1391/12/2 - 11 : 32
کد خبر: 248
فرماندار مرند:
راه‌حل مشکل کمبود آب کشاورزي انتقال آب از رودخانه ارس است
فرماندار مرند گفت: تنها راه‌حل مناسب و کارشناسي مشکل کمبود آب کشاورزي، انتقال آب از رودخانه ارس به منطقه است.
به گزارش احرارنيوز بهنام رضواني بعد از ظهر امروز در جلسه کارگروه تخصصي کشاورزي شهرستان مرند اظهار کرد: شهرستان مرند از نظر شرايط جغرافيايي و مستعد بودن براي امر توسعه کشاورزي يکي از مناطق مهم در استان است که در توليد زردآلو و زعفران قطب مهمي در استان به شمار مي‌رود.
 
وي تصريح کرد: به منظور حمايت از کشاورزان، بيش از 52 طرح در بخش‌هاي آب و خاک، باغباني، زراعت، امور دام و صنايع کشاورزي با اعتباري بالغ بر 12 ميليارد تومان در قالب تسهيلات بانکي با سود کم مورد تصويب قرار گرفت.
 
رضواني در ادامه با اشاره به اينکه شهرستان مرند از نظر توليد گوشت مرغ و مرغداري با دارا بودن 146 مرغداري گوشتي و 46 مرغداري تخمي از نظر توليد گوشت مرغ رتبه اول را در استان دارد.
 
وي، از راه‌اندازي کشتارگاه صنعتي طيور دام در شهرستان مرند خبر داد و افزود: براي تجهيز و راه‌اندازي اين کشتارگاه يک ميليارد تومان تسهيلات بانکي پرداخت مي‌شود.
 
فرماندار شهرستان مرند تاکيد کرد: اگر مشکل آب کشاورزي اراضي قابل کشت، به خصوص در بخش "يکانات" اين شهرستان از طريق انتقال و پمپاژ آب رودخانه ارس حل شود، براي 46 هزار نفر امکان اشتغال مولد در بخش کشاورزي فراهم شده و اين امر در رشد و توسعه اقتصاد کشاورزي شهرستان تاثير مهمي را از خود به جاي خواهد گذاشت.
 
وي گفت: به دليل کمبود آب و استفاده بهره‌برداران از آب چاه‌هاي کشاورزي، تاکنون 13 متر از سطح آب سفره‌هاي زيرزميني در اين شهرستان کاهش يافته و در صورت ادامه چنين روندي، افت شديد کيفيت آب‌هاي استحصالي امري اجتناب‌ناپذير است.
 
رئيس کارگروه کشاورزي شهرستان مرند با اشاره به اين موضوع که مرند با دارا بودن بيش از 50 هزار هکتار اراضي کشاورزي مستعد و توليد سالانه 400 هزار تن انواع محصولات کشاورزي يکي از قطب‌هاي کشاورزي استان بوده است، افزود: کمبود آب کشاورزي و پايين آمدن آب سفره‌هاي زيرزميني يکي از مشکلات عمده توسعه بخش کشاورزي در اين شهرستان است.
 
وي تاکيد کرد: تلاش بر اين است با حمايت‌هاي سازمان جهاد کشاورزي استان، گسترش سطوح آبياري تحت فشار در کنار مهار آب‌هاي سطحي و توزيع مناسب آب در پاياب سدها، بخش قابل توجهي از اين معضل در ميان مدت رفع شود.
 
رضواني تصريح کرد: تنها راه‌حل مناسب و کارشناسي اين مشکل، انتقال آب از رودخانه ارس به منطقه است.
 
وي با اشاره به کشت زعفران به عنوان محصولي استراتژيک و داراي ارزش افزوده بالا و صادراتي با امکان ارزآوري چشمگير در اراضي کشاورزي مرند افزود: با حمايت‌هاي سازمان جهاد کشاورزي استان و تعامل انجام يافته در مجموعه ادارات، اين شهرستان توانسته است در سايه تلاش بهره‌برداران به مقام ارزنده‌اي در توليد اين محصول نايل آمده و به قطب توليد زعفران در آذربايجان‌شرقي تبديل شود.
 
رضواني تصريح کرد: در حال حاضر سالانه بيش از 360 کيلوگرم زعفران از اراضي زيرکشت برداشت شده و سود مطلوبي به ارزش 14 ميليارد ريال را نصيب 250 بهره‌بردار کرده است.
 
وي افزود: ضمن آنکه اين نوع کشت در ايجاد اشتغال مولد در بخش کشاورزي تأثير قابل توجهي دارد و تلاش بر اين است تا توسعه کشت آن در قالب طرح‌هاي قابل تصويب در کارگروه توسعه کشاورزي اين شهرستان لحاظ شود.
 
در جلسه کارگروه کشاورزي شهرستان مرند 52 طرح مورد بررسي و تصويب قرار گرفت.
 
اصلاح و نوسازي باغات درجه دو و سه در سطح يک‌هزار هکتار، اصلاح کانال‌هاي سنتي و لوله‌گذاري پاياب چاه‌هاي کشاورزي حدود 500 کيلومتر و توسعه آبخيزداري و آبياري تحت فشار را از اهم برنامه‌هاي توسعه بخش کشاورزي اين شهرستان بود که در کارگروه توسعه کشاورزي مرند مورد تصويب قرار گرفت.
کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 5

  آخرین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
  پربازدیدترین اخبار
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.