1393/9/29 - 10 : 31
کد خبر: 1650
سفير ايران در باکو:
ايران و آذربايجان بسيار به هم نزديک هستند
احرارنيوز:پاک آئين گفت: کشورهاي سومي در جهان يافت نمي شود که مانند آذربايجان و ايران چنين مشترکاتي داشته باشند. در ضمن ما اين نکته را نيز به خوبي مي دانيم که روزنامه نگاران و خبرنگاران بسيار خوب و صميمي داريم.

به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، روزنامه «اوچ نقطه» در اين شماره خود مصاحبه اختصاصي با محسن پاک آيين سفير ايران در جمهوري آذربايجان داشته است که متن آن به شرح زير مي باشد:

س - قبل از هر چيز به خاطر اين که به درخواست اين نشريه در مورد انجام مصاحبه با جنابعالي پاسخ مثبت داديد و ما را در اينجا به حضور پذيرفتيد، اظهار سپاسگزاري مي نمايم. ابتدا مايلم سؤالي از شما بپرسم: اقامت و فعاليت در آذربايجان چگونه است و شما وقتي از اين «پنجره» به بيرون نگاه مي کنيد، کشور ما را چگونه مي بينيد؟

ج - ما آذربايجان را به عنوان کشوري داراي فرهنگ مشترک با کشور خود مي بينيم. در اين کشور خود را در ميان بستگان خود احساس مي کنيم. کشور ما چه از لحاظ تاريخ، دين و چه آداب و رسوم و فرهنگ به يکديگر بسيار نزديک هستند. موسيقي ما شباهت زيادي به همديگر دارد، شخصيت هاي مايه افتخار هر دو ملت مشترک هستند. زباني که مردم ايران و آذربايجان به آن تکلم دارند، بسيار نزديک است. به طور کلي، ما در اينجا احساس غربت نمي کنيم. اگر از نظر اقتصادي نگاه کنيم، کشوري در حال توسعه سريع و مشغول به امور سازندگي مي بينيم که روز به روز بهتر و قشنگ تر مي شود. ما از توسعه سريع جمهوري آذربايجان خرسند هستيم. اگر از نظر سياسي نگاه کنيم، مي بينيم که مسئولان هر دو کشور عزم راسخي براي توسعه بيش از پيش مناسبات فيمابين دارند و مانعي بر سر راه توسعه اين مناسبات وجود ندارد. در سطح بين المللي نيز آذربايجان و ايران دو کشوري هستند که در سازمان هاي بين المللي از همديگر حمايت مي کنند. به اين دليل فکر مي کنيم که دو کشور به يکديگر بسيار نزديک هستد. کشورهاي سومي در جهان يافت نمي شود که مانند آذربايجان و ايران چنين مشترکاتي داشته باشند. در ضمن ما اين نکته را نيز به خوبي مي دانيم که روزنامه نگاران و خبرنگاران بسيار خوب و صميمي داريم و روابطي نزديک بين نمايندگان رسانه هاي دو کشور برقرار شده است.

س - جناب سفير، به خاطر اين که آذربايجان را زيبا مي بينيد، تشکر مي کنم. ولي اين نکته نيز از کسي پوشيده نيست که هر خانه اي در عين حال مشکلات و مسايل نگران کننده اي دارد که به طور مصنوعي ايجاد شده است. مثلا، مانند مسأله قره باغ کوهستاني. وقتي از اين زاويه نگاه مي کنيد، چه منظره اي مشاهده مي نماييد؟

ج -زيبايي هايي که در حال حاضر در آذربايجان وجود دارد، به مراتب بيشتر از مشکلات و نواقص موجود در اين کشور است. به مرور توسعه تحولات مثبت جديدي ايجاد خواهد شد. همان گونه که شما نيز اشاره کرديد، مسأله قره باغ کوهستاني مسأله اي جدي است و ما اميدواريم که اين مسأله نيز حل و فصل شود. کشور شما تمايل شديد و اراده محکمي براي حل اين مناقشه دارد. مردم آذربايجان نيز آرزو مي کندد که اراضي اشغالي کشورشان به زودي باز گردانده شود. ما اميدواريم که سازمان هاي بين المللي و گروه مينسک نيز وظايف محوله را اجرا نمايند و قطعنامه هاي صادر شده در رابطه با اين مسأله نيز به اجرا گذاشته شود. انشاء الله در کشور شما نيز امنيت و صلح برقرار خواهد شد.

