1394/08/10 - 19 : 6
کد خبر: 7339
ساخت آزمايشگاهي نانوداروي درمان بيماري‌هاي روده توسط محققان کشور
احرارخبر: پژوهشگران دانشگاه مراغه موفق به ساخت نانوداروهايي براي درمان بيماري‌هاي روده شدند که مي‌تواند به صورت هدفمند به بافت منتقل شود و در کنار اثرات درماني بالاتر، عوارض جانبي کمتري بر بافت‌هاي سالم داشته باشد.

با روش‌هاي معمول مصرف دارو نظير مصرف خوراکي و تزريقي، دارو در سراسر بدن توزيع خواهد شد و تمام بدن تحت اثرات آن قرار خواهد گرفت. اين امر سبب مي‌شود که عوارض جانبي دارو بروز کند. از طرفي به دليل بزرگ بودن اندازه‌ ذرات دارو و عدم عبور آن از غشاي سلولي، براي دستيابي به يک اثر درماني خاص، نياز به مصرف مقادير زيادي از دارو هست که سميت بالايي را ايجاد خواهد کرد.

 

دکتر غلامرضا مهدوي نيا از مجريان اين طرح تحقيقاتي، با اشاره به اين که به کمک فناوري نانو مي‌توان به سيستم دارورساني هدفمند دست يافت و بر مشکلات ذکر شده غلبه کرد، گفت: «هدف کلي پژوهش حاضر ساخت نانوداروي هدفدار شده براي درمان بيماري‌هاي مربوط به روده‌ انسان بود که در آن واحد هم به pH دستگاه گوارش و هم ميدان مغناطيسي خارجي حساسيت نشان دهد.»

 

به گفته‌ اين محقق، به کمک اين نانودارو و تغييرات ايجاد شده در خواص درماني آن، مي‌توان زمان، مکان و سرعت آزادسازي دارو را کنترل کرد. در واقع زمان حضور دارو در جريان خون و نيمه عمر دارو افزايش و سميت ناشي از مصرف آن کاهش مي‌يابد. لذا استفاده از اين مدل سيستم‌هاي دارورساني جديد، عوارض جانبي کمتر، کارايي بيشتر و رضايت و راحتي بيمار را به دنبال خواهند داشت.

 

بر اساس اين گزارش، نانوداروي سنتز شده در اين طرح از خاصيت مغناطيسي برخوردار است که امکان هدايت آن تا بافت هدف با اعمال يک ميدان مغناطيسي خارجي را فراهم مي آورد. اين سيستم حامل دارو اين قابليت را خواهد داشت که به راحتي از غشاي سلول عبور کند و از طرفي به دليل اندازه‌ کوچک امکان شناسايي آن توسط سيستم ماکروفاژ ميسر نخواهد بود.

 

به گفته محققان، براي پوشش نانوذرات مغناطيسي حامل دارو از پلي ساکاريدهاي آب دوست کربوکسي متيل کيتوسان و کاراگينان استفاده شده است. با استفاده از اين پوشش‌ سطحي مي‌توان خواص زيستي- پزشکي مطلوب و پايداري را براي اين نانوذرات ايجاد کرد. اين پليمر از برهمکنش با پروتئين‌هاي پلاسما و دفع در مرحله‌ بعدي در امان است و زيست سازگاري دارو را افزايش مي‌دهد. از ديگر مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين طرح مي‌توان به استفاده از روش شيمي سبز براي تهيه‌ محصولات اشاره کرد.

 

مهدوي نيا مراحل ساخت و بررسي اين سيستم دارورساني را بدين شرح بيان کرد: « در ابتدا نانوذرات مغناطيسي شده در فرمولاسيون‌هاي مختلف سنتز گرديد. شناسايي اين نانوذرات با انواع دستگاه‌هاي طيف سنجي شامل SEM، TEM، XRD، VSM، FTIR و TGA انجام شد. سپس آزمايش‌هاي مختلف شامل ميزان تورم پليمرها، اثر pH، اثر ميدان مغناطيسي خارجي و مدلسازي رهايش دارو از بستر پليمري انجام شد.»

 

مطالعات نشان داد که وابستگي دارو به pH محيط سبب شده که بيش از 70 درصد داروي بارگذاري شده روي سيستم، در ناحيه‌ روده رها شود. اين در حالي است که تنها 20 درصد دارو در محيط شبيه سازي شده‌ معده از سيستم پليمري آزاد شد. نتيجه‌ مهم ديگر به دست آمده حساسيت سيستم به ميدان مغناطيسي خارجي متناوب بيروني بود. طبق بررسي‌ها مشاهده شده با افزايش شدت ميدان مغناطيسي ميزان داروي رها شده بيشتر مي‌شود که از اين ويژگي مي‌توان در کاربردهاي درمان سرطان نيز استفاده کرد.

 

اين تحقيقات حاصل همکاري دکتر غلامرضا مهدوي نيا، عضو هيأت علمي دانشگاه مراغه، حسين اعتمادي و فاطمه سليماني ،دانش‌آموختگان کارشناسي ارشد دانشگاه مراغه، است. نتايج اين کار در مجله‌ Carbohydrate Polymers (جلد 128، سال 2015، صفحات 112 تا 121) منتشر شده است.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 7

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.