1394/10/07 - 7 : 27
کد خبر: 8115
چرا تبريز شهر نمونه گردشگري شد؟/ پاسخ به اعتراض مردم شيراز
احرار خبر: در حالي‌که دولت آمريکا با تصويب طرح محدوديت ويزا،‌ سفر اتباع 38 کشور را به ايران تحت تاثير قرار داده است،‌ وزراي گردشگري عضو سازمان همکاري کشورهاي اسلامي تصميم گرفتند «تبريز» را به عنوان شهر نمونه گردشگري در سال 2018 انتخاب کنند.

به گزارش احرار خبر، اسدالله درويش اميري، معاون امور مجلس، حقوقي و استان‌هاي سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري که در هشتمين اجلاس وزراي گردشگري سازمان همکاري‌هاي اسلامي در کشور نيجر حضور داشت‌، درباره‌ي اين انتخاب توضيح داد: قرار بود کشورهاي عضو براي سال‌هاي 2017 و 2018 ميلادي شهرهاي منتخب گردشگري خود را معرفي کنند که از ايران، يزد‌ و تبريز‌ معرفي شدند. کارگاه تشکيل شده در اين اجلاس که 9 عضو داشت، با هفت رأي تبريز را به عنوان شهر نمونه گردشگري سال 2018 انتخاب کرد.

وي اضافه کرد: تالينگ مالزي،‌ پالقا و سيلد بنگلادش، ماردين ترکيه و مدينه عربستان رقباي تبريز براي سال 2018 بودند که تبريز به خاطر قابليت‌هايي که داشت، انتخاب شد.

درويش اميري ادامه داد: آنچه از ميان معيارهاي ارائه شده براي تبريز مورد توجه اعضاي اين اجلاس قرار گرفت‌، وجود مناطق نمونه گردشگري، زيرساخت‌هاي مناسب، تعداد موزه‌ها، موزه فرش، طبيعت، تعداد رويدادهاي برگزار شده، تعداد اماکن تاريخي‌، انتخاب تبريز به عنوان شهر جهاني فرش و تعداد گردشگران ورودي (داخلي و خارجي) بود.

به گفته او، گردشگري داخلي و خارجي شهر تبريز در سال گذشته به ترتيب 25 و 35 درصد رشد داشته است. همچنين آمار ورود گردشگران خارجي در سال‌هاي 1391 و 92 به ترتيب 461 هزار و 670 هزار نفر بوده است.

شهرت تبريز در قاره سياه

وي با اشاره به دفاع برخي اعضاي کارگروه براي انتخاب تبريز، اظهار کرد: فکر مي‌کنم جهانگردان خيلي خوب تبريز را مي‌شناسند، صحبت‌هاي برخي از اعضاي کارگروه درباره اين شهر قابل توجه بود، براي ما جالب بود که حتي قاره سياه هم با تبريز آشنا است و در دفاع از آن اقدام مي‌کند.

پاسخ به اعتراض مردم شيراز

معاون امور مجلس حقوقي و استان‌هاي سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري درباره دليل انتخاب تبريز از سوي ايران و همچنين در پاسخ به اعتراض مردم شيراز نسبت به انتخاب تبريز به عنوان شهر نمونه گردشگري کشورهاي اسلامي، گفت: اين انتخاب براساس استانداردهاي سازمان همکاري کشورهاي اسلامي صورت گرفته است. ما پيش از اقدام فرم‌هايي را به استان‌ها فرستاديم که ستاد تشکيل شده در سازمان پس از بررسي شاخص‌ها، يزد و تبريز را انتخاب کرد.

او درباره انتخاب نشدن شهر يزد نيز توضيح داد: هر سال يک شهر از يک کشور انتخاب مي‌شود، براساس استاندارد سازمان همکاري کشورهاي اسلامي نمي‌توان از يک کشور براي دو سال پي در پي دو شهر را انتخاب کرد. اين اجلاس و اقدامي که از سوي آن براي انتخاب شهرهاي نمونه گردشگري صورت مي‌گيرد، آنقدر اهميت دارد که مثلا عربستان با مداومت يک شهر را براي دو سال پيشنهاد داد و يا کشور فقيري مثل نيجر ميزباني لاين اجلاس را قبول کرد و مقامات عاليرتبه آن براي افتتاحيه آمدند و يا از 57 کشور عضو 17 وزير گردشگري در آن حضور داشتند، شايد به خاطر اهميت موضوع ايران براي ميزباني اجلاس 2017 پيشنهاد بدهد.