س - انشاء الله! جناب سفير، در تاريخ 12 نوامبر سال جاري ديدار رسمي حسن روحاني رييس جمهور ايران به باکو انجام گرفت. در خلال ديدارهايي که با حضور الهام علي يف رييس جمهور آذربايجان و هيأت هاي نمايندگي هر دو کشور برگزار شد، حسن روحاني ديدگاه خوبي بيان نمود و گفت که روابط موجود بين ايران و آذربايجان در جهت منافع هر دو ملت خواهد بود. اين، چهارمين ديدار الهام علي يف و حسن روحاني بود. به نظر شما، در پايان اين ديدارها چه نتايجي به دست آمد و ما چه مسايلي را براي خود مشخص نموديم؟

ج - اين که رؤساي جمهور دو کشور ظرف يک سال، چهار مرتبه ديدار کرده اند، خود يک رکورد مي باشد. اين نشان دهنده آن است که هر دو طرف تمايل شديد و عزم راسخي براي توسعه روابط فيمابين دارند و يک امتياز و ارزش مي باشد. ما روابط فيمابين را در زمينه هاي مختلف گسترش مي دهيم. اقداماتي براي رفع موانع موجود در زمينه تجارت انجام گرفته و شماري از اين موانع از ميان برداشته شده است. اکنون مرزهاي بين دو کشور نسبت به گذشته امن تر است. تسهيلات جديدي در رژيم رواديد بين دو کشور به عمل آمده است. به ويژه رژيم صدور رواديد اکنون به صورت آسان تري انجام مي گيرد. روابط ميان تجار و کارفرمايان دو کشور گسترش يافته و اين روابط در حال رشد مي باشد. در زمينه ترانزيت، هر دو کشور به اتفاق روسيه مشغول انجام کارهاي مشخصي در جهت اتمام هر چه زودتر احداث خط آهن رشت - آستارا و به ويژه آستارا - آستارا هستند و مايلند اين کار را هر چه زودتر به پايان برسانند. احداث اتوبان هاي آستارا و بيله سوار از طرف آذربايجان به سوي ايران رو به پايان است. در آينده تحرک جديدي در حمل و نقل بين دو کشور به عمل خواهد آمد. در زمينه نيروي برق نيز تحولات مشخصي چه در بخش صادرات برق و چه مبادله آن به دست آمده است. در زمينه نفت و گاز مقرر شده است که ايران سرمايه گذاري بيشتري در طرح « شاهدنيز» نمايد. انتقال گاز از آذربايجان به نخجوان از طريق اراضي ايران در حال حاضر ادامه دارد و پيش بيني مي شود که حجم آن در آينده افزايش يابد. در زمينه گردشگري ما سفرهاي کثيرالتعداد شهروندان آذربايجان به ايران را داريم. هر سال حدود يک ميليون نفر آذربايجاني به ايران سفر مي نمايند. گردشگري در سه جهت اصلي مشخص مي گردد: گردشگري به منظور سلامت، زيارت و سياحت. اخيرا گردشگري ورزشي نيز در حال توسعه مي باشد، شهروندان آذربايجان براي اسکي به ايران سفر مي نمايند. دستاوردهاي زيادي از ديدارهاي رؤساي جمهور دو کشور به دست آورده ايم. در رابطه با مسايل منطقه اي تفاهم بيشتري بين دو کشور مشاهده مي شود. در حال حاضر به منظور برقراري صلح در منطقه بيش از پيش همکاري مي نماييم. اخيرا گروه هاي تکفيري و ساير گروه هاي افراطي در منطقه ما ظهور کرده اند که ما مايل به از ميان برداشته شدن اين گروه ها هستيم. اقدامات مشترکي در زمينه مبارزه با گروه هاي تکفيري و قاچاق مواد مخدر انجام مي گيرد. در سازمان هاي بين المللي از موضع يکديگر حمايت مي کنيم. سالانه حدودا 250-200 هزار ايراني از آذربايجان ديدن مي کنند. در حال حاضر صدور رواديد براي ايراني ها جهت ورود به نخجوان در خود نخجوان انجام مي گيرد که به اين دليل گردشگران زيادي از ايران به اين منطقه جمهوري آذربايجان سفر مي کنند. در صورتي که تسهيلات در نظر گرفته شده براي رژيم رواديد در منطقه عبور و مرور مرزي آستارا و بيله سوار تحقق يابد، سفرهاي گردشگران ايراني به آذربايجان افزايش خواهد يافت. مذاکرات در حال حاضر ادامه دارد و طرف آذربايجان در اين باره قول مساعد داده است.

