1394/08/04 - 18 : 6
کد خبر: 7236
گزارش:
نقش زيباي نهاد «جمعيت رفتگران طبيعت» در عزاداري‌هاي محرم
احرار خبر: چند سالي است که ظروف يکبار مصرف پلاستيکي به دليل افزايش توليد، قيمت ارزان، حمل و نقل آسان و دسترسي سريع، جايگزين ظروف سنتي شده که اين حجم در ايام خاص مانند ماه محرم و صفر با توزيع غذاهاي نذري افزايش مي‌يابد که علاوه بر نازيبا کردن چهره شهر، مشکلات محيط زيستي زيادي به همراه دارد.

به گزارش احرار خبر، نذري و اطعام سوگواران مراسم‌هاي مذهبي، از قديمي‌ترين بخش‌هاي فرهنگ عزاداري است که به خصوص در ايام محرم، پررنگ‌تر از ساير مناسبت‌ها در جاي‌جاي شهر برگزار مي‌شود.

با اين حال، در يکي دو دهه اخير و همزمان با افزايش بي‌رويه استفاده از ظروف يکبار مصرف، دورريز مواد پلاستيکي در مناسبت‌هاي ويژه مذهبي، به يکي از مشکلات جدي تنظيف و پاکسازي شهر تبديل شده‌است. امري که بي‌شک با تاکيدات بزرگان دين در خصوص موضوعاتي از قبيل پرهيز از اسراف، رعايت نظافت و احترام به حقوق هم‌نوعان در تناقض است.

گروه مردم‌نهاد جمعيت رفتگران طبيعت استان آذربايجان‌شرقي، در ادامه برنامه‌هاي زيست‌محيطي خود، سراغ همين معضل رفت تا با جمع‌آوري ظروف يک‌بار مصرف از کوچه و خيابان، هم، دست پاکبانان شهر را بگيرد و هم اين که در کنار برنامه‌هاي نذري و عزاداري، حرکت فرهنگي جديدي را پايه‌ريزي کند.

همزمان عزاداري سيدالشهدا و تاسوعا و عاشوراي حسيني، 30 عضو اين گروه در خيابان‌ها و ميادين مهم شهر جمع‌ شدند تا ظروف يک بار مصرف نذورات را جمع‌آوري کنند.

عاطفه مجتهدي، مدير جمعيت رفتگران طبيعت آذربايجان‌شرقي، با اشاره به جزئيات اين طرح مي‌گويد: رفتگران طبيعت آذربايجان شرقي در روزهاي تاسوعا و عاشورا، اقدام به جمع‌آوري ظروف يکبار مصرف نذورات و زباله‌هاي مختلف در محلات شنب‌غازان، شهرک‌امام (ره)، رسالت، آبرسان، خيابان امام‌خميني(ره) حدفاصل ميدان قطب تا چهارراه شهيد بهشتي(ره)، بازار تبريز، خيابان تربيت و خيابان فردوسي کردند.

وي مشارکت شهروندان را در اجراي اين ايده چشمگير مي‌خواند و ادامه مي‌دهد: برخي شهروندان، کيسه و دستکش گرفتند و به گروه ملحق شدند؛ برخي، فکر مي کردند نذري داريم و برخي اين حرکت را از ساير نذري‌هاي رايج، ارزشمندتر عنوان مي کردند.

مجتهدي اضافه کرد: مجموعه واکنش‌‌هاي مردم نشان داد که در صورت اجراي ايده‌هاي نو و مردمي، مي‌توان برخي رويه‌هاي ناپسند اجتماعي را به مرور از ميان برداشت.

مدير جمعيت رفتگران طبيعت آذربايجان‌شرقي، با تاکيد بر اين‌که هئيت‌ها و دستجات عزاداري مي‌توانند در اين خصوص قدم‌هاي موثري بردارند، مي‌گويد: از ميان هيئت‌هاي محلات مختلف عزاداري که در جريان فعاليت‌ گروه بودند، تنها هيئتي در محله شنب‌غازان، به نشانه قدرداني از گروه، براي اعضا دعا کردند؛ اين امر نشان مي‌دهد که اهميت اين‌گونه مباحث، هنوز آن‌گونه که بايد جا نيفتاده است.

وي همچنين به قيمت پايين پلاستيک در کشورمان اشاره و خاطرنشان مي‌کند: قيمت ناچيز ظروف يکبار مصرف، موجب شده خريد انبوه و بي‌رويه آن رواج بيابد؛ بنابراين اصلاح اين رويه، نيازمند بازنگري در نحوه عرضه و مصرف مواد پلاستيکي است.

تاسوعا و عاشورايي که گذشت مجال دوباره‌اي بود براي يورش دوباره ظروف پلاستيکي به سطح شهر. آن‌جا که حجم سرسام‌آور ظروف يکبار مصرف، با انبوهي از ته‌مانده‌هاي غذا در جوي‌هاي آب، مي‌رفت تا شهر به «نمايشگاه سراسري بي‌نظافتي و اسراف» تبديل کند.

در چنين شرايطي کافي بود که چند قطره باران پاييزي زمين تبريز را تر کند تا طغيان آب جوي‌ها و راه‌بندان مسيرهاي شهر، خاطره‌اي تلخ از محرم سال 93 را رقم بزند. اتفاقي که به لطف خدا و با ابتکار يک گروه مردم‌نهاد، به خير گذشت.

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 1

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.