1394/09/26 - 7 : 13
کد خبر: 8002
با بسته شدن پرونده PMD زمينه اجراي برجام آغاز شد/تحريم‌ها در دي‌ماه برداشته مي‌شود
احرار خبر: رئيس‌جمهور گفت:‌ بسته شدن پرونده PMD تنها يک موفقيت فني و حقوقي نبود بلکه اين موفقي يک پيروزي اخلاقي سياسي و حقوقي بود.

به گزارش احرار خبر، حجت الاسلام حسن روحاني رئيس جمهور کشورمان در گفت‌وگوي زنده تلويزيوني درباره قطعنامه شوراي حکام و مختومه شدن پرونده PMD، ضمن تبريک به مناسبت ميلاد پيامبر عظيم الشان اسلام و تبريک به ملت ايران به دليل موفقيت‌هاي پياپي ملت در صحنه‌هاي داخلي و بين‌المللي اظهارداشت: ديروز روزي بود که يکي از مراحل موفقيت ملت ايران در صحنه مسائل سياسي و بين‌المللي متبلور و ظاهر شد.

وي ادامه داد: نزديک به 14 سال مي‌گذرد و از تابستان سال 81 تاکنون اتهامات فراواني از طرف گروهک‌هاي تروريستي، سازمان‌هاي اطلاعاتي غرب، قدرت‌هاي بزرگ غرب عليه جمهوري اسلامي ايران زده مي‌شد و اين اتهامات مبني بر اين بود که ايران در يک نقطه‌اي غني سازي را به صورت مخفيانه انجام مي‌دهد و براي ساخت بمب به طور محرمانه اقدام مي‌کند و اطلاعات شفاف و لازم را به سازمان بين‌المللي مذکور يعني آژانس ارائه نمي‌دهد و بر مبناي آن قطعنامه‌هاي فراواني عليه جمهوري اسلامي ايران در نشست‌هاي شوراي حکام و آژانس و همچنين در شوراي امنيت سازمان ملل عليه ملت ايران اتخاذ شد.

وي گفت: بسته شدن پرونده pmd  تنها يک موفقيت فني و حقوقي نبود بلکه اين موفقي يک پيروزي اخلاقي سياسي و حقوقي بود که آژانس اعتراف کرد ايران در طول سال‌هاي گذشته از مسير صلح‌آميز انحراف پيدا نکرده و مشغول ساخت بمب هسته‌اي نبوده است. با بسته شدن اين پرونده زمينه براي اجراي برجام آغاز شد.

رئيس جمهور در ادامه سخنان خود اظهار داشت: موفقيت ديروز ملت ايران تنها يک موفقيت حقوقي و يا فني نبود، گرچه موفقيت بزرگي حقوقي و فني براي مردم ما بود که بعد از قريب 14 سال روشن شد که اين نظام نظامي است که هم با صداقت هم با مردم خود و هم با جهانيان سخن مي‌گويد.

روحاني افزود: نظام ما نظامي است که دروغ نگفته، نمي‌گويد و به عهد خودش وفادار است و اگر معاهده‌اي را امضا کرده و قبول کرده است پايبند به آن خواهد بود.

وي با اشاره به وجود بحث‌هايي در خصوص اينکه آيا ايران به NPT يا پادمان پايبند بوده و يا خير گفت: مي‌خواستند بگويند که ايران پايبندي به اين موارد نداشته. پيروزي ملت ايران در صحنه ديروز يک موفقيت و پيروزي اخلاقي و سياسي بود و يک موفقيت بزرگ حقوقي بود.

رئيس جمهور در ادامه تصريح کرد: هم آژانس به عنوان مرجع فني اين مسئله و ارزيابي کننده مسائل فني و حقوقي و هم شوراي حکام آژانس به عنوان مرجع نهايي تصميم گيري در آژانس به اين مسئله اعتراف کردند که جمهوري اسلامي در سال هاي گذشته هيچ گاه از مسير صلح آميز انحراف پيدا نکرده و مشغول ساخت بمب هسته‌اي نبوده است.

روحاني اضافه کرد: ايران وفادار است به همان تعهد ديني، مذهبي و اخلاقي که داده مبني بر آنکه در پي ساخت سلاح کشتار جمعي نيست همان که مقام معظم رهبري به عنوان يک فتواي مهم آنرا اعلام کردند.

رئيس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به خاتمه پيدا کردن پرونده ابعاد احتمالي نظامي برنامه هسته‌اي ايران گفت: اينکه در نشست شوراي حکام در روز گذشته نه تنها موضوع ابعاد احتمالي نظامي برنامه هسته‌اي يا مطالعات ادعايي خاتمه پيدا کرد، که بعد از سال 2011 همواره مورد رسيدگي آژانس بود و همواره مي‌گفتند اين مسئله قابل حل نيست نه تنها حل شد بلکه 12 قطعنامه‌اي که از سال 2003 تا  2012 در شوراي حکام عليه جمهوري اسلامي تصويب شده بود، لغو شد.

روحاني تصريح کرد: البته موثر و عملياتي شدن لغو قطعنامه‌ها در شوراي حکام و هم لغو 6 قطعنامه شوراي امنيت که در جلسه 29 تيرماه امسال در شوراي امنيت به تصويب رسيد، منوط به اجرايي شدن تعهدات ايران است.

