1394/08/04 - 7 : 33
کد خبر: 7226
مراسم يادبود مرحوم دکتر فرزان، استاد برجسته مهندسي عمران برگزار مي شود
احرار خبر: کانون مهندسين فارغ التحصيل دانشکده هاي فني دانشگاه تبريز چهارشنبه ششم آبان ماه طي مراسمي در تهران، ياد و خاطره استاد فقيد زنده ياد دکتر يعقوب فرزان را گرامي مي‌دارد.

به گزارش احرار خبر، دکتر فرزان، استاد دانشکده فني دانشگاه تبريز و از چهره هاي برجسته جامعه مهندسي عمران کشور بيستم مهرماه دعوت حق را لبيک گفت.

زنده ياد استاد فرزان که متولد 1314 در شهر تبريز بودند، تحصيلات ابتدايي و متوسطه خويش را در دبستان حکمت و دبيرستان تربيت تبريز به پايان رسانده و در سال 1332 تحصيلات کارشناسي خود را در دانشکده فني دانشگاه تهران آغاز کردند.

مرحوم فرزان چند سال بعد براي ادامه تحصيل راهي فرانسه شدند و دوره هاي کارشناسي ارشد مکانيک کاربردي و دکتري مهندسي عمران را به ترتيب در سالهاي 1344 در دانشکده علوم پاريس و 1347 در دانشگاه پاريس به اتمام رساندند.

اين استاد پيشکسوت دانشگاه تبريز که در سال 1341 به عضويت هيات علمي دانشگاه تبريز درآمده بود پس از بازنشستگي از اين دانشگاه هم دست از تلاش علمي و آموزشي نکشيد و از ابتداي سال 1385 به عنوان عضو هيات علمي به گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامي واحد شبستر پيوست.

استاد در طول عمر پربار خود در توسعه و نشر مباحث مهندسي خصوصاً مباحث سازه هاي بتن آرمه، مهندسي پل و تئوري صفحات و پوسته ها نقش موثري داشتند.

تاليف شش کتاب و مقالات متعدد علمي، هدايت پايان نامه هاي کارشناسي ارشد و دکتري و پروژه هاي تحقيقاتي در حوزه هاي مختلف مهندسي عمران به ويژه سازه، بتن آرمه، بررسي رفتار دالهاي اريب از بتن آرمه و انتقال حرارت به وسيله تشعشع در کوره‏ ها از جمله خدمات ماندگار علمي اين استاد برجسته مهندسي عمران است.

کانون مهندسين فارغ التحصيل دانشکده هاي فني دانشگاه تبريز، روز چهارشنبه طي مراسمي که از ساعت 17 تا 19 برگزار مي شود ياد و خاطره استاد يعقوب فرزان را گرامي مي‌دارد.

محل برگزاري اين مراسم سالن اجتماعات سنديکاي پيمانکاران واقع در خيابان طالقاني بين ميدان فلسطين و خيابان وليعصر، خيابان شهيد برادران مظفر (صباي جنوبي)، شماره 86 است.

در اين مراسم تني چند از استادان پيشکسوت دانشگاه تبريز و همکاران ديرين استاد سخنراني مي‌کنند.

در پي درگذشت مرحوم دکتر يعقوب فرزان، دکتر جبارعلي ذاکري، رئيس دانشکده مهندسي راه آهن دانشگاه علم و صنعت ايراني در پيامي از اين استاد فقيد به عنوان اسطوره اي هميشه زنده براي شاگردانش ياد کرده و آورده است: «سفر ابدي استاد مسلم و فرهيخته مرحوم دکتر يعقوب فرزان را به حضور اعضاي هيأت علمي، شاگردان، تربيت شدگان آن مرحوم، دانشجويان و فعالان جامعه مهندسي تسليت عرض نموده و از خداوند متعال شادي روح آن مرحوم و علو درجات ايشان را خواستاريم.

ايشان سال 1336 تحصيلات مقطع کارشناسي خود را در دانشکده فني دانشگاه تهران و سالهاي 1344 و 1347 به ترتيب مقطع کارشناسي ارشد و دکتراي خود را در دانشگاه پاريس به اتمام رسانده و در عمر پربار خود در توسعه و نشر مباحث مهندسي خصوصاً مباحث سازه هاي بتن آرمه، مهندسي پل و تئوري صفحات و پوسته ها نقش موثري داشته و کتب، پايان نامه ها و مقالات متعددي را تأليف نموده اند.

جبران فقدان آن مرحوم براي جامعه مهندسي بس مشکل و شايد امکان ناپذير است ولي چهره ايشان براي شاگردانشان به عنوان يک اسطوره هميشه زنده خواهد ماند.

ياد و خاطره اش همواره گرامي باد»

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامي واحد شبستر هم در پيامي درگذشت استاد فرزان، عضو هيات علمي اين دانشگاه را تسليت گفت.

در پيام دکتر جليل اميرپور دارياني آمده است: «درگذشت استاد فرزانه و انديشمند شايسته مرحوم دکتر يعقوب فرزان از استادان گروه مهندسي عمران اين واحد دانشگاهي که خدمات و آثار ارزشمند علمي از خود برجاي نهاده­ اند موجب تاسف و تالم شد.

اين جانب از سوي خود و جامعه دانشگاهي دانشگاه آزاد اسلامي شبستر درگذشت اين استاد پرتلاش و دانشمند گرانقدر را به خانواده ايشان، دانشگاهيان عزيز (استادان و دانشجويان) به خصوص همکاران و شاگردان و تربيت ­شدگان آن مرحوم در گروه مهندسي عمران تسليت گفته و براي روح آن مرحوم رحمت و مغفرت و براي بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسالت مي نمايم.»

دکتر سيد جواد انگجي، رييس دانشگاه آزاد اسلامي استان آذربايجان شرقي نيز در پيامي درگذشت زنده ياد استاد فرزان را تسليت گفت.

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 1

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.