س - بهرام اميراحمديان مفسر سياسي ايراني گفته است که معاملات تجاري بين دو کشور در سطح بالايي قرار دارد، ولي ما نمي توانيم از آن بهره زيادي ببريم. وي بر لزوم رفع برخي موانع موجود در قوانين مربوط به اين بخش تأکيد مي نمايد. به نظر شما، چه قوانيني مي تواند اين موانع را از ميان بردارد؟

ج - بديهي است که تعرفه هاي گمرکي و عوارض گمرکي از هر دو طرف هر قدر کاهش داده شود، رفت و آمدها و تجارت کارفرمايان نيز به همان اندازه مثمر ثمر خواهد بود. اين مسأله در حال حاضر يکي از موضوعات اصلي مورد مذاکره بين دو کشور است. به اين منظور بايد سندهايي بين دو کشور تهيه و تدوين شود و به امضا برسد. فعاليت در اين جهت ادامه دارد. تسهيل در صدور رواديد نيز بسيار حايز اهميت است و طرف آذربايجاني نيز بايد کارهاي مشخصي در جهت تسهيل صدور رواديد انجام دهد.

س - جناب سفير، معمولا دوست ها و برادران از يکديگر انتظاراتي دارند. جامعه آذربايجان نيز از اين لحاظ مايل است ايران را در روند حل مناقشه قره باغ کوهستاني که دردناک ترين معضل اين کشور مي باشد، در کنار خود ببيند. اين نکته نيز بر ما معلوم است که ايران همواره از تماميت ارضي آذربايجان حمايت کرده و اعلام نموده است که حمايت خود را در روند برقراري صلح در منطقه دريغ نخواهد کرد. در بيانيه امضا شده توسط رؤساي جمهور دو کشور نيز وضعيت کنوني مناقشه قره باغ کوهستاني قابل قبول دانسته نمي شود. ايران به عنوان کشوري قدرتمند چه طرز برخوردي با حل اين مناقشه دارد و چه قدرت ديپلماتيکي را مي تواند در رابطه با اين مسأله به نمايش بگذارد؟ از جمله، فعاليت گروه مينسک را چگونه ارزيابي مي نمايد؟

ج - کشور ديگري را نمي توان يافت که به اندازه ايران خواهان حل مناقشه قره باغ در چارچوب تماميت ارضي آذربايجان باشد. زيرا موجوديت اين مناقشه مرزهاي خود ما را نيز با ناامني مواجه مي کند. اراضي مورد مناقشه در حال حاضر با ايران هم مرز است. به دليل اين که اين اراضي خطرناک مي باشد، ما نمي توانيم طرح هاي زيرساختاري را در آن به اجرا بگذاريم. کشور ما از اولين روز آغاز اين مناقشه در کنار آذربايجان قرار داشته است. موضعي نيز که در حال حاضر دکتر حسن روحاني رييس جمهور ايران اتخاذ نموده ت، موضعي بسيار قوي است که مورد حمايت همه مردم ايران قرار دارد. بيانيه مشترک رؤساي جمهور نيز منتشر شد که بسيار قوي بود. مسأله در اين است که حل مناقشه قره باغ کوهستاني در حال حاضر برعهده گروه مينسک مي باشد. در واقع، انجام فعاليتي در اين زمينه جزو اختيارات اين گروه است. کشورهاي رياست کننده بر گروه مينسک،برخي از اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد هستند، لذا در وهله اول اين کشورها بايد خواهان اجراي قطعنامه هاي شوراي امنيت باشند و آن را به اجرا درآورند. اين کشورها، هم در شوراي امنيت سازمان ملل متحد عضويت دارند و هم هدايت گروه مينسک را بر عهده دارند، لذا به دليل داشتن مسئوليت بيشتر در اين رابطه بايد انتظارات بيشتري نيز از اين کشورها وجود داشته باشد. ولي متأسفانه، گروه مينسک تمايل و اراده چنداني براي حل مناقشه قره باغ ندارد. آنها توانائي دارند، ولي تمايلي براي حل آن ندارند. آنها بيشتر مايل به طولاني شدن مناقشه هستند. زيرا در اين صورت طرف هاي درگير مناقشه محتاج اعضاي گروه مينسک مي شوند. آنها با طولاني کردن اين مناقشه در واقع در جهت تأمين منافع خودشان عمل مي کنند. بر اين باوريم که اگر گروه مينسک از امکانات خود استفاده کند، قادر است اين مناقشه را حل نمايد.

