1402/03/04 - 9 : 5
کد خبر: 36643
مديرعامل شرکت ملي صنايع مس ايران خبر داد
توليد ساليانه سه هزار تن مس کاتد در مجتمع مس سونگون آذربايجان شرقي
احرار: مديرعامل شرکت ملي صنايع مس ايران، با اشاره به اينکه پروژه‌ي هيپ ليچينگ مجتمع مس سونگون از سال 1396 شروع به کار کرده، اظهار کرد: همکاران با تلاش شبانه روزي‌ حتي در زمستان بسيار سرد هم اين پروژه را جلو بردند و هم اکنون آماده‌ي افتتاح است که براي آن، بيش از يکهزار ميليارد تومان سرمايه گذاري شده و ساليانه سه هزار تن مس کاتد براي اولين بار در آذربايجان شرقي توليد مي‌شود که يکي از آرزوهاي ديرين اين استان است.

علي رستمي در نشست هم انديشي مديران و فعالان بازار سرمايه درباره ظرفيت‌هاي شرکت ملي صنايع مس ايران در آذربايجان شرقي، با اشاره به اينکه معدن مس سونگون آذربايجان شرقي امروز با اکتشافاتي که دارد بزرگترين معدن مس منطقه اقتصادي منا شده است، خاطرنشان کرد: در غرب آسيا و شمال آفريقا معدني به بزرگي معدن مس سونگون با ظرفيت کشف شده نداريم به گونه‌اي که بيش از پنج ميليارد تن ماده‌ي معدني با اعيار خوب در شرکت ملي مس ايران به ثبت رسيده است.

وي ادامه داد: به واسطه‌ي اين معدن و اکتشافاتي که سال قبل انجام گرفته شد، بيش از دو ميليارد تن به کشفيات ملي مس اضافه شده و شرکت ملي مس ايران را از رتبه هفت جهاني به پنج جهاني ارتقا داد.

وي افزود: اين معدن با داشتن 54 ميليون تن مس محتوا در معادن که قبلا بزرگترين معدن، معدن سر چشمه بود ولي امروز با اکتشافاتي که انجام مي‌گيرد معدن مس سونگون به عنوان بزرگترين معدن شناخته شده و طي يک سال گذشته کشفيات خوبي از آن انجام گرفته شده است.

رستمي با اشاره به اينکه امسال شرکت ملي مس در 51 امين سال تاسيس خود قرار دارد، گفت: در سال 1361 سوم خرداد ماه مصادف با روز آزاد سازي خرمشهر اولين مس آند در ايران توليد شد، آند توليدي در دو جبهه به دهن استکبار ياوه‌گو مشت محکمي زد، اولين مورد آزادسازي خرمشهر در جنگ تحميلي و دومين مورد در حوزه‌ي اقتصادي بوده که اين رويداد مهم در شرکت ملي مس اتفاق افتاد.

وي بيان کرد: در سال گذشته، ??? هزار تن مس کاتد در کشور توليد شده است، اين در حالي است که در سال 1361 ، 150  هزار تن کاتد توليد شده بود که نسبت به 40 سال گذشته 100 درصد افزايش ظرفيت داشته و اکنون به 300 هزار تن رسيده است.

وي ادامه داد: در طول يک دهه‌ي گذشته يعني از سال 1390 تا سال 1401 ، مس کاتد توليد شده از 235 هزار تن به 300 هزار تن رسيده است که اين نشان مي‌دهد که در طول اين مدت حتي نتوانسته‌ايم 100 هزار تن به توليد شرکت مس اضافه کنيم.

وي معدن مس سونگون را صنعت با حاشيه سود بالا، اکتشاف مواد معدني ارزشمند، سازگار با محيط زيست و کم مصرف در انرژي عنوان کرد.

وي به برخي از برنامه‌هاي شرکت ملي مس ايران اشاره کرد و گفت: برنامه‌ريزي‌هاي لازم انجام گرفته تا سال 1406 ، مس کاتد توليدي به يک ميليون تن ارتقا پيدا کند يعني نزديک به سه برابر افزايش توليد داشته باشد.

مدير عامل شرکت ملي صنايع مس ايران ادامه داد: مقرر شده صادرات توليد مس را از يک و شش دهم به بيش از 10 ميليارد دلار و سود خالص پنج ميليارد دلار برسانيم، اکنون در شرکت ملي مس ايران 18 هزار نفر به صورت قراردادي و 12 هزار نيروي پيماني مشغول به کار هستند که اميدواريم اين تعداد اشتغال زايي را به 80 هزار نفر برسانيم که براي تحقق اين برنامه‌ها به ??ميليارد دلار سرمايه نياز است.

