1402/07/01 - 15 : 49
کد خبر: 44203
صادرات سيب آذربايجان شرقي به بيش از 10 کشور جهان
احرار: مدير امور باغباني سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي از صادرات سيب درختي در سال زراعي 1402 ـ 1401به بيش از 10 zکشور از آذربايجان شرقي خبر داد.

محمدباقر بي پروا در گفتگو با خبرنگاران با اعلام اينکه در سال زراعي 1402 ـ 1401 حدود 200 هزار تن سيب سرخ و زرد به کشورهاي حوزه خليج فارس، آسياي ميانه، هندوستان و پاکستان از آذربايجان شرقي صادر شد گفت: سطح زيرکشت باغات سيب آذربايجان شرقي 43 هزار و 905 هکتار است که در سالجاري پيش بيني مي شود 345  هزار تن توليد سيب از سطح باغات استان برداشت شود.

وي با بيان اينکه پارسال 600هزار تن سيب در آذربايجان شرقي توليد شده بود ادامه داد: امسال به علت سرمازدگي در اوايل ارديبهشت و خشکسالي در استان توليد اين محصول به خصوص در شهرستان اهر کاهش دارد.

مدير امور باغباني سازمان جهادکشاورزي استان اضافه کرد: امسال تاکنون برداشت سيب با 142 هزار و941 تن در ميانه، 85 هزار تن در مراغه، 54 هزار و 964  تن در هشترود، و 45 هزار و 265تن در مرند بيشترين توليد سيب را در آذربايجان شرقي داشتند در حالي که همه ساله مراغه در جايگاه اول قرار مي گرفت و اهر نيز جزو سه شهرستان جايگاه داشت و توليد در مرند نيز بيش از اينها بود.

بي پروا با بيان اينکه آذربايجان شرقي به لحاظ کمي در توليد سيب بعد از آذربايجان غربي در جايگاه دوم کشور قرار دارد بيان کرد: قيمت محصول عرضه شده باغداران 200 تا 250 هزار ريال است .

وي با اشاره به اشتغال قابل توجه در توليد سيب، ادامه داد: 65 هزار نفر اشتغال دايم در توليد سيب در آذربايجان شرقي دارند البته اشتغال فصلي يا موقت بالاي يک ميليون و 500هزار نفر روز در باغ هاي سيب آذربايجان شرقي نيز وجود دارد.

مدير امور باغباني سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي هزينه تمام شده هرکيلوگرم سيب را در استان آذربايجان شرقي 130  هزار ريال دانست و افزود: هزينه مديريت باغ اعم از هرس، آبياري، کود دهي، تغذيه و محلول پاشي و برداشت است .

بي پروا همچنين ادامه داد: 12 شرکت تعاوني باغداران شهرستان و يک واحد اتحاديه باغداران آذربايجان شرقي در حوزه خريد، فروش و تجارت سيب در استان فعاليت مي کنند.

وي با اشاره به برخي از مشکلات باغداران سيب استان، گفت: نبود تسهيلات کم بهره به عنوان سرمايه گردش براي مديريت و نگهداري باغات، بالا بودن قيمت نهاده هاي کشاورزي اعم از کود، سم، رغبت نداشتن باغداران براي بيمه باغات به دليل پايين بودن غرامت پرداختي از جمله مشکلات پرورش سيب در آذربايجان شرقي است.

بي پروا ادامه داد: برگزاري کارگاه هاي تخصصي در زمينه مديريت باغات، نظارت بر توليد نهال هاي مثمره رويشي و کشت بافتي برچسب دار و گواهي شده و توزيع به موقع در بين باغداران، برگزاري کارگاه هاي آموزشي در زمينه مديريت توليد محصولات باغي از جمله اقدامات انجام شده براي رفع مشکلات باغداران استان است.

وي اضافه کرد: ايجاد باغات الگويي با ژنوتيب اصلاح شده و پربار براي احداث باغات مدرن و متراکم، پرداخت تسهيلات از محل کمکهاي فني و اعتباري براي احداث و مديريت باغات، تسريع و تسهيل در موضوع صادرات محصولات باغي با گمرکات آذربايجان شرقي از جمله تدابير جهاد کشاورزي براي رفع مشکلات و کمک به باغداران استان است.

معاون رئيس سازمان و مدير جهاد کشاورزي شهرستان ويژه مراغه نيز گفت: سطح کل باغات اين شهرستان ??هزار هکتار است که از اين سطح حدود ??هزار هکتار باغات سيب است.

سعيد خيرانديش با اشاره به برآورد توليد سيب در سال جاري، اظهار کرد: توليد سيب در سطح شهرستان مراغه در سال زراعي جاري حدود 85 هزار تن برآورد مي شود.

وي افزود: در حالي که توليد سيب در سطح باغات اين شهرستان در سال گذشته که درصد خسارت نسبت به سال جاري کم بوده است حدود 170 هزار تن بوده است ولي امسال به دليل خسارت سرماي ديررس بهاره ميزان توليد محصول سيب بسيار کاهش يافته است.

وي ادامه داد: سهم اين بخش از اقتصاد در اشتغال زايي دائم و موقت بخش باغداري سيب 25 درصد از سهم اقتصاد در اشتغال زايي دائم و موقت شهرستان را شامل مي شود.

وي در خصوص ديگر خدمات ارايه شده توسط دولت به باغداران، گفت: سرکشي کارشناسان پهنه به باغات روستاها، ارائه توصيه هاي فني و نظارت بر انجام به موقع عمليات باغي، برگزاري کلاس ها و دوره هاي آموزشي تخصصي در اين زمينه به باغداران انجام شده است.

 

 

 

روابط عمومي سازمان جهادکشاورزي استان

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 7

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.