1394/09/24 - 7 : 46
کد خبر: 7983
روزنامه روسي «وزگلاد»:
اظهارات اردوغان در مورد مبارزه با تروريسم طنز است/داعش ابزار نوعثماني‌گري آنکارا است
احرار خبر: يک کارشناس روس با طنزآميز خواندن اظهارات مقامات ترکيه‌اي در مورد مبارزه با تروريسم، گفت داعش ابزاري براي پيشبرد روياي نوعثماني اردوغان است.

به گزارش احرار خبر به نقل از فارس، «ميخائيل موشکين» کارشناس برجسته روس در مسائل خاورميانه در گفتگوي اختصاصي با روزنامه «وزگلاد» در تحليل تجاوز نظاميان ترکيه به خاک عراق يادآور شد رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه شکايت عراق به شوراي امنيت سازمان ملل متحد مبني بر حمله ترکيه به عراق را ناعادلانه خواند.

اردوغان معتقد است بغداد از آنکارا درخواست کمک کرده است، اين در حالي است که اقدام ناگهاني ترکيه حتي براي آمريکايي‌ها هم غيرقابل‌پيش‌بيني بود هرچند متحدان ترکيه در ظاهر ناخرسندي خود را بروز نمي‌دهند اما درواقع آن‌ها از اين اقدام غيرقابل‌پيش‌بيني ترکيه راضي نيستند.

وي افزود: «اردوغان (رئيس‌جمهوري ترکيه) عراق را به عدم توانايي در مبارزه با تروريسم متهم مي‌کند. اردوغان ورود نيروهايش را به عراق، دفاع از امنيت ملي خود مي‌شمارد. اظهارات اردوغان مبني بر مبارزه با تروريسم حقيقتاً طنزآميز هستند چراکه روسيه مدارک دال بر حمايت شخص اردوغان و خانواده‌اش از گروه تروريستي داعش را منتشر کرده است.»

موشکين ادامه داد: «اين در حالي است که اردوغان داعش را تهديدي عليه امنيت ملي ترکيه مي‌داند و گفت که اگر عراق نتواند تهديدات ناشي از داعش عليه ترکيه را خنثي کند، در اين صورت ترکيه خود به اين اقدام مبادرت مي ورزد و به همين دليل است که نظاميان ترکيه وارد عراق شدند. البته معلوم نيست منظور اردوغان از تهديدات امنيتي چيست؟! زيرا داعش نه‌تنها براي ترکيه تهديد نيست بلکه ابزاري براي تحقق رؤياي ايده "نوعثماني گري" است.»

گفتني است که چند روز پيش آنکارا اعلام کرد هدف از ورود نظاميان ترکيه به خاک عراق آموزش جنگجويان کرد در اردوگاه‌هاي استان نينوا است.

باوجود شکايت دولت عراق مبني بر تجاوز ترکيه، اردوغان تأکيد کرد که نيروهاي خود را از عراق خارج نخواهد کرد. البته روز دوشنبه برخي رسانه ها از خروج بخشي از نيروهاي ترک از شمال عراق خبر دادند، اما احمد داوود اغلو نخست وزير ترکيه اين اقدام را «بازآرايي نيروها» توصيف کرد و گفت بخشي از اين نظاميان همچنان براي «آموزش» در شمال عراق باقي مي مانند.

حال اين سؤال مطرح است که چرا ترکيه نيروهايش را در شهر موصل مستقر کرده است؟

موشکين دلايل حضور نظامي ترکيه در موصل را اين‌گونه توصيف کرد:

شهر موصل در 130 کيلومتري مرز ترکيه قرار دارد و اين شهر و مناطق اطراف آن از سال 2014 به اشغال گروه تروريستي داعش درآمد. داعش با غارت بانک‌هاي اين شهر بيش از 430 ميليون دلار دارايي کسب کرده است که اين سرمايه تأثير بسزايي در تداوم اين گروه تروريستي داشته است.

شهر موصل يک بنگاه نفتي است؛ بر اساس برخي گزارش‌ها، ذخاير طلاي سياه در اين شهر 25 ميليارد بشکه است. اين در حالي است که ذخاير نفت عراق درمجموع 150 ميليارد بشکه برآورد شده است.

شهر موصل مرکز قاچاق نفت توسط داعش است و دقيقاً از همين شهر نفت به خارج از کشور به‌ويژه به ترکيه قاچاق مي‌شود و عراق ماهانه ميلياردها بشکه نفت از دست مي‌دهد.

وي در ادامه مي‌گويد: «ترکيه مصرف‌کننده اصلي نفت داعش است و وزارت دفاع روسيه اسناد دال بر خريداري نفت از داعش توسط ترکيه را منتشر کرده است. بر اساس اين اسناد، بيش از هشت هزار کاميون روزانه تا سقف 200 هزار بشکه نفت به ترکيه انتقال مي‌دهند و ذينفع اصلي اين تجارت سودمند، اردوغان و خانواده وي مي‌باشند.»

موشکين افزود: «درواقع بغداد به پشتيباني ايران و روسيه دلگرم است. عراق که مدت زيادي تحت اشغال آمريکا بوده است اکنون از ارتش ضعيفي برخوردار است و بدون کمک ايران هرگز نمي‌توانست بر تروريست‌ها پيروز شود ازاين‌رو توان مقابله با ارتش ترکيه را ندارد و به همين دليل سعي دارد به‌صورت مسالمت‌آميز قضيه را فيصله دهد. البته احتمال درگيري نظامي ميان دو کشور پايين است.»

از ديدگاه کارشناس روس، ترکيه فضاي نابسامان خاورميانه را بيش‌ازپيش متشنج کرده است و علناً دست به ماجراجويي و کشورگشايي زده است. دولت ترکيه با سرنگوني جنگنده روسي پا را از حد خود فراتر گذاشته و قصد داشته روسيه را به جنگ رودررو با ناتو ترغيب کند که با هوشياري ولاديمير پوتين، روسيه از تله ترکيه نجات پيدا کرد.

ترکيه که انتظار چنين پاسخي آن‌هم به شکل تحريم را نداشت دست به اقدام تحريک‌آميز ديگري يعني حضور نظامي در عراق بدون هماهنگي دولت مرکزي عراق زده است که اين از هر نظر تجاوز به تماميت ارضي و توهين به حاکميت ملي عراق محسوب مي‌شود. بنابراين سرنگوني سوخو-24 و تجاوز به خاک عراق دو اقدام صريح دولت ترکيه در حمايت از داعش و اهميت بسيار بالاي اين گروه تروريستي براي آنکارا است. اهميت داعش براي ترکيه به حدي است که اين دولت حتي آماده جنگ نظامي با روسيه و عراق است که اين اقدامات اخير ترکيه در عصر عقلانيت تنها خيال‌بافي و وهم اردوغان و هواخواهانش را نشان مي‌دهد و طبيعتاً ترکيه را از مسير توسعه خارج کرده و به عقب مي‌راند

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 6

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.