1399/01/29 - 16 : 22
کد خبر: 20136
تراز درياچه اروميه روي خط صعود/ رهاسازي روزانه21 ميليون مترمکعب آب
احرار: رهاسازي آب سدها، بارش هاي مناسب و اجراي برخي طرح ها طي سالهاي اخير اميدها را براي احياي دومين درياچه شور دنيا قوت بخشيده و سطح تراز درياچه اروميه هر روز در حال افزايش است.

بعد از گذشت سه دهه از خشک شدن درياچه اروميه و سال‌هاي بحراني دومين درياچه شور دنيا اين روزها با بارش‌هاي مناسب، رهاسازي روزانه حق آبه درياچه اروميه و نيز اجراي طرح‌هاي ستاد احيا، حال روز اين تالاب ارزشمند رو به بهبودي است.

هر چند رسيدن درياچه اروميه به سطح تراز اکولوژيک روزهاي زيادي پيش رو دارد اما روند بهبودي اين زيست بوم اميدها را براي احياي آن قوت بخشيده و اتمام طرح انتقال آب از تونل زاب به عنوان کليد اصلي طرح‌هاي ستاد احيا تا پايان سال نويد احياي درياچه را در آينده نزديک مي‌دهد.

پارک ملي درياچه اروميه با ويژگي‌هاي خاص خود بعد از درياچه شور بحر الميت در دنيا به عنوان دومين درياچه شور و بزرگ در جهان به شمار مي‌رود؛ اين درياچه به عنوان بزرگترين تالاب دائمي با دارا بودن 102 جزيره بزرگ و کوچک در استان قابليت‌هاي زيادي را در دل خود جاي داده است.

مساحت اين درياچه بيش از 570 هزار هکتار است. با به خطر افتادن وضعيت اين درياچه علاوه بر تهديدات زيست محيطي استان، حيات گونه‌هاي باارزش و نادر کشور از جمله گوزن زرد ايراني و… نيز به خطر خواهد افتاد.

هر سال فصل تابستان به دليل گرماي زيادي هوا و تبخير آب درياچه اروميه کم شده و صحنه‌هاي ناراحت کننده‌اي از اين تالاب زيبا به نمايش در مي‌آيد اما امسال بر اساس اعلام مسئولان ستاد احيا به دليل رکورد افزايش سطح تراز اگر تبخير هم باشد باز درياچه پرآب خواهد بود.

براي اطلاع از آخرين وضعيت درياچه اروميه و اقدامات ستاد استاني احياي درياچه اروميه سراغ فرهاد سرخوش، رئيس استاني ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان غربي رفته‌ايم.

روزانه 21ميليون مترمکعب آب از سدها به سمت درياچه اروميه رهاسازي مي‌شود

رئيس استاني ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان غربي در خصوص آخرين وضعيت دومين درياچه شور دنيا گفت: به دليل بارش‌هاي مناسب، به سرانجام رسيدن برخي طرح‌هاي ستاد احيا و رهاسازي آب سدها به سمت درياچه اروميه اين روزها درياچه روي خط رکورد قرار گرفته و سطح تراز روزانه در حال افزايش است.

فرهاد سرخوش با بيان اينکه تاکنون در مجموع 600 ميليون مترمکعب آب از سدهاي استان به سمت درياچه اروميه رهاسازي شده است عنوان کرد: رهاسازي و اعطاي حق آبه درياچه اروميه از سدهاي استان تا پايان ارديبهشت امسال تداوم دارد و در مرحله دوم نيز بعد از آذرماه دوباره رهاسازي آب سدها به سمت درياچه اروميه آغاز مي‌شود.

وي با بيان اينکه دستگاه سنجش دبي در تمام رودخانه‌هاي منتهي به درياچه اروميه نصب شده است گفت: با سنجش دبي رودخانه تا پايان ارديبهشت هر چقدر رودخانه‌هاي استان ورودي مناسب داشته باشند، آب مازاد به سمت درياچه اروميه رهاسازي مي‌شود که پيش بيني مي‌شود در مرحله اول بيش از 750 ميليون مترمکعب آب از سمت سدهاي استان به درياچه رهاسازي شود.

