1398/11/05 - 20 : 5
کد خبر: 19681
پيشکسوت عرصه ورزش و داوري در گفتگو با احرار/
انسان ها تاثيرگذارند نه پست و مقام ها
احرار: داشتن مسووليت در عرصه ورزش کار آساني نيست و اگر کسي علاقه مند به اين حوزه نباشد ، خود خاک ميدان نخورده ،و سختي هاي راه ورزش را نکشيده باشد نمي تواند کار چنداني از پيش ببرد؛ مسوول ورزشي بايد از دل ميدان هاي ورزشي آمده باشد. در اين راستا سراغ مسوولي رفتيم که نيمي از عمرش را در سالن هاي ورزشي سپري کرده است

 او علاوه بر آنکه ورزشکار بوده است ؛  در زمينه  داوري ورزشي نيز تجارب زيادي دارد ، وي  يکي از تاثيرگذارترين افراد در حوزه هاي مختلف ورزشي است و سابقه حضور طولاني در عرصه مديريت ورزشي استان را داراست
او در سال هاي اخير سرپرست هيئت شناي آذربايجان شرقي بود که چندي پيش به سمت معاون ورزشي اداره کل ورزش و جوانان استان انتخاب شد. 
ابراهيم فيروزي متولد 18 اسفند سال 1346 در تبريز است و از دوران کودکي وارد حوزه ورزش شده اما از تحصيل هم دور نمانده است؛ دانش آموخته زبان انگليسي  کارشناس ارشد  مديريت آموزشي است.

فيروزي حرف هاي خوبي براي گفتن داشت  که شنيدنشان خالي از لطف نيست؛ 
در ظهر يک از روزهاي دي ماه در محل کارشان حضور يافته و به گفتگوي صميمي با ايشان پرداخته ايم که در زير بخش هايي از آن را مي خوانيد:


 چگونه شد که به ورزش علاقه مند شديد؟ چه کساني در اين راه به شما کمک کردند وتاثيرگذار بوده اند؟
برادر بزرگترم مرحوم رحيم ابراهيمي ورزشکاري حرفه اي بود و داوري و مربيگري هم مي کرد و براي همين من از سن پايين جذب ورزش شدم و ازهمان 12، 13 سالگي با مجموعه ورزشي تختي آشنا شدم و بعد از برادرم استاد فاضل و شادروان استاد رضوان خيلي کمک کردند و در فعايت هاي ورزشي من موثر بودند.
چه رشته ورزشي را به صورت حرفه اي دنبال کرده ايد؟ چه مقام هايي کسب کرده ايد؟
شروع ورزش من با دوميداني بود و در اين رشته بيشتر فعال بودم،  رتبه هاي مختلف استاني در رده هاي جوانان در رشته سه گانه و پرش ارتفاع داشتم و جا دارد اشاره کنم  به مربي دوميداني ام استاد منوچهر فروزان فر که انسان بزگوار و باشخصيتي بود.
باتوجه به اينکه رشته شما دو ميداني بود چطور شد که به سمت داوري واليبال سوق يافتيد؟ 
ازهمان ابتدا به داوري واليبال علاقه مند بودم و توسط برادرم که داور بود از سن پايين وارد اين عرصه شدم و چند سالي بدون کارت داوري مي کردم تا سنم قانوني شود و بتوانم کارت داوري دريافت کنم؛ درسال 1365 اولين کارت داوري درجه سه را دريافت کردم که مدرس استاد محمود کشفي بود، دوسال بعد در اروميه کارت داوري درجه 2 گرفتم که با استاد رضا عناصري بود، 3سال بعد در دوره اي با استاد شهباز صدري مدرک داوري درجه يک دريافت کردم ، کلاس داوري ملي درتهران درخدمت استاد حاتمي بودم و در دوره داوري بين المللي 3 استاد داشتم؛ ابراهيم نعمتي از ايران، حبيب عبداللهي از کويت که رئيس کميته داوران آسيا بود و حسن احمد از مصر که رئيس داوري فدراسيون جهاني بود.
چه مهارت هاي ورزشي ديگري را در حوزه داوري کسب کرده ايد؟ و چه فعاليت هايي در اين زمينه داريد؟
مدرک داوري بين المللي واليبال، مدرک ناظر داوري از لهستان و مدرک کميته فني داوري دارم و درتمام رده هاي مسابقات جهاني مي توانم حضور داشته باشم و در حوزه معلولان هم فعاليت گسترده اي دارم و رئيس کميته داوران واليبال معلولان آسيا و اقيانوسيه هستم و به عنوان عضو کميته داوران فدراسيون جهاني و مدرس جهاني فعاليت مي کنم.
