1394/08/24 - 14 : 34
کد خبر: 7528
به بهانه روز کتاب و کتابخواني
افرايش قيمت کتاب، اصلي ترين دليل کاهش ميزان مطالعه
احرارخبر:پشت رايانه نشسته ام تا کتابي را که به تازگي دانلود کرده ام بخوانم چشمانم خسته مي شوند گاهي وقتا درد چشم و کمر نمي گذارد بيش از چند صفحه در روز مطالعه کنم .خيلي وقت است که کتابي به کتابخانه ام نيافزوده ام و ديگر کتابهايم مانند دکوري شده اند در اتاقم که جنبه تزئيني پيدا کرده اند

پشت رايانه نشسته ام  تا کتابي را  که به تازگي دانلود کرده ام بخوانم چشمانم خسته مي شوند  گاهي وقتا درد چشم و کمر نمي گذارد بيش از چند صفحه در روز مطالعه کنم .خيلي وقت است  که کتابي به کتابخانه ام نيافزوده ام و ديگر کتابهايم مانند دکوري شده اند در اتاقم که جنبه تزئيني پيدا کرده اند  تاهمين چند سال قبل هر گاه کتابي مي ديدم مي خريدم و بعد ها در کتابخانه ام مي گذاشتم  . قيمت کتاب بسيار گران شده بشخصه مثل گذشته  توان خريد کتاب را ندارم و ترجيح مي دهم دانلود کنم اما هنوز هم گاه دلم ميخواهد کتاب را در دستانم لمس کنم و بويش کنم هنوز هم کتاب خواندن و در دست گرفتن آن همان حس خوشايند گذشته را دارد.
چرا ميزان مطالعه سرانه کتاب تقليل يافته است؟ 
بر اساس گفته مسئولان  سرانه مطالعه کتب غير درسي به نيم ساعت کاهش يافته است که البته هيچ  گاه  در اين زمينه توضيح ارائه نشده که اين آمار چطور و با چه روش آماري و طي انجام چه مراحلي به دست آمده است چون مشخص نيست  امار کتابهاي دانلود شده،  کجاي اين محاسبه نقش دارد؟!!
 اولين سوالي که به ذهن متبادر مي شود اين است که چرا ميزان مطالعه در شهر اولين ها که عنوان نخستين کتاب خانه عمومي و نخستين چاپ خانه را دارد اين همه پايين است ؟!
 ازعوامل کاهش سرانه مطالعه مي توان به نداشتن زمان کافي، دسترسي سريع و آسان به اطلاعات در فضاي مجازي ، قيمت بالاي کتاب، عدم جذابيت محتواي کتاب و  عدم پاسخگويي به نيازهاي ضروري، اشاره  کرد  از ميان اين عوامل ذکر شده  قيمت بالاي کتابها اصلي ترين دليل کاهش مطالعه در ميان نسل جوان به حساب مي آيد.
چه بايد کرد؟
براي جلوگيري از کاهش ميزان مطالعه در ميان جوانان  بايد برنامه ريزي صحيحي از سوي مسئولان صورت گيرد، اولين گام در اين زمينه آشنايي کودکان با کتاب در همان سنين پايين است چرا که فرهنگ سازي بايد از همين سنين اغاز گردد . 
ترويج فرهنگ کتاب و کتابخواني بايد به صورت همگاني پيگيري شود، و زمينه حمايت مالي از نويسندگان، مؤلفان و ناشران فراهم گردد .
تمهيداتي صورت گيرد تا قيمت کتاب در بازار کاهش يافته و کيفيت و تعداد کتابخانه هاي عمومي در سطح شهر افزايش يابد و  همچنين نحوه خدمت رساني آن ها بيش از گذشته مورد توجه مسئولان ذيربط قرار گيرد
محتواي کتاب ها بايد به گونه اي باشد که مخاطب در ازاي پرداخت هزينه بابت خريد کتاب به حداکثر رضايتمندي خود از انتخاب و در نهايت خريد، دست يابد.
بحث از کتاب و فرهنگ کتابخواني به هفته کتاب و زمان برگزاري نمايشگاه کتاب ختم نگردد و پيوسته به اهميت اين موضوع با  توجه  به اينکه کتاب  يکي از  ارزشمندترين ابزار تبادل فرهنگ بين جوامع است پرداخته شود.
 

نگارنده :سهيلا عباسپور شاهمرسي

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 7

  آخرین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
  پربازدیدترین اخبار
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.