1402/02/31 - 9 : 17
کد خبر: 36614
تبريز قطب پيوند کبد و قلب در شمال غرب کشور
احرار: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي تبريز با اشاره به پيشرفت هاي چشمگير علوم پزشکي مربوط به پيوند اعضا طي سال هاي اخير در کشور و آذربايجان شرقي، اعلام کرد: هم اکنون تبريز قطب پيوند عضو کبد و قلب در منطقه شمال غرب ايران است. د.

دکتر جواد احمديان روز يکشنبه در گفت وگويي به مناسب روز اهداي عضو، اهداي زندگي، افزود: در حال حاضر با وجود امکانات مناسب در مرکز درماني و بيمارستان امام رضا (ع) تبريز اعمال جراحي مربوط به پيوند اعضا به خصوص در بخش قلب و کبد توسط پزشکان و کادر درماني مجرب انجام و اين خدمات علاوه بر مردم آذربايجان شرقي، به هموطنان در استان هاي مجاور از جمله آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان و کردستان ارايه مي شود.

وي از روند افزايشي پيوند عضو در آذربايجان شرقي در 2 سال اخير خبر داد و با اشاره به اينکه طي چند سال دوره همه گيري کرونا اين موضوع تا حدودي متوقف شده بود، اظهار کرد: اما از حدود ? سال قبل و پس از فروکش کردن کرونا شاهد روند افزايشي در خصوص اعمال جراحي پيوند و نيز تعداد اهداکنندگان هستيم.

احمديان ادامه داد: نقطه مهم و اميدوار کننده در زمينه پيوند اعضا در آذربايجان شرقي مربوط به تعداد اهداکنندگان است که اين موضوع زماني اتفاق مي افتد که طبق آمارهاي ثبت شده تعداد مرگ هاي مغزي طي ? سال اخير نيز روند ثابت داشته است.

وي فرهنگ سازي توسط نهادهاي تاثيرگذار رسانه اي، مردمي و ديني و نيز باورها و اعتقادات مذهبي مردم را از عوامل بسيار مهم در افزايش تعداد اهداکنندگان عضو در آذربايجان شرقي عنوان کرد و يادآور شد: مراکز درماني استان نيز به دليل برخورداري از پزشکان مجرب و متخصص، استادان بنام و متبحر و نيز کادر درماني اعم از بيهوشي و پرستاري از آمادگي کامل جهت انجام اعمال جراحي مربوطه برخوردارند و بايد با هم افزايي و مساعدت جامعه رسانه اي موضوع پيوند عضو را در کل جامعه تعميم و گسترش دهيم.

احمديان توانمندي هاي علمي و پزشکي آذربايجان شرقي در حوزه پيوند قلب و کبد را در سطح بالا و مطلوب توصيف و اضافه کرد: هم اکنون هيچ گونه مشکلي در پيوند اين ? عضو نداريم، اما در زمينه پيوند کليه با وجود اينکه پيشرفت هاي بسيار قابل توجهي در استان داشته ايم، در پاره اي از موارد کمبودهايي وجود دارد که تلاش مي شود اين نارسائي ها نيز رفع و تبريز در اين بخش نيز به عنوان قطب در کشور و شمال غرب مطرح شود.

به گفته وي يکي از مشکلات پيوند قلب در آذربايجان شرقي مربوط به بخش آي سي يو و مراقبت هاي پس از پيوند بيمار تحت درمان است که اين موضوع نيز در حال پيگيري است.

دکتر "جواد احمديان" معاون درمان رييس دانشگاه علوم پزشکي تبريز

احمديان از تکميل امکانات و تجهيزات بيمارستان امام رضا (ع) تبريز تا 90 درصد براي پذيرش بيماران پيوندي خبر داد و گفت: در حال حاضر در اين مرکز درماني و در صورت لزوم اعضاي پيوندي و بيماران نيازمند پيوند توسط تيم هاي متخصص و مجرب آموزش ديده از ساير شهرهاي همجوار و استان هاي نزديک به اين مرکز درماني انتقال مي يابد تا اعمال جراحي مربوطه بدون معطلي و در فاصله زماني اندک به انجام برسد.