علاوه بر داوري سابقه طولاني هم در عرصه مديريت ورزشي داريد، توضيح دهيد چگونه شد که وارد تربيت بدني شديد و به فعاليت هاي اجرايي ومديريتي پرداختيد؟
در سال 70 با معرفي حبيب چرندابي وارد تربيت بدني شده ام در آن زمان مديريت دست آقاي گوهرخاني بود و من در روابط عمومي تربيت بدني مشغول به کار شدم و در طول اين چند سال در قسمت هاي مختلف اداره تربيت بدني فعاليت کرده ام و اکنون هم به عنوان معاون ورزشي اداه کل ورزش وجوانان استان درحال خدمت هستم وشخصيتي علاقه مند به خدمت دارم  ومکان و نوع کار مهم نيست فقط قصد خدمت است.
 توضيح دهيد چه اقداماتي در حوزه ورزش استان انجام گرفته است و چه برنامه هايي براي سال جاري داريد؟ 
در حوزه ورزش چند خلا داريم که براي حل آن ها برنامه ريزي کرده ايم؛ اولين مشکل مکان هاي ورزشي است که باهمکاري مديرکل اداره اداره ورزش و جوانان و مسولان واستانداري تلاش مي کنيم هر هيئت ورزشي بتواند يک مکان مشخص مختص تمرين داشته باشد براي مثال تيم واليبال در 50سال گذشته در هفته 3جلسه تمرين داشته که با اين تمرين نمي توان قهرمان شد؛ براي همين اقدام کرده ايم که براي تمام هيئت هاي ورزشي يک سالن اختصاص دهيم.
دومين دغدغه، خود هيئت هاي ورزشي هستند که سعي خواهيم کرد سطح آنها رابا همراهي افراد بااستعداد و با تجربه وعلاقه مند بالاتر ببريم.
سومين و مهمترين دغدغه بحث مالي است که در ورزش بسيار اهميت دارد؛ براي اعزام ورزشکاران به مسابقات قهرماني اعتبار مالي نياز است اين ورزشکاران يکسال زحمت مي کشند و اميدشان به اين مسابقات است؛ البته دراين مورد برنامه ريزي هايي با شوراي شهر داشتيم تا براي تامين منابع اقتصادي از بخش هاي خصوصي جذب اسپانسر داشته باشيم اما بايد اين را بگويم که در اين مدت تيمي به دليل کمبود مالي برنامه اش کنسل نشده است و ما همه را اعزام کرده ايم.و يکي ديگر از مشکلات، باشگاه ها هستند که نياز به کمک دارند؛ تربيت بدني تاحدودي مي تواند کمک کند اما انتظار از تبريز زياد است و بايد حضور موثر داشته باشيم؛ درليگ ها نبايد 14 يا15 شويم؛ آذربايجان با اين همه عظمت با اين انسان هاي بزرگ بااين همه کارخانه وشرکت بايد در رده هاي مختاف 40تا50تيم داشته باشد.
نظرتان در خصوص کناره گيري شهرداري تبريز ازورزش قهرماني چيست؟ 
اين نکته که مي گويند شهرداري مسوول ورزش همگاني است کاملا درست بوده و ما مشکلي بااين نداريم  ولي آيا هزينه هايي که از ورزش قهرماني حذف شده به سمت همگاني سوق يافته است؟ به نظر من هنوز اين اتفاق نيفتاده است البته با رايزني هايي که شده سعي داريم تعاملاتي کنيم تا اقداماتي در اين زمينه انجام شود ولي براي من بسيار جالب است که اين کنارگيري از ورزش قهرماني در دوره اي اتفاق افتاد که ورزشي ترين شوراي شهر را شاهد هستيم؛ به اعتقاد بنده اين جدايي مي توانست در طول زمان اتفاق بيوفتد و واگذاري تيم ها در طول زمان انجام بگيرد و سعي مي شد که اين تيم ها جايگزين شوند ولي اين اتفاق نيوفتاد و يکشبه تصميم گرفتند و اين اقدام به ورزش قهرماني  لطمه زيادي وارد کرد.