س - از قرار معلوم، امروزه در منطقه ما مناقشاتي وجود دارد که مدت مديدي است ادامه دارد. مسأله خاورميانه، مسأله کريمه، مناقشه قره باغ و غيره. اين مناقشات روز به روز بيشتر «شعله ور مي شود.» آيا وقت آن فرا نرسيده است که کشورهاي بزرگ داراي منافع در منطقه ما از جمله ايران با استفاده از قدرت تاثيرگذاري و امکان فشار خود بر اين جنگ هاي تهديد کننده جهاني از جمله مناقشه قره باغ کوهستاني دارد. کلا قدرت هاي بزرگ در رابطه با اين مناقشات چه موضعي دارند؟

ج - منافع ابرقدرت ها در منطقه منافعي درازمدت است، به ويژه منافع کشورهاي خارج از منطقه که در صدد تحت کنترل درآوردن بازار انرژي منطقه هستند. ايران در اين رابطه انتقادات زيادي به عمل آورده و پيشنهادات زيادي مطرح نموده است. ولي کسي گوش شنوا ندارد. گمان مي کنم ديگر زمان آن فرا رسيده باشد که در باره نحوه ميانجيگري بار ديگر تأمل شود. بايد ابتکارات و پيشنهادات جديدي در اين رابطه مطرح شود. يکي از چنين ابتکارات و پيشنهاداتي، ميانجيگري کشورهاي منطقه براي حل اين مناقشه است. ايران به عنوان يکي از کشورهاي منطقه آماده گسترش فعاليت خود مي باشد. ولي اين مهم بستگي به پذيرفته شدن اين ميانجيگري توسط ارمنستان و آذربايجان دارد. در صورت فراهم شدن چنين شرايطي، ما نيز برخي پيشنهاد و طرح هايي داريم که مي توانيم مطرح کنيم. با توجه به شرايطي که در حال حاضر وجود دارد، نمي توان انتظار داشت که اين مناقشه در آينده نزديک حل و فصل شود.

س - کارشناسان بر اين عقيده هستند که «منطقه آزاد تجارت ارس» هسته اصلي همکاري اقتصادي بين ايران و آذربايجان را تشکيل مي دهد. به نظر شما، آغاز فعاليت اين منطقه چه زماني تحقق خواهد يافت و آن چه نويدي به ما مي دهد؟

ج - «منطقه آزاد تجارت ارس» هسته اصلي همکاري اقتصادي بين ايران و آذربايجان است و مي تواند نقش بزرگي در گسترش روابط اقتصادي و تجاري بين دوکشور ايفا نمايد. کلا ايجاد اين منطقه آزاد تجارتي براي گسترش روابط اقتصادي با آذربايجان در نظر گرفته شده است. زيرا اين منطقه تجارتي در منطقه هم مرز با جمهوري آذربايجان است و منطقه وسيعي را در برمي گيرد. سرمايه گذاران آذربايجاني مي توانند با بهره مندي از امتيازاتي، در اين منطقه سرمايه گذاري نمايند. به عنوان مثال، مي توانند زمين به دست آورند و با شرط معافيت از پرداخت ماليات در اين منطقه به کسب و کار بپردازند، مي توانند تا حدودي از تعرفه هاي گمرکي آزاد باشند، به احداث کارخانه و مؤسسات ديگر بپردازند که همه گونه شرايط لازم براي اين کار در آنجا وجود دارد. مي توانند محصولات توليد شده خود را صادر نمايند. به دليل اين که منطقه آزاد تجارتي در نزديکي ترکيه و عراق واقع شده، کارفرمايان آذربايجاني مي توانند براي انتقال محصولات خود به اروپا از اراضي ترکيه استفاده کنند. علاوه بر منطقه آزاد تجارتي ارس، منطقه آزاد تجارتي ماکو نيز در نزديکي نخجوان وجود دارد که در آنجا نيز همه اين امکانات فراهم مي باشد. همچنين منطقه آزاد تجارتي انزلي واقع در بندر انزلي نيز فعال است و امکانات خوبي براي حمل و نقل دريايي در آنجا فراهم مي باشد. در اين مناطق امکانات خوبي براي سرمايه گذاران آذربايجاني وجود دارد. سرمايه گذاران آذربايجاني در حال حاضر تا حدودي در اين مناطق فعاليت مي کنند، ولي در واقع بايد ابعاد اين فعاليت ها به مراتب بيشتر باشد.

