از اين ظرفيت‌ها قايل باشيم.

معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي در بخش ديگري از سخنان خود تشکيل کارگروه توسعه روستايي در شهرستان‌ها را مورد تاکيد قرار داد و گفت: برنامه سند توسعه روستايي بايد متناسب با ظرفيت شهرستان‌ها تهيه شود.

وي از پرداخت 450 ميليارد ريال اعتبار به دهياري‌هاي استان در سال جاري خبر داد و گفت: اين اعتبار براي پروژه‌هاي عمراني اختصاص يافته، لذا دستگاه‌ها بايد دهياري‌ها را در فعاليت‌هاي توسعه مشارکت دهند.

پورمهدي، مشارکت روستاييان را شرط اصلي توسعه روستايي دانست و گفت: بايد در خصوص حرکت‌هاي جمعي در روستاها و اقداماتي از قبيل تشکيل تعاوني‌هاي توسعه‌نگر روستايي فرهنگ‌سازي شود، چرا که بدون جلب مشارکت روستاييان در روند توسعه روستايي نتيجه‌اي نخواهيم گرفت.

وي همچنين بر استفاده از توان بسيج سازندگي و آموزش فني و حرفه‌اي در بحث اشتغال‌زايي در روستاها تاکيد کرد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 2

  آخرین اخبار
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.