1399/07/26 - 10 : 19
کد خبر: 21017
بار سنگين کرونا بر دوش کادر درمان آذربايجان‌شرقي
احرار: موج سوم کرونا و سير صعودي آمار مبتلايان، بستري‌ها و فوتي‌هاي ناشي از آن در مراکز درماني آذربايجان‌شرقي، بار صيانت از سلامت شهروندان بر دوش کادر درمان را سنگين‌تر کرده است.

آذربايجان شرقي از چند ماه قبل در وضعيت قرمز کرونايي است و تلاش و هشدار مسوولان نهادهاي مرتبط مبني بر ضرورت رعايت دقيق و فراگير دستورالعمل هاي بهداشتي به عنوان تنها راهکار برون رفت از اين وضعيت تاکنون آن چنان که بايد اثرگذار نبوده است. 

آنچه که در اين ميان نگراني مسوولان امر را دوچندان کرده، افزايش آمار مبتلايان خانوادگي به ويروس کروناست که به خودي خود دشواري درمان و نگهداري بيماران را مضاعف مي کند.

هر چند مشاهدات ميداني  نشان مي دهد که اکثريت شهروندان تبريزي به هنگام حضور در بيرون از منزل، از ماسک استفاده مي کنند، اما کارشناسان مي گويند که اين به تنهايي براي پيشگيري از ابتلا به کرونا کافي نيست و ديگر شاخص هاي دستورالعمل هاي بهداشتي با اولويت «رعايت فاصله اجتماعي» و پرهيز از «گردهمايي» هاي چند نفر به هر بهانه و علتي، نيز بايد به دقت رعايت شوند. 

در تبيين چرايي ادامه آژير قرمز کرونا در آذربايجان شرقي به رغم رعايت بالاي برخي از شاخص هاي دستورالعمل هاي بهداشتي، اشاره به اين نظر کارشناسان حوزه بهداشت و درمان ضروري است که متوسط رعايت کمتر از 80درصد پروتکل ها، تاثيري در جلوگيري از شيوع بيماري ندارد. 

هر چند کادر بهداشت و سلامت آذربايجان شرقي در طول هشت ماه سپري شده از شيوع کرونا همواره تاکيد کرده اند که تحت هيچ شرايطي از خدمت رساني به هموطنان شان کوتاه نمي آيند، اما انصاف بايد داد که آنان نيز انسان هستند، زن و بچه دارند و بايد از حق زندگي راحت برخوردار شوند؛ اين در حالي است که فضاي رسانه اي آکنده از مصاحبه با تک پرستاران يا زوج هاي پرستاري است که ماه ها از ديدن روي اعضاي خانواده و نزديکان شان محروم بوده اند. 

از سوي ديگر نبايد از اين نکته نيز غافل شد که تاکنون بيش از يکهزار و 500نفر از کادر درمان و بهداشت آذربايجان شرقي به کرونا مبتلا شده و تنها از خانواده پزشکان استان، اسم چهار نفر به فهرست شهداي مدافع کشور وارد شده است.

فوت روزانه 20 نفر  کرونايي در آذربايجان شرقي نشانه‌ بدي است

رييس دانشگاه علوم پزشکي تبريز گفت: فوت روزانه 20 نفر بر اثر ابتلا به کرونا در آذربايجان شرقي، طي هفته‌ي گذشته، نشانه‌ي بسيار بدي است.

محمد حسين صومي، اظهار کرد: اکنون 50 درصد از نمونه گيري هاي کرونا، از مجموع حدود يکهزار نمونه در استان، مثبت مي‌شود و اين نشان مي‌دهد، کرونا در جامعه‌ي ما به شدت در حال گسترش است.

وي افزود: تا به اين لحظه 42 هزار نفر بيمار مثبت شناسايي کرده‌ايم که حدود چهار و نيم درصدشان فوت شده‌اند و در زمان حاضر يکهزار و 122 نفر در بيمارستان‌هاي استان بستري هستند.

وي گفت: بيش از 30 هزار نفر تا به حال در بيمارستان‌ها بستري و ترخيص شده‌ و بيش از 130 نفر زير ونتيلاتور بوده و به کمک دستگاه تهويه مکانيکي، نفس مي‌کشند.