س - مسأله ايجاد کرديدور حمل و نقل «شمال - جنوب» که در بيانيه رؤساي جمهور نيز منعکس شده، براي کشورهاي مان تا چه اندازه اهميت دارد؟

ج - بديهي است که در صورت گشايش اين خط آهن، آذربايجان مي تواند راه ارتباطي با خليج فارس به دست آورد. در نتيجه آن خطوط آهن روسيه از طريق آذربايجان با خطوط آهن ايران متصل خواهد شد که بدين ترتيب درانتقال کالاها به خليج فارس تسريع خواهد شد. احداث قسمت قزوين - رشت اين خط آهن در حال حاضر تقريبا به پايان رسيده است. طرف آذربايجان متعهد شده است که بخشي از اين خط آهن تا مرز ايران را و نيز پل را براي اتصال اين دو خط احداث نمايد. هر دو طرف مصمم بر احداث اين خط آهن هستند.

س - در مطبوعات برخي ملاحظاتي در خصوص احداث خط آهن از ايران به ارمنستان مطرح شده بود. اين اطلاعات تا چه اندازه واقعيت دارد؟

ج - اين خبرهايي هستند که بيشتر جنبه تبليغاتي دارد. چنين برنامه اي وجود ندارد.

س - جناب سفير، حرف هاي زيادي درباره دوستي بين ايران و آذربايجان مي زنند. آقاي حسن روحاني رييس جمهور ايران در جريان سفر خود به آذربايجان سخنان زيبايي در اين باره بيان کرد. وي همچنين گفت: «ملت هاي آذربايجان و ايران يک روح در يک جان هستند.» (رييس جمهور ايران : «ملت هاي آذربايجان و ايران يک روح در دو کالبد هستند.» - مترجم) آقاي روحاني با اين حرف هاي خود در واقع برخورداري هر دو ملت از ارزش هاي بالاي مشترک را مورد تأکيد قرار داد. وي همچنين اعلام کرد: «دوستي ايران و آذربايجان خلل ناپذير است و هيچ نيروي بيگانه اي قادر نيست ميان اين دو کشور را بر هم زند.» گمان مي کنيم که اين سخنان رييس جمهور محترم تصادفي نيست. با در نظر گرفتن اين مهم، لطفا بگوييد که امروزه کدامين دست هاي «بيگانه» ايجادکننده مانع بر سر راه دوستي بين آذربايجان و ايران را مي توان مشاهده کرد؟

ج - «نيروي» ثالث هميشه وجود دارد. ولي در حال حاضر ميزان تأثير گذاري آنها بسيار ناچيز است. علتش نيز اين است که مسئولان دو کشور با درايتي که دارند، «نيروهاي» ثالث را شناخته اند. هر گاه اين نيروها فعاليت خود را شدت مي بخشند، مسئولان دو کشور موضعي اتخاذ مي کنند که تبليغات اين نيروها تأثير کمتري داشته باشد. بر اين باورم که امکانات تأثير گذاري و ميزان تأثير گذاري نيروهاي ثالث به حد اقل رسيده است.

س - شبکه تلويزيوني «سحر» ايران اغلب با پخش خبرها و مطالب مخرب نگران کننده معروفيت يافته است. اين شبکه چرا اغلب موضع تحريک آميزي در رابطه با مناسبات بين دو کشور اتخاذ مي کند؟

