1393/10/1 - 09 : 33
کد خبر: 1693
مليله سازي هنر ايراني که به نام تايلنددر ويترين ها به فروش مي رسد
احرارنيوز: مليله سازي هنر قديمي ايراني است که به علت غفلت مسوولان و متوليان امر در حال نابودي است و تاکنون براي حفظ اين رشته زيباي صنايع دستي اقدام عملي صورت نگرفته است.

به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، مليله سازي يکي از رشته هاي صنايع دستي است که بيش تر جنبه کاربردي دارد و در روي اشياء استفاده مي شود و به علت ظرافت و زيبايي، بيش تر جنبه تزييني دارد.

تبريز، زنجان و اصفهان خواستگاه مليله سازي در کشور هستند و بر اساس اظهارات هنرمندان اين رشته قدمت اين رشته صنايع دستي به قبل از دوره ساسانيان بر مي گردد.

بر اساس اين گزارش، مليله سازي روي طلا، نقره و همچنين روي مس کار مي شود، زيبايي و ظرافت مليله سازي باعث رغبت کشورهاي اروپايي شده است و توريست هاي زيادي راغب خريد مليله سازي هستند.

حدود ?? سال گذشته مليله سازي توسط اداره کل صنايع دستي به هنرجويان علاقه مند به اين رشته آموزش داده مي شد، اما متاسفانه طي سال هاي اخير هيچ گونه اقدامي براي حفظ اين هنر و آموزش آن انجام نشده است. اين رشته صنايع دستي در فني و حرفه اي استان نيز آموزش داده مي شود که آموزش هاي آنها در سطح ابتدايي است.

رشته مليله سازي تبريز تاکنون تنها با تلاش هنرمندان ادامه حيات داده است

يکي از هنرمندان پيشکسوت مليله سازي تبريزي علت نابودي اين رشته صنايع دستي را عدم شناخت کافي جامعه دانست و افزود: اين رشته به علت عدم شناسايي غريب مانده و با گذشت زمان در حال نابودي است و اکثر مردم به علت نبود شناخت با اين رشته صنايع دستي مليله سازي را با مليله دوزي اشتباه مي گيرند.

عاشقي افزود: رشته مليله سازي تبريز تاکنون تنها با تلاش هنرمندان ادامه حيات داده است و مسوولان و متوليان امر براي جلوگيري از نابودي اين رشته صنايع دستي اقدامي انجام نداده اند و اين امر موجب شده است که مردم به خصوص نسل جوان از وجود چنين رشته پر قدمت آشنايي نداشته باشند و اين امر باعث کاهش هنرجويان اين رشته شده است.

وي همچنين در ادامه گفت: کشورهاي اروپايي بيشتر راغب خريد اثرهاي هنري مليله سازي تبريز هستند.

اين هنرمند پيشکسوت مليله سازي تبريزي ادامه داد: مليله سازي تنها جنبه کاربردي ندارد، بلکه قدمت آذربايجان را نشان مي دهد.

عاشقي خاطرنشان کرد: مليله سازي در شهر ترابزون ترکيه به صورت انبوه در کارخانه توليد مي شود، اما توليدات اين شهر نسبت به توليدات تبريز کيفيت پايين تري دارد، علت توليد انبوه در اين شهر شناسايي اين رشته صنايع دستي به توريست هاست که رغبت آنها را به خريد اين اثر هنري افزايش داده است.

وي اظهار داشت: با توجه به اينکه مليله سازي مخصوص آذربايجان است، اما در شهر تبريز و همچنين در زنجان نيز به علت نبود حمايت ها فعاليت هاي کارگاهي متوقف شده است.

اين هنرمند پيشکسوت مليله سازي تبريزي خاطرنشان کرد: در کشور آذربايجان مليله سازي را هنر شبکه مي نامند و در حال حاضر در دانشگاه تا سطح فوق ليسانس اين رشته آموزش داده مي شود و آنها در تلاش هستند که اين رشته صنايع دستي را به نام خود ثبت کنند.

عاشقي افزود: اين رشته صنايع دستي در هندوستان، تايلند، ترکيه، آذربايجان رايج است، اما کيفيت اثرهاي هنري قابل قياس با مليله هاي تبريز نيست.

