1398/11/19 - 20 : 0
کد خبر: 19738
بازپس‌گيري خانه هنر تبريز به حذف يک اثر از فهرست آثار ملي منجر مي‌شود
احرار: مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان‌شرقي با بيان اينکه به راي قضايي و قانون تمکين مي‌کنيم، گفت: خانه هنر جزو آثار ملي ثبت شده است و با بازپس‌گيري آن، يک اثر ارزشمند را از فهرست آثار حذف نکنيم.

به گزارش احرار به نقل از ايرنا، محمد محمدپور روز شنبه در پاسخ به سوال خبرنگار ايرنا مبني بر فرجام خانه هنر و باقي ماندن آن به عنوان موزه کاريکاتور، اظهار کرد: اين مجموعه از ?? سال پيش به عنوان «کتابخانه ملي»، ايجاد و نامگذاري شد و بيش از ?? هزار جلد کتاب ذي قيمت و نفيس در آنجا نگهداري مي شد که هم اکنون اين آثار گران قيمت به عنوان امانت به «کتابخانه مرکزي» تبريز منتقل شده است.

وي با بيان اينکه اين مجموعه قدمت ديرينه فرهنگي و هنري دارد، ادامه داد: از سال 1385موزه کاريکاتور که اولين موزه کاريکاتور در کشور و آسيا است، ايجاد شد و هم اکنون 100هزار اثر از کاريکاتوريست هاي برجسته 20کشور جهان در آنجا گردآوري شده است و از سال 1386به عنوان خانه هنر نامگذاري شد و جزو اماکن فرهنگي بسيار باارزش استان است و هم اکنون اين مکان جزو هويت فرهنگي تبريز است و ما حفظ و حراست از آن مجموعه را وظيفه خويش و همگان مي دانيم.

مديرکل فرهنگ و ارشاد آذربايجان شرقي با بيان اينکه ما هيچ وقت براي مجموعه خانه هنر ادعاي مالکيت نکرده ايم، افزود: ما به قانون تمکين مي کنيم اما از استانداري و شهرداري و شوراي شهر خواهش مي کنيم اجازه دهند خانه هنر با همان هويت ادامه حيات داده و گسترش يابد.

 در تبيين اهميت ساختمان 80ساله «خانه هنر» تبريز، ذکر اين نکته خالي از لطف نيست که اين بنا يادگار 50سال فعاليت «کتابخانه ملي تبريز» با طلايه داري شخصيت هاي بنام و وجيه‌المله اي چون برادران نخجواني بوده و همين امر، ادامه حيات آن در قالب هاي فرهنگي هنري را دو چندان مي کند.

مجموعه فرهنگي - تاريخي «خانه هنر» تبريز که اکنون محل رفت و آمد فرهيختگان، پژوهشگران و محققان حوزه فرهنگ است، از حدود يک‌سال گذشته به خاطر آنچه که مشکل مالکيت عنوان مي‌شود، در چنبره بخشي‌نگري گرفتار شده است.

تبريزيان به مدت حدود 50سال براي مطالعه 70هزار جلد کتاب مرجع اهدايي بزرگان و فرهيختگان ادب دوست تبريز به ساختمان مزين با سنگ هاي «ايسپراخون» خانه فرهنگ در ضلع شمالي بوستان تاريخي «گولوستان باغي» مراجعه کرده اند و اين بناي ? طبقه آرميده در خاک مقبره العرفاي «گجيل» در دهه هاي قبل از شاخص هاي اصلي فرهنگي کشورمان محسوب مي شد.

شهرداري تبريز اين روزها در حالي بار ديگر بر مالکيت خود بر ساختمان تاريخي «خانه هنر» تبريز اصرار مي ورزد که اين اقدام در نهايت حاصلي جز بي خانماني و خانه‌خرابي انجمن کارتون تبريز و موزه جهاني آن ندارد.

هرچند شايد از منظر حقوقي، تلاش شهرداري تبريز براي بازپس‌گيري ساختمان خانه هنر ايرادي نداشته باشد، اما از منظر عرفي اينگونه اقدامات در تضاد با مسئوليت‌هاي فرهنگي مديريت شهري براي ترويج فعاليت‌هاي فرهنگي هنري و تحت حمايت گرفتن فعالان اين حوزه حساس است؛ به عبارت ديگر در شرايطي که يکي از کار ويژه‌هاي نهاد شهرداري در همه جاي دنيا، مديريت فراگير در همه ابعاد و شئون عمراني، اجتماعي و فرهنگي شهرهاست، بسيج همه نيروها براي بيرون کشيدن ساختمان تاريخي «خانه هنر» از دست انجمن و موزه کاريکاتور نه تنها هنر نيست، بلکه در نزد افکار عمومي نقطه ضعفي براي شهرداري محسوب مي‌شود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 9

  آخرین اخبار
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
  پربازدیدترین اخبار
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.