وي يکي از موفقيت ها و دستاوردهاي مهم علمي پيوند اعضا در آذربايجان شرقي را مربوط به کسب مجوزهاي لازم جهت انجام مراحل درماني از دهنده زنده اعلام کرد و گفت: در اين رابطه تاکنون 2 مورد پيوند کبد و لوزالمعده از دهنده ها زنده به بيماران متقاضي در بيمارستان امام رضا (ع) با موفقيت به انجام رسيده است.

وي يکي از موفقيت ها و دستاوردهاي مهم علمي پيوند اعضا در آذربايجان شرقي را مربوط به کسب مجوزهاي لازم جهت انجام مراحل درماني از دهنده زنده اعلام کرد و گفت: در اين رابطه تاکنون ? مورد پيوند کبد و لوزالمعده از دهنده ها زنده به بيماران متقاضي در بيمارستان امام رضا (ع) با موفقيت به انجام رسيده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي تبريز واحد اداره بيماري ها و پيوند اين مجموعه را يکي از مهمترين ادارات معاونت دانست و با بيان اينکه مباحث مربوط به پيوند اعضا، بيشتر بيماري هاي خاصي را شامل مي شود که تنها با پيوند قابل درمان است، يادآور شد: اين افراد تا آخر عمر بايد تحت مراقبت هاي خاص قرار بگيرند که در همين راستا لزوم حمايت همه جانبه به ويژه در امور درمان و داروها اجتناب ناپذير است.

احمديان ادامه داد: بر همين مبنا دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي بيماري هاي تالاسمي، هموفيلي، نارسايي مزمن کليوي تحت دياليز، ام اس، اي بي و موکوپلي ساکاريدوز را به عنوان بيماري هاي خاص در نظر گرفته است و در امور درمان آنها حمايت مي کند.

وي ارزش و اهميت اهداي عضو براي زندگي بخشيدن به بيماران نيازمند را به لحاظ اخروي بسيار بالا دانست و با اشاره به اينکه تمام اديان آسماني بر اين باورند که عمل اهداي عضو يک حرکت خداپسندانه و عشق به هم‌نوع محسوب مي‌شود، گفت: دين مبين اسلام نيز اهميت فراتر براي نجات جان انسان‌ها قائل است، به طوري که در سوره مائده تصريح شده است هر گاه کسي باعث بقاي نفسي شود مانند آن است که باعث نجات جان تمام انسان‌ها شده است.

احمديان ادامه داد: در همين سوره مبارکه قرآن کريم آمده است: هر که نفسي را حيات بخشد مانند آن است که همه مردم را حيات بخشيده است که نشان دهنده اهميت و جايگاه پيوند اعضا مي باشد و ما به عنوان مسلمان و انسان وظيفه داريم نسبت به آينده زندگي ديگران نيز مسئوليت داشته باشيم.

وي يکي از ماندگارترين و ابدي ترين اقدام ها پس از مرگ مغزي را رضايت به اهداي عضو عنوان کرد و افزود: مرگ مغزي وضعيتي از مرگ است که خون‌رساني به مغز متوقف شده است و اکسيژن‌رساني به آن انجام نمي‌گيرد و همه‌ اعمال و حواس فرد مختل مي‌شود که در واقع مغز تمام کارکرد خود را از دست مي‌دهد و دچار تخريب غير قابل‌ برگشت مي‌ شود.

احمديان گفت: امروزه با ارتقاي علم به کمک داروها و دستگاه ‎هاي پيشرفته‌ تنفس مصنوعي مي‌توان پس از وقوع مرگ مغزي، فعاليت قلب را تا مدتي کوتاه حفظ کرد تا به اعضاي ديگر بدن اکسيژن‌رساني کند، اما پس از سرآمدن اين مدت کوتاه، قلب ديگر حتي با کمک داروها و دستگاه‌هاي مصنوعي هم قادر به ادامه‌ فعاليت نيست.

وي که براي اهداي اعضاي بدن خود اعلام رضايت کرده است، خواستار ارايه آگاهي هاي لازم و کافي براي خانواده ها به منظور اهداي عضو شد و اظهار کرد: در اين زمينه هيچ منبعي همچون رسانه هاي گروهي و منابع خبري نمي توانند در جامعه فرهنگ سازي کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي تبريز ابراز اميدواري کرد با توسعه و بسط فرهنگ اهداي عضو در جامعه، هيچ بيمار نيازمند در پشت نوبت هاي چندين ماهه براي دريافت عضو باقي نماند.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 7

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.