رئيس دانشگاه علوم پزشکي تبريز تاکيد کرد: براي برون رفت از اين وضعيت حتما بايد از ماسک به درستي استفاده کرده و فاصله‌گذاري اجتماعي را مراعات کنيم و کرونا را جدي بگيريم.

وي خاطرنشان کرد: در زمان حاضر حدود ?? نفر در اورژانس بيمارستان امام رضا (ع) منتظر بستري در بخش‌هاي کرونايي هستند که اين نشان مي‌دهد کرونا همچنان قرباني مي‌گيرد و بي توجهي به توصيه‌هاي حوزه سلامت، پررنگ شده است.

رئيس دانشگاه علوم پزشکي تبريز خواستار نظارت جدي دستگاه‌هاي مسئول بر رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي در جامعه شد و گفت: جامعه بايد به اين باور برسد که با يک مشکل جدي و ناشناخته روبه‌رو هستيم و بايد پيشگيري از انتقال بيماري را جدي بگيريم.

صومي همچنين بر لزوم همکاري همه مراکز درماني با دانشگاه علوم پزشکي تأکيد کرد و گفت: بيمارستان‌هاي خصوصي موظفند 20 درصد از ظرفيت بستري خود را به بيماران کرونا اختصاص دهند و دانشگاه علوم پزشکي نيز به دنبال ايجاد ظرفيت‌هاي جديد است.

آذربايجان شرقي در بدترين شرايط کرونايي است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکي تبريز نيز با تاکيد بر اينکه در تمام دنيا رعايت پروتکل هاي بهداشتي، رمز کنترل بيماري است، گفت: شرايط استان در بدترين وضعيت از اولين روز شيوع ويروس کرونا تا به امروز مي باشد.

عباسعلي درستي با اشاره به اينکه آذربايجان شرقي 5 درصد جمعيت کشور را داراست ، گفت: متاسفانه آمار ابتلا در استان در مقايسه با متوسط کشوري بسيار خراب است .

درستي ادامه داد: اگر شرايط کنترل نشود، وضعيت بدتر خواهد شد و با ادامه روند افزايش بيماري در آينده نزديک براي ارايه خدمات درماني به ساير بيماران همچون سراطاني ها، دياليزي ها و بيماران خاص با مشکل مواجه خواهيم شد .

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکي تبريز گفت: در سه روز گذشته اکيپ هاي مختلف در سطح شهر مستقر شده و نظارت هاي لازم را انجام دادند که بر اساس گزارشات واصله رعايت فاصله گذاري در سطح شهر تبريز زير ?? مي باشد که مشکل جدي است.

وي ادامه داد: حتي در مطب هاي پزشکان نيز اين فاصله گذاري اجتماعي رعايت نمي شود و زير ?? درصد است، بايد از پزشکان درخواست شود ساعات حضور خود در مطب را افزايش داده و حضور بيماران در مطب کنترل و از ازدحام خودداري شود.

درستي اضافه کرد: در داروخانه ها نيز در قسمت داخلي براي شاغلان، پروتکل هاي بهداشتي رعايت مي شود، ولي در بخش بيروني که ارباب رجوع حضور دارد، رعايت فاصله گذاري اجتماعي زير 40 درصد است.

وي افزود: در آرامستان ها نيز 60 درصد مردم از ماسک استفاده مي کنند، ولي فاصله گذاري اجتماعي زير 50 درصد است، ضمن اينکه در نانوايي ها درصد فاصله گذاري اجتماعي در صف 30 درصد است و استفاده از ماسک نيز 50 درصد مي باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکي تبريز تاکيد کرد: در مجتمع هاي تجاري، پايانه هاي مسافربري با مشکلات جدي عدم رعايت فاصله گذاري و عدم استفاده از ماسک مواجه هستيم.

وي يادآور شد: اگر شرايط موجود کنترل نشود، در روزهاي آتي وضعيت استان بدتر خواهد شد.

 

ايرنا

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 4

  آخرین اخبار
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
  پربازدیدترین اخبار
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.