درويش اميري در ادامه به مصوبات ديگر هشتمين نشست وزراي گردشگري سازمان همکاري کشورهاي اسلامي اشاره کرد و افزود: کارگروه نمايشگاهي اين نشست تصميم گرفت نمايشگاه‌هايي را در مصر و ايران براي سال‌هاي 2017 و 18 برگزار کند. همچنين مقرر شد ايران شبکه آنلاين آموزشي در حوزه گردشگري براي کشورهاي اسلامي در سال 2016 راه اندازي کند. علاوه‌بر اين همايش فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري با همکاري ايران و بنگلادش در سال 2016 برگزار مي‌شود.

درويش اميري متذکر شد: همه اين فعاليت‌ها در شهر تبريز متمرکز خواهد بود.

وي درباره اقدامات بعدي براي مطرح شدن شهر تبريز به عنوان شهر نمونه گردشگري کشورهاي اسلامي، گفت: ما دو کارگروه در سازمان براي ماموريتي که به عهده گذاشته شده تشکيل خواهيم داد و براي ميزباني اجلاس 2016 اقدام خواهيم کرد و درصورت تاييد براي دريافت مجوز از دولت و برنامه‌ريزي در سطح ملي با حضور ساير وزارتخانه‌ها تلاش مي‌کنيم. حتما در تقويت زيرساخت‌هاي گردشگري اين منطقه برنامه ريزي جدي انجام مي‌دهيم.

معاون امور مجلس، حقوقي و استان‌هاي اين سازمان سپس به ديدارش با وزير گردشگري نيجر اشاره کرد و افزود: اين کشور بسيار فقير است و شايد جزو فقيرترين کشورها باشد. با اين حال ضمن مذاکره مفصل با وزير گردشگري اين کشور به موفقيت‌هاي ايران در زمينه گردشگري سلامت اشاره شد که به شدت مورد اسقبال قرار گرفت. دعوت کرديم که در اين حوزه از ظرفيت ايران براي کشور خودشان استفاده کنند.

چرا معاون امور مجلس به اجلاس گردشگري رفت؟

وي همچنين درباره علت حضورش در اين اجلاس با توجه به آنکه موضوع اين نشست گردشگري بوده توضيح داد: در اجلاس‌هاي جهاني به طور متناوب معاونان مختلفي از اين سازمان شرکت مي‌کنند، اين دوره نوبت من بود. ضمن آنکه يک معاون بايد در همه بخش‌ها حداقل اطلاعات را داشته باشد و وارد شود، مگر بقيه معاونان اين سازمان درباره امور مربوط به مجلس بي‌خبر هستند.

دو طرح ميراث و صنايع دستي در مجلس

درويش اميري سپس درباره دو طرحي که اکنون در کميسيون‌هاي مجلس شوراي اسلامي در حال بررسي است توضيحاتي داد و گفت: طرح حمايت از هنرمندان صنايع دستي با موضوع بيمه و صادرات در کميسيون‌هاي فرعي و اصلي مجلس در حال رسيدگي است که طرح مورد بررسي در کميسيون فرهنگي، بهداشت و عمران خوشبختانه با موافقت روبرو شده است.

وي ادامه داد: طرح حمايت از احيا و مرمت بافت‌هاي تاريخي و فرهنگي و توانمندسازي ساکنان و مالکان در کميسيون‌هاي مربوطه بررسي شده و فردا براي آنکه در اولويت دستور مجلس قرار گيرد بايد امضاي 15 نماينده جمع شود تا اين اتفاق در هفته آينده رخ دهد

او معتقد است: اين طرح بسياري از مشکلات بافت‌هاي تاريخي را حل مي‌کند.

درويش اميري گفت: خوشبختانه آنچه در مجلس در ارتباط با حوزه ميراث فرهنگي‌، صنايع دستي و گردشگري تاکنون مطرح شده يا مخالفتي نداشته و يا اگر هم داشته صحبت‌ها براي رد کردن پيشنهادها نبوده بلکه به منظور اصلاح بوده است.

او درباره وضعيت برنامه ششم توسعه نيز گفت: منتظريم دولت لايحه را به مجلس بدهد. سازمان سه بند از اين برنامه را به خود اختصاص داده که البته برخي پيشنهادهاي ما در لايحه دولت ديده نشده است. اميدواريم فضا و شرايط فراهم شود تا اين پيشنهادات اضافه شود و در کميسيون‌هاي مربوطه مجلس اين بخش پررنگ‌تر مورد توجه قرار گيرد.

از مصوبه آمريکا بي‌خبرم

معاون امور مجلس و حقوقي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره اقدام اين سازمان براي خنثي کردن مصوبه اخير دولت آمريکا به منظور محدود کردن سفر اتباع 38 کشور به ايران گفت: آن زمان ايران نبودم و از اين مصوبه خبر ندارم.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 8

  آخرین اخبار
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
  پربازدیدترین اخبار
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.