1399/11/12 - 18 : 20
کد خبر: 21282
پشت پرده کمبود روغن خوراکي در آذربايجان‌شرقي
احرار: کمبود روغن خوراکي در آذربايجان‌شرقي، در حالي اين روزها بار ديگر بر سر زبان ها افتاده است که مسوولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از توزيع مويرگي اين کالاي اساسي در بازار و نظارت مستمر بر عرضه آن خبر مي دهند و شهروندان از نبود آن گلايه دارند.

هر چند واقعيت کمبود روغن خوراکي در بازار آذربايجان شرقي، امري نيست که بتوان انکار کرد، اما کنکاش در چند و چون وقوع اين اتفاق ناخوشايند در دوگانه اظهارات مسوولان امر مبني بر تزريق روغن به بازار و نارضايتي مردم از عدم دسترسي به آن ضروري است.  

بررسي هاي ميداني خبرنگار ايرنا در بازار حاکي است که سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي طبق وعده مسوولان آن، به تزريق و توزيع روغن خوراکي براي خانوارها در بازار اقدام مي کند، اما با توجه به نياز شديد بخش صنف و صنعت به روغن خوراکي در صنايع غذايي و صنفي، بخش عمده آنچه از روغن خوراکي به نام خانوارها در بازار تزريق مويرگي مي شود، به دليل تفاوت قيمت، در نهايت سر از بخش صنف و صنعت در مي آورد.  

ناگفته نماند که سهم آذربايجان شرقي از روغن خوراکي نيز براي يک بازه حدود دو ماهه در اين زمان از سال جاري از شش هزار تن پارسال به حدود ? هزار تن و به عبارت ديگر به يک سوم کاهش يافته است؛ البته کارشناسان امر مي گويند که همين ميزان سهم روغن خوراکي نيز در صورت توزيع، عرضه و نظارت دقيق مي تواند نياز استان به اين کالاي اساسي را تامين کند.  

از سوي ديگر اطلاعات خبرنگار ايرنا حاکي از آن است که مسوولان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي براي تنظيم و تعادل بخشي به بازار روغن خوراکي در هر ? بخش «خانوار» و «صنف و صنعت»، درخواست سهميه 115 هزار تني از بخش پشتيباني وزارت صمت کرده اند که در صورت تحقق، مي تواند مشکل تامين اين کالاي اساسي را براي ماه هاي آينده برطرف کند.  

اشاره به اين نکته نيز ضروري است که بنا بر اعلام کارشناسان، بخش «صنف و صنعت»  آذربايجان شرقي در زمان حاضر با حداقل 25 درصد کمبود روغن خوراکي براي انجام فعاليت هاي روزمره خود مواجه است که در صورت برطرف نشدن همچنان به عنوان عامل جذب روغن خوراکي تامين شده براي بخش «خانوار» عمل خواهد کرد و باعث خواهد شد که مشکل کمبود روغن در بازار ادامه يابد.

روغن جامد به شکل مويرگي از طريق اصناف توزيع مي شود

رييس اداره بازرگاني داخلي سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي نيز با بيان اينکه مشکل کمبود روغن جامد در بخش توليد و ماقبل آن مربوط به سطح کشور است، مي گويد: شرکت بازرگاني دولتي سهميه اي براي استان ها اختصاص داده و ما سهميه استان را دريافت کرده و به شکل مويرگي از طريق اصناف داراي پروانه کسب در سطح استان توزيع مي شود.

اسماعيل عطاپور، با بيان اينکه در روزها و ماه‌هاي آينده برابر سهميه هاي ابلاغي روغن در سطح بازار توزيع خواهد شد، مي افزايد: کمبود توليد به دليل برخي مشکلات اعم از ترخيص مواد خام روغن در گمرکات، مباحث ارزي و همچنين حمل و نقل بوده که اخيرا اين مشکلات حل شده است.

وي اظهار مي کند: با رفع اين مشکلات،  روند توليد، جذب و توزيع نيز متناسب با سهميه هاي ابلاغي انجام مي شود و مردم با اطمينان خاطر مي توانند روغن مورد نياز خود را تهيه کنند.

کمبودي در زمينه تامين و توزيع روغن در استان وجود ندارد

معاون نظارت و بازرسي سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي نيز با تاکيد بر اينکه با اصنافي که در کنار فروش روغن جامد اقلام به تحميل ساير اقلام به مصرف کننده مي کنند،  مي گويد: مردم در صورت برخورد با چنين موضوعي مي توانند از طريق شماره تلفن 124 موضوع را به بازرسان اين سازمان اطلاع دهند.

يوسف پايدار، با اشاره به اينکه در اين زمينه سه واحد متخلف شناسايي و به مراجع ذي صلاح معرفي شدند، مي افزايد: هم اکنون کمبودي در زمينه تامين و توزيع روغن در بخش هاي صنف، صنعت و خانوار در سطح استان وجود ندارد و توزيع مويرگي مصرف خانوار در استان با جديت ادامه دارد.

وي با بيان اينکه فرايند تامين و توزيع روغن در راستاي کنترل شبکه عرضه به صورت سيستمي و حضوري رصد مي شود، اظهار مي کند: عرضه با قيمت بالاتر از نرخ روي کالا و قيمت مصوب مشمول تخلف گرانفروشي بوده و با متخلفان باجديت برخورد قانوني مي شود.

وي با اشاره به فعاليت چهار واحد توزيعي در آذربايجان شرقي گفت: تامين و توزيع روغن خوراکي مورد نياز شهروندان و نظارت مستمر بر فرآيند عرضه در سطح استان ادامه دارد.

يک هزار و 300 تن روغن جامد در استان توزيع مي شود

شهسوار، مدير شرکت پخش نيز مي گويد: از اول بهمن يک هزار و 300 تن روغن به صورت حواله و سهيمه از سوي سازمان صنعت معدن و تجارت براي استان اختصاص يافته است که در قالب روغن خانوار چهار کيلويي در بازار توزيع مي شود.

وي با اشاره به تلاش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي براي تامين روغن خوراکي مورد نياز خانوارها به هر شکل ممکن اضافه مي کند: به نظر من مصرف نشدن روغن خوراکي توزيع شده براي خانوارها در جاي خود دليل اصلي نارضايتي مردم از کمبود اين کالاي اساسي است.  

در نهايت بايد گفت که با توجه به مشکلات ياد شده، مشکل روغن خوراکي در بازار تبريز وجود دارد و قيمت هر حلب ?.? کيلوگرم روغن خوراکي جامد به سه برابر قيمت دولتي فروخته مي شود

 

ايرنا

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 6

  آخرین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
  پربازدیدترین اخبار
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.