1391/12/17 - 09 : 41
کد خبر: 521
صادق زيباکلام
زلزله آذربايجان ضايعه دردناکي براي دولت نيست
اينکه براي مرگ چاوز عزاي عمومي اعلام مي شود، اما براي حادثه زلزله آذربايجان اعلام نمي شود به اين دليل است که زلزله آذربايجان يک ضايعه دردناک براي سياست خارجي دولت نبود؛ اما از دست دادن چاوز واقعا يک ضايعه دردناک براي آنها محسوب مي شود.

صادق زيبا کلام در گفتگو با فرارو اظهار داشت: «اينکه براي مرگ چاوز عزاي عمومي اعلام مي شود، اما براي حادثه زلزله آذربايجان اعلام نمي شود به اين دليل است که زلزله آذربايجان يک ضايعه دردناک براي سياست خارجي دولت نبود؛ اما از دست دادن چاوز واقعا يک ضايعه دردناک براي آنها محسوب مي شود.»

محمود احمدي نژاد در پيام تسليت خود به مناسبت مرگ هوگو چاوز ضمن استفاده از عبارات و الفاظي ستايش آميز براي رئيس جمهور فقيد ونزوئلا نوشت: ترديد ندارم که او بازخواهد گشت و به همراه همه صالحان و حضرت مسيح (ع) و تنها باقيمانده از نسل پاکان، انسان کامل، خواهد آمد و جامعه بشري را در استقرار صلح و عدالت کامل و مهرباني و کمال ياري خواهد کرد.

همچنين در جلسه امروز هيات دولت كه به رياست دكتر محمود احمدي نژاد تشكيل شد به پاس قدرشناسي از هوگو چاوز رييس جمهور فقيد ونزوئلا و به احترام ملت اين كشور مصوب شد امروز چهارشنبه شانزدهم اسفند ماه در كشور عزاي عمومي اعلام شود.

اين در حالي است که پيش از اين و به هنگام وقوع حادثه زلزله در آذربايجان، احمدي نژاد نه تنها اعلام عزاي عمومي نکرد؛ بلکه حتي پيام تسليتي هم صادر ننمود. بي تفاوتي احمدي نژاد نسبت به اين حادثه به حدي بود که در آن برهه اعتراض چند تن از نمايندگان آذربايجان در مجلس را باعث شد.

دکتر صادق زيباکلام استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بين الملل در اين گفتگو بيان داشت : «به لحاظ اعتقادات ديني هوگو چاوز به عنوان يک مارکسيست به خداوند اعتقاد ندارد. البته هوگو چاوز در يک خانواده مسيحي متولد شده است و عده اي معتقدند ايشان مارکسيست نيست و اعتقادات مسيحي دارد.»

وي ادامه داد: «من دقيقا نمي دانم اعتقادات مسيحي هوگو چاوز تا چه اندازه بوده، اما مي دانم ظرف 15سال گذشته هوگو چاوز تنها به عنوان يک چهره سياسي و نه يک چهره ملي يا مذهبي در ونزوئلا و آمريکاي لاتين مطرح بوده است.»

وي افزود: «چاوز هميشه به عنوان يک چهره ضد آمريکايي، ضد غربي و ضد سرمايه داري و مدافع سوسياليسم و محرومين شناخته شده است. اما اگر هم آقاي چاوز ابعاد مذهبي مي داشت اين ابعاد مذهبي فقط در ايران مورد توجه قرار گرفته و شناخته شده است و در هيچ کجاي آمريکاي لاتين افکار و عقايد مذهبي چاوز به هيچ وجه و در هيچ مقطعي مطرح نبوده است.»

اين استاد دانشگاه اظهار کرد: «اما اينکه آيا ما مي توانيم به عنوان فردي شيعه الفاظ و عباراتي که آقاي احمدي نژاد براي چاوز به کار برده را به کار ببريم؟، پاسخ اين است که متاسفانه ما همين الان نيز اين الفاظ را براي بشار اسد به کار مي بريم. در حالي که اسد فردي سکولار و بعثي است و اعتقادات ديني ندارد. اما ما به گونه اي در مورد وي صحبت مي کنيم که انگار شخصيت و چهره اي ديني است.»

اين تحليل گر مسائل سياسي گفت: «بنده هم از ادبياتي که آقاي احمدي نژاد براي مرحوم چاوز به کار برد شگفت زده شدم. اينکه ايشان جزو ملتزمين حضرت مسيح است و روزي باز مي گردد به اين معنا است که آقاي احمدي نژاد چاوز را تا مرتبه قديسي بالا برده است.»

وي ادامه داد: «اما من فکر نمي کنم کليساي کاتوليک ونزوئلا يا واتيکان اين درجه اي که آقاي احمدي نژاد به هوگو چاوز اعطا کرده را به ايشان داده باشند.»

زيباکلام درباره تفاوت رفتار احمدي نژاد در مقابل فوت چاوز با حوادثي که در ايران به وقوع پيوسته همچون زلزله آذربايجان و حادثه دبستان شين آباد گفت: «آنچه مسلم است هوگو چاوز منهاي اينکه چه اعتقادات ديني داشته، براي احمدي نژاد يک لنگر سياست خارجي بود.»

وي افزود: «حادثه مدرسه شين آباد، تصادفات اتوبوس هاي راهيان نور و يا زلزله آذربايجان ضايعه دردناکي براي دولت نيست. اما از دست دادن يک متحد و شريک استراتژيک در آمريکاي لاتين خيلي دردناک است. يعني آدم غم و درد آقاي احمدي نژاد و اظهار تاسف وي را کاملا مي تواند درک کند؛ زيرا آنها يک متحد استراتژيک خود را از دست دادند.»

زيباکلام گفت: «اينکه براي مرگ چاوز عزاي عمومي اعلام مي شود، اما براي حادثه زلزله آذربايجان اعلام نمي شود به اين دليل است که زلزله آذربايجان يک ضايعه دردناک براي سياست خارجي دولتي‌ها نبود؛ اما از دست دادن چاوز واقعا يک ضايعه دردناک براي آنها محسوب مي شود.»

وي در پايان تاکيد کرد: «لذا آنان با اين رفتارهاي خود نشان دادند که نزد آنها ديانت ذيل سياست قرار مي گيرد.»

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 1

  آخرین اخبار
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
  پربازدیدترین اخبار
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.