فروش اثرهاي توليدي مليله در ويترين هاي نقره فروشان تبريز با نام تايلند

يکي ديگر از هنرمندان فعال رشته مليله سازي همچنين در ادامه با بيان اينکه فعاليت هنري خود را در رشته مليله سازي روي نقره و مس از سال ?? آغاز کردم، اظهار داشت: قدمت مليله سازي در تبريز است، اما متاسفانه هيچ کسي مليله تبريز را نمي شناسد.

قاسم خوش مقامي پور خانباغي افزود: متاسفانه به رشته هنري مليله سازي توجه کافي نشده است و اثرهاي کار شده در اين خصوص تنها در برخي از عتيقه فروشي ها يافت مي شود.

وي همچنين در ادامه گفت: مليله تبريز نسبت به ديگر جا ها کيفيت بالا و ظرافتي که دارد، قابل مقايسه با توليدات ساير استان هاي کشور نيست.

اين هنرمند فعال رشته مليله سازي خاطرنشان کرد: تاکنون در رشته مليله سازي هيچ اطلاعاتي از قدمت اين هنر از طريق رسانه ها صورت نگرفته است.

خوش مقامي پور خانباغي ادامه داد: فقط بر اثر حمايت هاي به عمل آمده، مليله سازي زنجان شهرت خاصي به خود اختصاص داده است.

وي اظهار داشت: حمايت و تبليغ بيش از حد مليله زنجان توسط مسوولان و رسانه ها باعث شده است که اين هنر را تنها با نام زنجان بشناسند و اين در حالي است که قدمت اين هنر به شهر تبريز بر مي گردد.

اين هنرمند فعال رشته مليله سازي خاطرنشان کرد: متاسفانه اثرهاي توليدي مليله در ويترين هاي نقره فروشي تبريز با نام تايلند به فروش مي رسد و هيچ ويترين داري مليله را به نام تبريز از هنرمند خريداري نمي کند و اين امر باعث مي شود که آنها به نام کشورهاي ديگر توليدات خود را به فروش برسانند و علت اين امر نيز به نبود حمايت از سوي مسوولان و متوليان امر و همچنين از سوي غفلت رسانه ها ناشي شده است.

خوش مقامي پور خانباغي افزود: هنرمندان اصفهاني مليله را به صورت ريخته کار مي کند و اين امر موجب کاهش هزينه ها مي شود، اما اين هنر در تبريز در زمان بيش تري به صورت دستي و با ظرافت و زيبايي توليد مي شود.

وي ادامه داد: در مقايسه اثرهاي مليله سازي تفاوت توليد صنعتي با کار دستي انجام شده مي شويم.

اين هنرمند فعال رشته مليله سازي خاطرنشان کرد:  در حال حاضر تعداد هنرجويان تبريزي به علت نبود اطلاعات کافي در اين رشته صنايع دستي کم است و اکثر هنرجويان از استان هاي ديگر کشور براي آموزش به تهران مي آيند و بعد از آموختن اين هنر در شهرهاي خود با نام شهر خود اين هنر را ادامه مي دهند.

وي ادامه داد: در تيمچه رضوي بازار بزرگ تبريز استاد کوچه مشکيني در رشته مليله سازي فعاليت مي کردند که متاسفانه تا زمان اعطاي نشان اصل به اين هنرمندان در کشورهاي ديگر دنيا در تبريز بهايي داده نمي شد.

اين هنرمند فعال رشته مليله سازي خاطرنشان کرد: در فني و حرفه اي استان کارگاه هايي براي آموزش رشته صنايع دستي مليله سازي وجود دارد و اکثر هنرجويان مشغول آموزش شده و بعد از کسب مدرک تسهيلاتي براي ادامه فعاليت دريافت مي کنند که به علت زمان بري زياد براي توليد آثار تسهيلات بانکي را در شغل هاي کاذب استفاده مي کنند.

خوش مقامي پور خانباغي افزود: متاسفانه در سطح شهر هيچ نمايشگاه دائمي وجود ندارد تا جوانان اطلاعات کافي را کسب کنند و يا حتي با اساتيد اين رشته آشنا شوند و اين علت ها باعث مي شود که اين رشته پرقدمت بومي صنايع دستي به سهولت نابود شود.

وي ابراز داشت: در سطح شهر از جمله نمايشگاه ها و موزه ها فضاهاي خالي بسياري وجود دارد که مي توان در راستاي آموزش رشته هاي پر قدمت بومي به نسل جوان استفاده کرد و بدون هزينه نمي توان شاهد ادامه حيات رشته هنري بود.