رئيس استاني ستاد احياي درياچه اروميه لايروبي رودخانه‌ها، کشت گياهان کم آب بر، کشت جايگزين، اجراي طرح آبياري نوين به همراه تونل زاب را از مهمترين طرح‌هاي ستاد احياي درياچه اروميه اعلام و اضافه کرد: بسياري از طرح‌ها با روند مناسب و بر اساس زمان‌بندي مشخص شده در حال اجرا و اتمام هستند.

خط انتقال آب از زاب به درياچه اروميه در مراحل پاياني است

سرخوش با بيان اينکه خط انتقال آب از زاب به سمت درياچه اروميه مهمترين طرح ستاد احياي مراحل پاياني را طي مي‌کند افزود: پروژه کاني‌سيب به طول 36 کيلومتر بزرگترين و مهمترين خط انتقال آب به درياچه اروميه است که در حال حاضر مراحل سخت افزاري آن رو به پايان است.

وي با بيان اينکه اين پروژه شامل طرح‌هاي متعددي از جمله تونل انتقال، تصفيه خانه‌هاي حوزه آبريز درياچه اروميه و … است که پيش بيني مي‌شود بخشي قابل توجهي از طرح امسال به اتمام برسد اضافه کرد: تا يک سال آينده آب از طريق خط انتقال سد کاني سيب به درياچه اروميه مي‌رسد و 650 ميليون متر مکعب از آب موردنياز اين درياچه تأمين خواهد شد.

مدير استاني ستاد احياي درياچه اروميه اظهار کرد: با تمام برخي طرح‌ها درياچه اروميه هنوز به 9.5 ميليارد متر مکعب آب نياز دارد تا به تراز اکولوژيک خود يعني عدد 1274.10 برسد که با اتمام کامل پروژه‌هايي که براي نجات درياچه اروميه طراحي شده است بتوانند سالانه 3 ميليارد و 500ميليون متر مکعب آب به درياچه وارد کنند تا به تراز اکولوژيک خود برسد.

سرخوش با تاکيد بر اينکه اقدامات براي احياي درياچه اروميه همچنان ادامه دارد افزود: با رهاسازي و اتمام برخي طرح‌ها و بهبود نسبي درياچه اروميه اقدامات ستاد احيا متوقف نمي‌شود بلکه براي اينکه دوباره دچار بحران نشويم بايد برخي از اقدامات از جمله پايش رودخانه‌ها، ترميم سردهنه در نقاطي که آسيب ديده و بستن آن‌ها در فصول غير زراعي را تا سال‌هاي سال ادامه دهيم.

افزايش 32سانتيمتري سطح تراز درياچه اروميه نسبت به سال گذشته

رئيس استاني ستاد احياي درياچه اروميه از افزايش 32 سانتيمتري سطح تراز درياچه اروميه امروز در مقايسه با مدت زمان مشابه پارسال خبر داد و گفت: همچنين درياچه به دليل حل شدن نمک در آب در بسياري از نقاط عميق‌تر شده است.

وي با اشاره به اينکه وسعت درياچه اروميه به بيش از سه هزار و 106کيلومتر مربع رسيده است اضافه کرد: وسعت درياچه نسبت به سال گذشته 790 کيلومتر مربع افزايش دارد و حجم فعلي درياچه اروميه به بيش از چهار ميليارد و 988ميليون مترمکعب رسيده است.

سرخوش با بيان اينکه قبل از تشکيل اين ستاد، تراز درياچه اروميه سالانه به طور متوسط 40سانتي‌متر کاهش مي‌يافت بيان کرد: برنامه‌ريزي، تخصيص اعتبار و تلاش مسئولان براي احياي اين درياچه، روند خشک شدن آن را متوقف کرد.

وي با تاکيد بر اينکه طرح‌هاي انتقال آب به درياچه اروميه هنوز به بهره برداري نرسيده است، اضافه کرد: سال آينده چندين طرح انتقال آب به درياچه به بهره‌برداري مي‌رسد که نقش به‌سزايي در احياي دومين درياچه شور دنيا خواهد داشت.

درياچه اروميه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بين‌المللي تا سال 2015 ميلادي حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد و در قالب طرح‌هاي ستاد احيا قرار است ظرف مدت 10سال که از سال 94 آغاز شده است به تراز اکولوژيک خود برسد.

مهر

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 9

  آخرین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
  پربازدیدترین اخبار
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.