1402/03/01 - 10 : 45
کد خبر: 36627
رئيس دانشگاه علوم پزشکي تبريز خبرداد؛
انجام 1521 مورد عمل پيوند عضو در تبريز
احرار: رئيس دانشگاه علوم پزشکي تبريز گفت: تعداد کل عمل پيوند اعضا انجام شده در تبريز تا امروز يک هزار و 521 مورد است که نزديک به 30 در صد پيوندهاي شمال‌غرب کشور را شامل مي‌شود.

بهمن نقي‌پور در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: پيوندهاي منحصر به فردي در سال گذشته توسط اساتيد حاذق دانشگاه انجام شده است که يک مورد پيوند همزمان کبد و پانکراس بوده و ديگري پيوند همزمان کبد و کليه براي يک نفر و همچنين پيوند زنده به زنده کبد مورد جراحي نادر ديگري بود که در بيمارستان امام رضا (ع) تبريز براي اولين بار در تبريز صورت گرفت.

وي با تشريح اينکه تعداد پيوند عضو در سال 1400 چهل و پنج مورد بوده (19 پيوند کليه، 23 پيوند کبد و سه پيوند قلب) گفت: در سال 1401 تعداد پيوند 122 مورد هست که 73 پيوند کليه 42 پيوند کبد، 6 پيوند قلب و يک پيوند پانکراس مي‌باشد و بالاي 95 درصد پيوندهاي انجام شده در تبريز موفقيت‌آميز بود که آمار بسيار خوبي است.

نقي‌پور با اشاره به اينکه در سال ???? انجام اولين مورد پيوند از فرد مرگ مغزي در مرکز آموزشي درماني امام رضا (ع) تبريز آغاز شد افزود: هفتاد تا هفتاد و پنج درصد اعضاي اهدايي مربوط به تبريز بوده است و بقيه از شهرهاي ديگر دريافت شده است که از اين تعداد ?? مورد کبد از اروميه و تهران براي پيوند به اين مرکز انتقال يافته است.

رئيس دانشگاه علوم پزشکي تبريز در خصوص پيوند مغز استخوان گفت: مرکز پيوند مغز استخوان دانشگاه علوم پزشکي تبريز در دي ماه سال 1394 کار خود را با 2 تخت فعال شروع کرد و 2 سال بعد از افتتاح بخش پيوند آلوژن (پيوند از فرد ديگر) هم راه اندازي شد و در حال حاضر اين مرکز داراي ? تخت فعال و تا به حال تعداد 90 پيوند آلوژن انجام شده است که بيماران در وضعيت خوبي بسر مي‌برند.

وي در ادامه افزود: امروزه پيوند مغز استخوان درمان قطعي بيش از 10 نوع از انواع بيماري‌ها است که اين بيماران بدون انجام پيوند مغز استخوان تنها 2 يا 3 ماه فرصت زندگي دارند. علاوه بر تعداد 90 مورد بيمار آلوژن (از ديگري) تعداد ??? مورد پيوند اتولوگ (از خود) تحت عمل پيوند قرار گرفته اند که جمعاً تعداد 342 مورد پيوند مغز استخوان انجام شده است.

نقي‌پور با توصيف اينکه قبلاً بيماران با مشکلات متعدد به بيمارستان شريعتي تهران مراجعه مي‌کردند، گفت: در حال حاضر بيش از 20 نفر بيمار کانديد پيوند مغز استخوان در ليست انتظار داريم. تعداد 342 پيوند مغز استخوان براي بيماران از سال 1394 در بخش پيوند مغز استخوان مرکز امام رضاي تبريز انجام گرفته است. و تنها درسال گذشته تعداد 61 پيوند مغز استخوان براي بيماران در مرکز امام رضاي تبريز انجام گرفته است.

وي افزود: آخرين متدهاي پيوند شامل پيوند هاپلو و پيوند unrelated است که در مراکز محدودي در کشور انجام مي‌شود که خوشبختانه امروزه در دانشگاه علوم پزشکي تبريز انجام مي‌شود و بيماران بي نياز از مراجعه به ساير مراکز هستند و سلول درماني نيز در اين بيماران صورت مي‌گيرد.

نقي پور در خصوص برنامه‌هاي پيش روي دانشگاه در حوزه پيوند عضو گفت: دانشگاه علوم پزشکي تبريز در صدد است با افزايش امکانات بيمارستان امام رضا (ع) تبريز و بسترهاي عمل پيوند عضو با پذيرش متخصصان در قالب فلوشيپ اعضاي پيوندي براي افزايش کادر متخصص و کارآمد بکوشد و تعداد عمل‌هاي پيوند را ارتقا دهد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 7

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.