خوش مقامي پور خانباغي اظهار داشت: اگر رشته هاي صنايع دستي در دسترس باشند، در آن زمان مي توان از انقراض آنها جلوگيري کرد.

وي خاطرنشان کرد: بازديدکنندگان از اثرهاي توليدي صنايع دستي بايد به ارزش اين هنر پي ببرند و بعد از آن اقدام به خريد کنند.

خوش مقامي پور خانباغي اظهار داشت: حدود ?? سال گذشته کلاس هاي آموزشي مليله سازي در پاساژ شمس تبريزي توسط اداره کل صنايع دستي برگزار مي شد و جوانان با آشنايي اين رشته ها علاقه و رغبت زيادي براي آموزش داشتند که متاسفانه اين امر در حال حاضر اتفاق نمي افتد.

رشته هاي صنايع دستي نابود شده بعد از مستندسازي احيا مي شود

معاون صنايع دستي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي اظهار داشت: هر رشته صنايع دستي که به صورت کامل از بين برود، اگر مسجل شود بعد از تحقيقات ميداني و پژوهش مستندسازي شده و نسبت به احياي آن اقدام مي شود.

فرشاد به آفرين اضافه کرد: هر رشته هنري که کاربرد خود را از دست دهد، به مرور زمان نابود مي شود که در اين بين مس گري يکي از رشته هاي صنايع دستي استان بود که با از دست دادن کاربرد خود به صورت کامل نابود شده بود که اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نسبت به احياي اين رشته هنري اقدام کرد.

ايجاد غرفه هايي براي عرضه توليدات صنايع دستي در شهرک مبل تبريز

رئيس کميسيون فرهنگي شوراي اسلامي کلانشهر تبريز نيز در خصوص احياي هنرهاي پر قدمت تبريزي اظهار داشت: بر اساس مذاکراتي با شهرک مبل تبريز قرار است براي عرضه توليدات صنايع دستي هنرمندان تبريز در اين شهرک غرفه هايي براي هنرمندان ايجاد شود و اين غرفه ها به صورت رايگان در اختيار آنها قرار گيرد.

اکرم حضرتي افزود: ايجاد غرفه براي عرضه محصولات صنايع دستي در شهرک مبل هر چند که دلگرم کننده نيست، اما با گذشت زمان شاهد رونق خريد و فروش توليدات در اين شهرک خواهيم بود.

وي از هنرمندان صنايع دستي خواست تا هر گونه پيشنهادي در خصوص ايجاد مکان براي عرضه محصولات صنايع دستي به صورت مکتوب به دفتر کميسيون فرهنگي شورا ارجاع دهند تا به صورت طرح  پيشنهاد در صحن علني شورا مطرح شود.

حضرتي ادامه داد: محصولات صنايع دستي تبريز در سطح دنيا بي نظير است و بايد براي حفظ و ادامه حيات اين رشته ها بايد مکان دائمي براي عرضه اين توليدات به صورت مجتمع احداث شود.

در حال حاضر با غفلت مسوولان و متوليان امر شاهد از بين رفتن رشته صنايع دستي مليله سازي در تبريز هستيم و کشور آذربايجان با آموزش مليله سازي در دانشگاه سعي بر ثبت اين هنر به نام خود را دارد، ثبت هنري به نام يک کشور صرفا جنبه مادي ندارد، بلکه قدمت تاريخي و فرهنگي يک کشور را نشان مي دهد که متاسفانه براي جبوگيري از اين امر داخل اقدامي اساسي صورت نمي گيرد و به علت عدم شناسايي اين رشته توسط متوليان و نبود بازارچه هاي دائمي براي عرضه اين رشته صنايع دستي باعث کاهش روز افزون هنرجويان اين رشته شده و هنرمندان پيشکسوت نيز اکثرا با بي توجهي هايي که صورت مي گيرد، ديگر رغبت چنداني براي ادامه اين رشته ندارند.

توسط کميسيون شوراي اسلامي کلانشهر تبريز در شهرک مبل قرار است غرفه هاي رايگان براي هنرمندان رشته هاي مختلف صنايع دستي انجام شود، اما اين اقدام کارساز نخواهد بود، چرا که هزينه اياب و ذهاب هنرمندان و همچنين دور بودن مسير اين شهرک امکان اجازه بازديد توريست ها را نخواهد داد.

...................................

گزارش از زهرا ناصران

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 1

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.