وي در ادامه خطاب به ملت ايران گفت: ما به ملت بزرگ ايران اين توفيق را که آغازي براي حرکات بعدي خواهد بود به عنوان يک موفقيت بزرگ به خاطر ايستادگي، صبر، تحمل، حمايت هايشان و هدايت‌هاي مقام معظم رهبري و همه مسئوليني که در اين راستا تلاش کردند تبريک مي‌گوييم.

وي همچنين ضمن تبريک اين موفقيت به مسئولان وزارت خارجه، انرژي اتمي و وزارت دفاع ، گفت: اين سه نهاد بار سنگين حل و فصل مسئله PMD را بر دوش داشتند.

روحاني اضافه کرد: من به محضر ملت ايران عرض مي‌کنم که حل‌وفصل اين مسئله از لحاظ حقوقي و فني بسيار پيچيده بود و در سايه تعامل با دنيا به‌وجود آمد.

وي افزود: اگر مذاکرات هسته‌اي و تفاهمات با 1+5 نبود و اگر صرفاً مي‌خواستيم از طريق آژانس و بدون کمک 1+5 مسائل را حل‌وفصل کنيم، شايد اين مسئله مدت‌هاي طولاني ادامه پيدا مي‌کرد و حل‌وفصل نمي‌شد.

رئيس‌جمهور اظهار داشت: با حل‌وفصل مسائل معروف به PMD و آنچه که شوراي حکام ديروز درمورد آن تصميم گرفت، يکي از موانع مهم براي اجرايي شدن برجام به کنار رفت و زمينه براي اجرايي شدن آن فراهم شد.

روحاني ادامه داد: البته همان‌طور که همگان مي‌دانند بعد از توافق 23 تيرماه سال جاري، بين ايران و 1+5 اقدامات متعددي صورت گرفت که مهم‌ترين آنها مصوبه شوراي امنيت سازمان ملل «قطعنامه 2231» بود، بيانيه‌هايي بود که اتحاديه اروپا و دولت آمريکا صادر کردند و اقدامات بعدي که از جمله آن مي‌توان به حل‌وفصل مسئله PMD اشاره کرد. مجموعه اينها راه را براي اجرايي شدن برجام مهيا و آماده کرده است.

وي افزود: من امروز به محضر ملت عرض مي‌کنم که تقريبا راه براي اجراي برجام مهيا شده و طرف مقابل گام‌هاي بزرگي را در اين رابطه برداشته و در برابر آن جمهوري اسلامي ايران نيز گام‌هايي را در اين باره برداشته است و گام‌هاي نهايي ظرف يکي، دو هفته آينده براي نهايي شدن کار برداشته خواهد شد.

روحاني خاطرنشان کرد: اميدواريم يکي، دو قدم ديگري که بايد ظرف هفته جاري و هفته آينده توسط طرف مقابل برداشته شود، به خوبي انجام شود. ما نيز گام‌هايي را که بايد در اين باره برداريم، ظرف دو هفته آينده مي‌توانيم آنها را به انجام برسانيم.

رئيس‌جمهور اظهار داشت: ان‌شاءالله در دي‌ماه تحريم‌ها برداشته خواهد شد و دولت يازدهم به يکي از وعده‌هاي انتخاباتي خود عمل خواهد کرد و زنجيره تحريم از پاي اقتصاد ايران برداشته و راه براي تعامل بيشتر با جهان بازتر خواهد شد.

وي افزود: ما به ملت بزرگ ايران، رهبر معظم انقلاب و به حمايت مداوم مردم افتخار مي‌کنيم و خدمت کردن به اين ملت بزرگ افتخار بزرگي براي همه خادمين است.

روحاني با بيان اينکه ما بايد خودمان را براي تحرک اقتصادي آماده کنيم، خاطرنشان کرد: دولت به وعده‌هايي که به مردم براي برداشتن موانع داده بود، کم کم عمل کرده و به توفيق دست پيدا مي‌کند و اين فعالان اقتصادي و کارآفرينان هستند که بايد در فضاي به وجود آمده وارد فعاليت شوند.

رئيس‌جمهور اظهار داشت: ما از همه فعالان اقتصادي داخلي و از همه ايرانيان خارج از کشور، از همه شرکت‌ها و دولت‌هاي خارجي که تمايل به همکاري با ايران دارند دعوت مي‌کنيم تا در فرصت پيش رو که در هفته‌هاي آينده ايجاد خواهد شد، از فرصت پيش‌آمده استفاده کنند.

روحاني با بيان اينکه امروز بايد بيش از هر زمان ديگر به وحدت، انسجام و يکپارچگي فکر کنيم، تصريح کرد: دوران نقد و انتقاد که در جاي خود ارزشمند بود، ديگر جايي در زمينه برجام ندارد و همه بايد براي اجرايي شدن برجام تلاش کنيم و همه بايد از فضاي ايجاد شده براي رشد و توسعه بيشتر کشور استفاده کنيم.

رئيس جمهور در پايان خاطرنشان کرد: اميدوارم در اين ماه ربيع المولود که ماه مبارکي براي همه مسلمانان است، شاهد فعاليت بيشتر همه مسئولين در زمينه فعال شدن همه بخش‌هاي مردمي براي رفاه عمومي در جمهوري اسلامي ايران باشيم و همه بتوانيم از اين فرصت به خوبي بهره برداري کنيم

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 3

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.