ج - شبکه تلويزيوني «سحر» نقش مهمي در گسترش روابط فرهنگي بين دو کشور دارد. من با مسئولان اين شبکه ملاقات کرده و اطمينان يافته ام که آنها نيز خواهان تحکيم مناسبات دو کشور هستند. ولي رسانه ها ويژگي منحصر به فردي دارند، ممکن است موقعي در رابطه با مسأله اي چيزي بنويسند که براي هر دو طرف راضي کننده نباشد. نوشته ها و خبرهاي پخش شده توسط نمايندگان رسانه ها بستگي به چگونگي مناسبات بين دو کشور دارد. اگر مناسبات خوب باشد، بديهي است که آنها نيز چيزهاي خوبي خواهند نوشت. اگر خوب نباشد، ممکن است مطالب منفي بنويسند. موقعي که روابط بين دو کشور نسبتا به سردي مي گرايد و عدم تفاهم بروز مي کند، در رسانه هاي هر دو کشور مطالبي عليه يکديگر نوشته شده است. ولي خدا را شکر که امروز مناسبات بين دو کشور بسيار خوب است و رسانه هاي جمعي و راديوتلويزيون هاي هر دو کشور براي پخش خبرهاي مثبت تلاش مي کنند. من ظرف 4-3 ماه اخير برنامه هاي شبکه تلويزيوني «سحر» را پيگيري کرده ام و مي توانم بگويم که در اين مدت برنامه هاي اين شبکه جنبه مثبت داشته و در جهت تحکيم مناسبات فيمابين بوده است. اين نگاه مثبت باعث شده که امروز مقامات بلندپايه آذربايجان نيز با اين شبکه مصاحبه کنند. در عين حال، همه ما مي دانيم که رسانه ها آزاد است و ما نمي توانيم آنها را کنترل کنيم. ولي به طور کلي من در شرايط کنوني تلاش رسانه ها براي تحکيم روابط بين دو کشور را مثبت ارزيابي مي کنم.

س - تشکر مي کنم، جناب سفير. مايلم چند کلمه نيز در باره موضوع هاي عادي و حياتي حرف بزنيم. قبل از هر چيز لازم به ذکر مي دانم که در کشور ما آذربايجان حساسيت ويژه مثبتي نسبت به ايران دارند. من قبل از اين که براي انجام مصاحبه به اينجا بيايم، از يک نفر شهروند عادي که زن بود، پرسيدم که ببينم از ايران چه انتظاراتي دارد. وي گفت که مايل است فيلم هاي منعکس کننده موسيقي و طرز رندگي خانواده هاي ايراني را در تلويزيون تماشا کند. اين خانم با اظهار تأسف سؤال کرد که چرا (اين قبيل فيلم ها) زياد پخش نمي شود؟

ج - ما به همين دليل براي تسهيل در رفت و آمد راحت شهروندان آذربايجان به ايران رژيم رواديد را لغو کرديم. شبکه تلويزيوني «سحر» که شما پيشتر به آن اشاره کرديد، ممکن است نيم ساعت در روز اخبار سياسي گخش کند. ولي در بقيه 10 ساعت روز برنامه هايي در باره فرهنگ ايراني پخش مي نمايد. در حال حاضر در استان هاي آذري زبان ايران، شبکه هاي تلويزيوني به زبان آذربايجاني فعاليت مي کنند که از طريق ماهواره به راحتي مي توان برنامه هاي اين شبکه ها را تماشا نمود. ولي با اين وجود، موافق هستم که لازم است همکاري بين سازمان هاي راديو تلويزيوني دو کشور گسترش بايد. در حال حاضر سندهايي بين شبکه تلويزيوني «آينس» و سازمان راديو تلويزيوني ايران و نيز بين خبرگزاري «آذرتاج» و سازمان هاي مربوطه ايران تهيه و تدوين شده و به امضا رسيده است. اميدواريم همکاري ها در اين زمينه از اين به بعد بيش از پيش افزايش يابد. شما اطلاع داريد که ما سفرهاي نمايندگان رسانه هاي آذربايجان به استان هاي مختلف ايران را سازماندهي مي کنيم. آنها در جريان اين سفرها با ايران از نزديک آشنا مي شوند، گزارش هايي در باره آداب و رسوم و فرهنگ ايران تهيه مي کنند و در آذربايجان منتشر مي نمايند. ما بايد در اين جهت بيشتر کار کنيم.

س - خبرنگاران چند سال يک بار به ايران اعزام مي شوند؟

ج - ما سعي مي کنيم که هر دو ماه يک بار خبرنگاران را به ايران اعزام کنيم. در هشت ماه اخير گروه هاي خبرنگاران به چهار استان ايران سفر کرده اند. ما مايليم که اين سفرها هر ماه انجام گيرد. ولي در برخي اوقات خبرنگاران وقت ندارند. به اين دليل ميسر نمي شود. ما در نظر داشتيم که هر ماه يک گروه خبرنگااران را به ايران اعزام کنيم.