وي با اشاره به اينکه تنها در هفت درصد زمين‌ها اکتشاف صورت گرفته، اظهار کرد: ما روي يکي از کمربندهاي اصلي مس جهان قرار داريم و با اکتشاف هفت درصد از زمين‌ها به رتبه‌ي پنج جهاني رسيده‌ايم اکنون اگر بتوانيم 30 درصد اکتشاف روي زمين‌ها انجام دهيم اين رتبه به رتبه‌ي دو دنيا ارتقا پيدا مي‌کند.

رستمي با بيان اينکه اين اکتشافات در آذربايجان شرقي از هفت درصد هم کمتر است، خاطر نشان کرد: در سال 1400 ، در اين استان 20 هزار متر حفاري و در سال 1401 ، 34 هزار متر اکتشاف صورت گرفته که اکنون100 هزار متر حفاري اکتشافي نيز بايد انجام گيرد براي اين مقدار پنج هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري لازم است.

وي افزود: ما در هفت معدن، ‌غير از معدن سونگون دستور اکتشاف داريم و بيش از 120  هزار متر حفاري اکتشافي خواهيم داشت که رهبر معظم انقلاب نيز به ما دستور اجراي توسعه اکتشافات را داده‌اند.

وي از فعال بودن 16 دستگاه حفاري در استان آذربايجان شرقي خبر داد و گفت: شرکت ملي مس ايران در توليد کنسانتره رتبه 14 جهان و در توليد مس کاتد رتبه‌ي 18 جهان را به خود اختصاص داده که هدفمان رساندن رتبه‌ي 18 به پنج جهاني است.

وي با اشاره به اينکه اولين شرکت سهامي عام پروژه در مس سونگون تبريز افتتاح مي‌شود افزود: اين پروژه با25 هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري که يک کارخانه تغليظ 450 هزار تني است و در حال حاضر 25 درصد پيشرفت داشته است.

وي با بيان اينکه هر متر حفاري بايد نمونه‌ي ازمايشگاهي داشته باشد، گفت: اولين آزمايشگاه مرجع معدني با کمک دانشگاه تبريز در اين استان احداث شده که اکنون در حال فعاليت است داشتن اين آزمايشگاه بزرگترين سرمايه‌ براي استان به شمار مي‌رود که به 300 هزار ميليارد تومان تسهيلات نياز دارد تا به صورت کامل راه‌اندازي شود. 

وي با اشاره به عملکرد مس سونگون مبني بر توليد کنسانتره توليدي، تصريح کرد: در سال 1400 ، 325 هزار تن کنسانتره توليد شده و در سال گذشته با 9 درصد رشد به 332 هزار تن رسيده، اين مجتمع براي 280 هزار تن طراحي شده و اکنون بالاتر از ظرفيت خود کار مي‌کند.

وي افزود: با برنامه‌اي که شرکت ملي مس ايران طراحي کرده نهضت پيشرفت و تحول صنعت مس به عنوان اصلي‌ترين پيشران‌هاي توسعه اقتصادي ايران است که با سه هدف افزايش توليد، افزايش درآمد ارزي و افزايش اشتغال در حال اجرايي شدن است.

وي ادامه داد: اين صنعت در 20 سال گذشته حاشيه سود 50 درصد داشته و هيچ موقع اين حاشيه سود از 50 درصد کمتر نشده است.

وي با اشاره به برخي پروژه‌هاي در حال انجام شرکت ملي مس ايران، گفت: در پروژه‌هاي در حال توسعه، چهار کارخانه تغليظ مس در حال احداث است که دو مورد آن در مس سونگون آذربايجان شرقي عملياتي مي‌شود و دو کارخانه ذوب اسيد سولفوريک هم در اين مجتمع احداث خواهد شد.

وي با بيان اينکه با هفت درصد اکتشاف حدود 60  سال ماده‌ي معدني داريم، اظهار کرد: اگر اکتشافات زيادي صورت گيرد ??? سال از مواد معدني برخوردار مي‌شويم در هيچ کجاي جهان ذخاير معدني به ذخاير که در کشور ما وجود دارد نمي‌رسد.

وي در پايان يادآور شد: مس جزو معدود محصولاتي است که کاتد آن قابليت ارزش افزوده تا 50 هزار دلار را دارد.

انتهاي پيام

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 1

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.