1400/02/19 - 20 : 27
کد خبر: 21632
استاندار آذربايجان شرقي بر انتقال مرکز اسناد شمالغرب کشور تاکيد کرد
احرار: استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به اينکه خانه اي تاريخي براي نگهداري اسناد تاريخي با توافق شهرداري در اختيار مرکز اسناد ملي شمالغرب کشور قرار گرفته است، گفت: با توجه به اهميت حفظ اسناد، اين مرکز بايد به ساختماني جديد داراي تمامي ملاحظات ايمني، دسترسي و خدمات پشتيباني منتقل شود.

محمدرضا پورمحمدي روز يکشنبه در بازديد از مرکز اسناد و کتابخانه ملي شمال‌غرب کشور نسبت به توسعه و صيانت از اين مجموعه نفيس و ارزشمند تاکيد کرد و افزود: کشورهاي غربي که تاريخ مکتوب طولاني ندارند سعي مي‌کنند پيشينه خود را با عظمت و قدرت مطرح کرده و به رخ بکشند.
وي با بيان اينکه ما تاريخ بسيار درخشان و با عظمتي داريم ولي متاسفانه نتوانستيم اين گذشته را به خوبي حفظ کنيم و آثارش را در اختيار نسلهاي جديد قرار دهيم، از مردم خواست اسناد تاريخي خود را به مرکز اسناد ملي شمال‌غرب کشور تحويل دهند.
پورمحمدي گفت: جمع آوري و نگهداري ?? ميليون سند در مرکز اسناد و کتابخانه ملي شمال غرب کشور واقع در تبريز کاري بسيار مهم و با اهميت است که بايد تمهيدات لازم براي حفظ و نگهداري اسناد در بهترين شرايط انديشيده شود.
وي اظهار کرد: ضروري است اسناد بعد از گردآوري به‌روزرساني شوند تا اين اسناد به صورت ديجيتال و يا کپي به راحتي در اختيار پژوهشگران و مردم قرار گيرد.

رئيس مرکز اسناد و کتابخانه ملي شمال‌غرب کشور نيز در اين ديدار گفت: ?? ميليون برگ سند در عرض ?? سال گذشته در اين مرکز جمع آوري و نگهداري مي‌شود که مجموعه بزرگ و کم‌نظيري است.
غلامعلي پاشازاده افزود: در اين مرکز اسناد سه استان آذربايجان شرقي آذربايجان غربي و اردبيل گردآوري و نگهداري مي شود که از مجموع 30 ميليون برگ سه ميليون سند فهرست نويسي و ديجيتال شده و در اختيار محققان قرار گرفته است.
وي ادامه داد: اسناد بسيار ارزشمند دوره‌هاي مختلف تاريخي از دوران صفويه گردآوري شده است ولي با وجود 30 سال تلاش متاسفانه مکاني مناسب به نام و در اختيار اين مرکز وجود ندارد.
وي با تاکيد بر اينکه ضروري است مرکز اسناد ملي به مکاني جديد انتقال يابد، گفت: ممکن است با کوچکترين زلزله و آبگرفتگي سالها تلاش براي گردآوري گنجينه و ميراث مکتوب منطقه از بين برود و تاريخ و گذشته ما به دست آيندگان نرسد.

مرکز اسناد ملي منطقه شمال غرب در ساختمان تاريخي «اردوبادي» تبريز مستقر است و با توجه به استيجاري بودن آن مشکل مکان دارد؛ اين در حالي است که در کشورهاي توسعه يافته بهترين ساختمان شهرها به نهادهايي از اين دست اختصاص مي يابد.

مرکز اسناد منطقه شمال غرب در تبريز، ميزبان گنجينه هاي بي بديلي از تاريخ ايران اسلامي از دوره صفويه به اين سو است و در آن اسناد، کتب، تصاوير و روزنامه هاي ارززشمندي از ششصد سال به اين سو نگهداري مي شود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 9

  آخرین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
  پربازدیدترین اخبار
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.