1400/04/11 - 10 : 48
کد خبر: 21874
.
«مبين» روايت تلخ زندگي يک زن تُرک؛ از دختري رنجور تا مادري دردکشيده
احرار: راضيه (نير) وجودي مهرباني، نويسنده کتاب «مبين»، اين کتاب را روايت مادري دردکشيده عنوان مي‌کند که با تولد فرزندش زخم‌هاي کهنه‌اش سر باز مي‌کند.

راضيه وجودي مهرباني»، خبرنگار و نويسنده 56‌ساله تبريزي است که علاقه وافري به نوشتن و خواندن کتاب و سرودن شعر داشته و دارد. قرار گرفتن در فضاي کاري در ماهنامه «صداي زنان» و به تبع آن شنيدن روايت‌هاي تلخ و شيرين زندگي زنان، او را مجاب مي‌کند تا به روياي ديرين خود يعني نوشتن جامه تحقق بپوشاند و با به تصوير کشيدن سرنوشت واقعي مراجعين به دفتر ماهنامه، زندگي آنها را در برگ برگ کتاب‌هاي خود جاودانه کند.

رمان «مبين» کتاب تازه منتشرشده اين نويسنده است که روايت دختري رنجور از جور زمانه است؛ سيمين، قهرمان داستان فرزند دوم خانواده‌اي متوسط است که از بدو تولد جايي در خانه نداشته است؛ چرا که والدين سنتي او، خواستار فرزند پسر بودند، نه سيمين. به همين دليل او را در چندماهگي در سطل زباله مي‌گذارند، اما بعد منصرف شده و سيمين را به خانه برمي‌گردانند؛ خانه‌اي که هيچ آغوش گرمي براي دومين دختر خود باز نمي‌کند.

سيمين روايتگر دختراني است که با انواع تحقيرها، توهين‌ها، کم‌توجهي‌ها، بي‌مهري‌ها و تبعيض بين فرزندان بزرگ مي‌شوند. سختي ايام از سيمين دختري مستقل مي‌سازد که به‌واسطه آشنايي با پسري پولدار ازدواج مي‌کند و بالاخره از فضاي سردِ خانه پدري جدا مي‌شود؛ اما داستان به اينجا ختم نمي‌شود و با به دنيا آمدن فرزندش مبين، گويا زخم‌هاي چرکين رواني گذشته سر باز کرده و سيمين، فرزندش را در حکم يک رقيب عاطفي براي خود مي‌بينيد، براي همين بارها و بارها دست به خودکشي مي‌زند، تا اينکه به طور اتفاقي با دکتر سارا مهران‌تبار، روان‌شناس آشنا مي‌شود و با مشاوره‌هاي او به مسير عادي زندگي برمي‌گردد.

«راضيه وجودي» نويسنده کتاب «مبين» در گفت‌وگو با خبرنگار ايبنا با بيان اينکه رمان اخير، سومين کتاب چاپ شده اوست، گفت: اين نخستين تجربه رمان‌نويسي من است که بدون گذراندن هيچ دوره تخصصي و تنها بر حسب استعداد ذاتي خودم در نوشتن، آن را به رشته تحرير درآورده‌ام. البته قبلا دو مجموعه شعر با نام‌هاي «بانوان شاعر» و «پرواز قاصدک» نوشته‌ام و در حال حاضر به دليل علاقه و ارادت زيادي که به شهدا دارم، در حال نگارش يک کتاب حجيم در اين زمينه هستم.

وي، قهرمان داستان خود (سيمين) را نمونه بارز عشق و وفاداري عنوان کرد و افزود: وفاداري زنان ترک زبانزد همگان است و ما بارها و بارها از گذشته تا الان شاهد از جان گذشتگي و استقامت زنان ترک در برابر ظلم و ستم و ناآگاهي‌هاي والدين بوده و هستيم، سيمين نشاني از عشق است که عيلرغم تمام ناملايمتي‌ها به خانواده خود ضربه نمي‌زند و از والدين خود شکايت نمي‌کند اما والدين سيمين به او از پشت خنجر مي‌زنند و اين آزار و اذيت‌ها همچنان تا اين لحظه ادامه دارد.

وي با اشاره به بخشي از مقدمه کتاب که توسط دکتر سارا مهران‌تبار، روان‌شناس نوشته شده است که عنوان مي‌کند «اين را بدان که در دنيا هيچ سقفي براي آرزوهاي تو و خانواده‌ات وجود ندارد»، ادامه داد: در قعر وجود قهرمان اين رمان دنيايي از آرزوهاي گمشده کودکانه وجود دارد که به دليل لمس کودک‌آزاري و کمبود محبت، دچار مشکلات عديده رواني از جمله خود کم‌بيني، نداشتن اعتماد به‌نفس و افسردگي است.

وي گفت: تخيل در نمايشنامه‌ها و داستان‌هاي کوتاهي نقش اساسي دارد؛ اما اين رمان جزء‌به‌جزء بر اساس خاطرات گذشته قهرمان داستان نگارش شده است و تمام وقايع بدون هيچ کم‌وکاستي در آن ذکر شده است. اين رمان حين شگفتي‌ها و به‌چالش‌کشيدن ذهن خواننده، پندها و هشدارهايي را هم براي مخاطب به همراه دارد. 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 2

  آخرین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
  پربازدیدترین اخبار
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.