س - جناب سفير، موسيقي آذربايجاني را گوش مي کنيد؟ اگر گوش مي کنيد، لطفا بگوييد که به ترانه هاي کدام خواننده ما علاقه داريد؟

ج - موسيقي ايران و موسيقي آذربايجان شباهت زيادي به يکديگر دارد. به ويژه موسيقي مقامي ما بسيار نزديک است. حتي در برخي اوقات به سختي مي توان موسيقي آذربايجاني را از موسيقي ايراني تشخيص داد. به عنوان مثال، ترانه «جوجه لر» در ايران چنان معروفيتي يافته است که آن را به زبان فارسي نيز ترجمه کرده اند و در برنامه هاي کودکانه پخش مي کنند و مورد علاقه زيادي نيز قرار مي گيرد. مي توان گفت که تقريبا همه، آن را حفظ شده اند. يا ترانه «لاله لر» با صداي رشيد بهبود اف را بسيار دوست دارم. ترانه هاي بسياري از خواننده هاي آذربايجاني را گوش مي کنم، ولي الان اسامي آنها يادم نيست.

س - به نظر مي رسد که ريشه هاي تاريخي يکسان و فرهنگ هاي مشابه باعث مي شود که مباحثه به وجودآيد و بگويند که «اين موسيقي مال ما است»، «آن شاعر مال ما است».

ج - من بعضا موقعي که در مراسمي شرکت مي کنم، قطعه هاي موسيقي مي شنوم که به نظر من آشنا مي آيد و آن را در ايران بارها شنيده ام. گمان مي کنم که موسيقي ايراني است. ولي بعدا مشخص مي شود که موسيقي آذربايجاني مي باشد. هر چند درست است که بسياري از اين قطعه ها در آذربايجان ايران سروده شده است.

س - جناب سفير، در اوقات فراغت براي گردش به کجا مي رويد؟

ج - در چارچوب سفرها به اتفاق خانواده ام به برخي مناطق آذربايجان رفته ام. هر جايي که رفته ام، رشد و توسعه سريع را مشاهده نموده ام. شهروندان نيز بسيار صميمي هستند. من فکر نمي کنم که آن صميميتي که در آذربايجان نسبت به ايراني ها نشان داده مي شود، نسبت به نمايندگان ساير کشورها نيز نشان دهند. زيرا ايراني ها را بسيار نزديک به خود مي دانند.

س - کدام غذاهاي ما را دوست داريد؟

ج - غذاهايي وجود دارد مانند لوله، تکه که غذاهاي مشترک ما مي باشد. يکي از خوراک هاي آذربايجاني مورد علاقه من آشقاراي تهيه شده از شاه بلوط است. همچنين خوراک هاي «سبزي گوورما»، «دولما» ها ، «مانتي» (دوشبره) را نيز دوست دارم. در ايران غذاهاي تهيه شده از خمير مانند خنگل و دوشبره را تهيه نمي کنند. تهيه آشقارا با استفاده از شاه بلوط نيز در کشور ما مرسوم نيست.

س - در اين روزها شما نيز شاهد آن بوديد که ارامنه نان لواش را نيز به خود نسبت دادند. لطفا نظرتان را در اين باره بگوييد.

ج - نان لواش را در ايران نيز مصرف مي کنند، به ويژه آذربايجاني ها. هيچ ملتي نبايد ميراث فرهنگي اقوام ساکن در منطقه را به خود نسبت دهد. به عنوان مثال، در باره عيد نوروز هيچ يک از اقوام و ملت هاي منطقه نبايد بگويند که اين عيد صرفا متعلق به آن قوم است. ما 10 کشور در راه شناخته شدن عيد نوروز در سطح جهاني تلاش هاي مشترک نموديم. به همين دليل اين 10 کشور از عيد نوروز حمايت کردند و اکنون اين عيد در سطح جهاني جشن گرفته مي شود. حتي سازمان ملل متحد به خاطر عيد نوروز روز تعطيل اعلام کرده است. سازمان يونسکو نيز مخالف آن است که قومي ميراث هاي فرهنگي موجود در منطقه را به خود نسبت دهد. اشتراکات فرهنگي موجود بايد باعث وحدت بيشتر ما گردد. در اين صورت نزديکي بيشتري بين ملت ها به وجود خواهد آمد. به اين دليل يکي از اعضاي منطقه نبايد لواش را از آن خود بداند.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 7

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
سد نهند تبريز سرريز شد
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.