1392/11/14 - 11 : 07
کد خبر: 1500
درنشست هفته پيشگيري از سرطان اعلام شد؛
آذربايجان شرقي و غربي ، اردبيل و تهران سرطان خيزترين استان هاي کشور
درنشست هفته پيشگيري از سرطان آذربايجان شرقي و غربي ، اردبيل و تهران به عنوان سرطان خيزترين استان هاي کشور معرفي شدند.

به گزارش احرار نيوز، علي قنبري مطلق مدير برنامه ملي سرطان امروز در نشست هفته پيشگيري از سرطان در وزارت بهداشت گفت: در سال 2000 ميلادي 10 ميليون نفر در دنيا به سرطان مبتلا بودند که پيش‌بيني شد تا سال 2020 به 20 ميليون نفر برسد. در اين مدت در سال 2008 آماري که در جهان اعلام شد. 12.4 ميليون نفر بود و در 2012 ، 14 ميليون و اين بيانگر اين است که پيش‌بيني‌هاي انجام شده منطقي بوده است.

به نقل از نصر نيور، حدود دو سوم بروز سرطان در کشورهاي در حال توسعه است. کشورهايي که ميزان درآمد سالانه‌شان در حد متوسط جهاني قرار مي‌گيرد و سيستم بهداشتي که زيرساخت‌هاي لازم را براي کنترل بيماري‌هاي غيرواگير داشته باشد، ندارند.

قنبري مطلق گفت: متوسط آمار بروز سرطان در مردان در هر صد هزار نفر 205 نفر در سال است. اين عدد در ايران 132 نفر در هر صد هزار نفر است.آمار ابتلاي زنان به سرطان در دنيا 165 نفر در هر صد هزار نفر است که در ايران 123 نفر در هر صد هزار نفر سالانه سرطان مي‌گيرند که اگر برنامه ثبت 100درصدي سرطان را در کشور داشته باشيم اين عدد شايد کمي بيشتر شود.

متوسط بروز سرطان در ايران کمتر از آمار جهاني است اما سير افزايش سرطان در ايران به دليل تغيير زندگي و عوامل محيطي رو به افزايش است.

وي افزود: بيشترين استان‌هايي که ميزان بروز سرطان در آنها بالا بوده آذربايجان‌ شرقي و غربي، اردبيل، تهران و اصفهان بوده است.

سرطان، سومين عامل مرگ و مير در کشور

در اين رابطه رييس مرکز بيماريهاي غير واگير وزارت بهداشت، يکي از عوامل مهم ابتلا به انواع سرطان را کم تحرکي دانست.

دکتر بهزاد دماري ضمن بيان اين مطلب افزود: 48 درصد زنان کم تحرک هستند.

وي با اشاره به اين که 24 ميليون نفر در کشور داراي اضافه وزن و چاقي هستند، رژيم غذايي نامناسب مانند مصرف غذاهاي پرچرب، غذاهاي حاوي نيتريت مانند ترشيجات و رژيم غذايي فاقد ميوه و سبزي را از عوامل ابتلا به سرطان دانست و گفت: 88 درصد مردم 5 نوبت ميوه وسبزي را در سبد غذايي خود استفاده نمي کنند.

رييس بيماريهاي غير واگير در ادامه بيماري سرطان رابعد از بيماريهاي قلبي و عروقي و مرگ ناشي از حوادث سومين عامل مرگ دانست و گفت: نظام ثبت بيماران سرطاني بهتر و کامل تر از گذشته شده است و توانسته تعداد بيماران مبتلا به سرطان را ثبت کند که همين عامل باعث نشان دادن افزايش بيماران سرطاني شده است.

دکتر دماري در بخش ديگري از سخنان خود به هزينه هاي درماني بيمار سرطاني اشاره کرد و گفت: حدود 20 ميليون تومان سالانه از زمان درمان تا زمان مراقبت هزينه بيمار سرطاني مي شود.

رييس بيماريهاي غير واگير در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اين که سيگار به تنهايي باعث ايجاد 13 نوع سرطان مي شود گفت: مي توانيم با آموزش حدود 25 درصد از ابتلا به سرطان را کاهش دهيم.

وي در ادامه افزود: حدود 5 ميليون و 300 هزار نفر سيگاري در کشور داريم که اگر قلياني ها را هم اضافه کنيم حدود 10 ميليون نفر مي شوند. همچنين مصرف مواد مخدر مثل ترياک، هروئين، کراک و مصرف الکل در ايجاد سرطانهاي معده، حنجره ومثانه نقش دارند.

سالانه 90 هزار نفر در ايران دچار سرطان مي‌شوند

دکتر علي اکبر سياري معاون بهداشت وزارت بهداشت نيز در نشست خبري هفته مبارزه با سرطان گفت: سرطان يکي از عوامل خطرساز سلامتي مردم است و به علت هزينه بالاي آن علاوه بر اينکه از نظر اقتصادي خانواده را دچار مشکل فقر مي‌کند، باعث مشکلات تغذيه‌اي، افسردگي و رواني هم مي‌شود.

وي با بيان اينکه سالانه در ايران 90 هزار نفر دچار سرطان مي‌شوند، گفت: در حال حاضر حدود 300 هزار بيمار مبتلا به سرطان در ايران وجود دارد که خانواده‌هاي بيماران سرطاني نيز در اين روند درگير مي‌شوند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: شايع‌ترين علت ابتلا به سرطان، سن است.با بالا رفتن سن به مرور تغييرات ژني در بدن بوجود مي‌آيد و به همين دليل است که در جوامع مسن به سرطان بيشتري مبتلا مي‌شوند.

با توجه به سن جمعيتي ايران که در حال شکوفايي يعني جواني و ميانسالي است، تا 20 - 30 سال آينده آمار سرطان در کشور بيشتر مي‌شود.

وي از عوامل ايجادکننده سرطان موجود در هوا به موادي که از اگزوز ماشين‌ها و موتورها متصاعد مي‌شود اشاره کردو گفت: Co و ذرات معلق در هوا که از اين وسايل متصاعد مي‌شوند، سرطان‌زا هستند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: موتورهاي ديزلي خطرناکترين عامل آلودگي هوا هستند و حدود 20 درصد آلودگي هوا توسط اين موتورها ايجاد ‌شده که باعث سرطان ريه مي‌شوند.

دکتر سياري از ديگر عوامل ايجاد کننده سرطان به مواد غذايي آلوده به نيترات که شامل صيفي جات و سبزيجات است اشاره کرد.
وي در ادامه، فلزات سنگين که داراي آرسنيک هستند و خشکبار که داراي آفلاتوکسين بيشتري از حد استاندارد جهاني هستند را نيز از عوامل ايجادکننده سرطان برشمرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت مهمترين عامل براي پيشگيري از سرطان‌ها را اطلاع‌رساني و توانمندسازي مردم عنوان کرد و گفت: نقش رسانه‌ها در آشنايي مردم و فرهنگ‌سازي بسيار مهم است.

وي بدترين و کشنده‌ترين سرطان در ايران را سرطان معده عنوان کرد و گفت: در زنان سرطان پستان و روده بزرگ و در مردان سرطان پوست و پروستات بيشترين افراد درگير با سرطان در ايران را شامل مي‌شود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 6

  آخرین اخبار
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
  پربازدیدترین اخبار
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.