1394/08/11 - 8 : 2
کد خبر: 7346
رئيس سازمان حج و زيارت
اعلام رضايت خانواده برخي قربانيان فاجعه منا براي دفن در عربستان
احرار خبر: رئيس سازمان حج و زيارت گفت: خانواده برخي جان‌باختگان ايراني فاجعه منا که بدون مجوز در عربستان دفن شدند، بر اساس فتواي مراجع تقليد، رضايت دادند نبش قبر صورت نگرفته و عزيزانشان در همان جا بمانند.

به گزارش احرار خبر،سعيد اوحدي  با اشاره به سفرش به عربستان سعودي که عصر روز يکشنبه انجام شد اظهار کرد: قبل از ظهر دوشنبه جلسه کميته مشترک را داريم که در اين جلسه از طرف سعودي، قائم مقام وزير بهداشت عربستان با هيئت همراه و از طرف جمهوري اسلامي ايران نيز من، سرکنسول ايران در عربستان و نماينده سازمان حج و زيارت در اين کشور حضور دارند.

رئيس سازمان حج و زيارت گفت: در اين جلسه، سه موضوع مورد تاکيد ما قرار خواهد داشت. نخست اينکه DNA بستگان درجه يک زائراني که وضعيت‌شان مشخص نيست را با خودمان آورده‌ايم و به طرف سعودي ارائه مي‌کنيم تا با DNA اجساد تطبيق دهند.

اوحدي ادامه داد: مسئله دوم زائراني هستند که بدون مجوز دفن شدند. تعدادي از خانواده‌ها، بر اساس فتاوايي که از مراجع عظام تقليد داشتند، اعلام رضايت کردند نبش قبر انجام نشود. تقريباً همه مراجع عظام تقليد متفق‌القول بر اين مسئله تاکيد داشتند که ارجحيت بر اين است که نبش قبر صورت نگيرد. بر اين اساس، تعدادي از خانواده‌ها درخواست کردند، اجساد عزيزان‌شان که در عربستان دفن شده، همان جا بماند. 

رئيس سازمان حج و زيارت گفت: البته برخي از خانواده‌ها نيز درخواست داشتند اجساد عزيران‌شان بازگردد که تشريفات قانوني براي انتقال و بازگرداندن اجساد انجام مي‌شود.

اوحدي افزود: موضوع سومي که در جلسه آتي مطرح مي‌کنيم، تاکيد بر مباحث حقوقي مترتب بر اين فاجعه است. با توجه به اينکه کوتاهي و تقصير دست‌اندرکاران حج عربستان، موجب بروز اين حادثه شد، لذا براي مسائل حقوقي اين فاجعه بايد راهکاري انديشيده شود. در جلسه پيش رو، براي نخستين بار مباحث حقوقي مربوط به زائران مصدوم و جان‌باخته فاجعه منا مطرح مي‌شود.

رئيس سازمان حج و زيارت درباره زمان بازگشت خود از عربستان نيز گفت: اگر لازم باشد در عربستان مي‌مانم تا اين مباحث پيش برود اما اگر در همين جلسه به نتيجه برسيم، باز مي‌گردم.

اوحدي درباره ويزاي گروه 5 نفره پزشکي قانوني نيز گفت: تا کنون ويزاي اين 5 نفر صادر نشده است. البته روز گذشته قول داده بودند همکاري و مساعدت کنند تا هر چه سريعتر ويزاي اين افراد صادر شود. بحث ما با عربستان اين است که اين گروه 5 نفره، به خود آنها کمک مي‌کنند تا کار سريعتر پيش برود.

به گفته رئيس سازمان حج و زيارت، طرف سعودي اخيراً 115 جسد را به سردخانه جده آوردند که از بين اجساد منتقل شده، 3 جسد مربوط به زائران ايراني بود. هم اکنون وضعيت 33 زائر ايراني مفقود شده در فاجعه منا مشخص نيست.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 7

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.