اخيرا بحثي درمورد تيم واليبال شهرداري تبريز بود که گفته مي شد بااينکه شهرداري تمايل به واگذاري داشته باکم کاري که ازسوي هيئت واليبال انجام گرفته باعث شده سهميه واليبال ازدست برود در اين مورد توضيح دهيد؟
درمورد سهميه بايد بگويم سهميه ازدست نرفته است ودرباره واگذاري تيم هم شهرداري تبريز به فدراسيون واليبال بدهي داشت؛ وشرط شان براي واگذاري تيم تقبل پرداخت بدهي هايشان بود که هيچ تيمي اين را قبول نمي کرد اگر هيئت واليبال تيم را مي گرفت بايد بدهي را پرداخت مي کرد که درواقعيت هيئت توان پرداخت آن را ندارد. 
در حال حاضر چند هيئت ورزشي در استان مشغول فعاليت هستند و فعاليتشان را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
50هيئت دراستان فعال هستند و چون هيئت ها باهم متفاوت هستندبراي ارزيابي آن ها را در 4 گروه تقسيم بندي کرده ايم، گروه ها عالي وخوب ومتوسط وضعيف هستندکه گروه عالي نداريم وهيئت هاي ضعيف اگر در ارزيابي هاي فدراسيون هم ضعيف باشند براي مديريت شان تصميم مي گيريم .
در انتخاب رييس هيئت ها چه شرايط و چارچوب هايي در نظر گرفته مي شود؟
چارچوبي که  انتخاب کرده ايم يکي حضور فيزيکي خود فرد است و ديگري اينکه براي هيئت ورزشي آورده هاي مثبت داشته باشد وبتواند کاروايده اي جديد را انجام بدهد.
ديده شده است که مديران ادارات دولتي که هيچ شناختي ازرشته هاي ورزشي نداشته اند به سمت رييس هيئت ها انتخاب شده اند نظرتان در اين مورد چيست؟
به اعتقاد بنده هميشه انسان ها تاثيرگذار هستند نه پست و مقام ها، ديده ايم که افراد عادي برخي کارهايي را انجام داده اند که بزرگترين مسوولان نتوانسته اند آن کار را انجام دهند ما بايد براساس نيازمان افراد را انتخاب کنيم براي مثال فردي که در هيئت کاراته موفق است نمي تواند درهيئت وزنه برداري هم موفق باشد وبراي انتخاب رئيس براي ناشنوايان بايد کسي بيايد که به شرايط آن ها آشناتر باشد.
وضعيت ورزش بانوان استان و هيئت هاي ورزشي مختص آنها چگونه است؟
وضعيت بانوان روبه رشد است و از نظر کيفيت و تعدادمدال ها ومقام ها درالمپيادها و در مسابقات آسيايي عملکرد خوبي داشته اند و اگر توجه ويژه بر روي بانوان بشود قطعا در حوزه توسعه سلامت ونشاط اجتماعي و هم در بخش  عناوين ورتبه ها تاثيرگذار خواهد بود، در خصوص استعداديابي هم با آموزش وپرورش تعاملاتي داشته ايم و قطعا سال بعد موقعيت بهتري در حوزه بانوان خواهيم داشت.
درمورد تور بين المللي دوچرخه سواري که امسال در تبريز برگزارشد ونيز پايه گذاري اين تور توضيح دهيد؟
در مورد تور دوچرخه سواري بايد بگويم که به خوبي برگزار شد وصدا وسيما هم همه بخش هاي توررا پوشش دادند ونيز نماينده فدراسيون جهاني که حضور داشت در5 بخش مختلف تور را ارزيابي کرده ودر هر 5 بخش نمره عالي ودرکل از نمره100به به اين تور نمره 8/97 داده بود.
 در خصوص پايه گذاري تور دوچرخه سواري آذربايجان هم شروعش باحضور مرحوم گوهرخاني بود و در 7،8سال پيش اين کاررا سرعت بخشيديم و داراي ايراداتي بود که در سال هاي قبل ايرادات را کاهش داديم وفقط مشکل اسپانسر و پخش زنده بود که خوشبختانه امسال در مورد پخش مشکلي نداشتيم اما مشکل اسپانسر وجوددارد که حل خواهيم کرد.
بااينکه اين تور در تبريز برگزارشد ولي از تبريز تيمي حضور نداشت، در اين خصوص چه توضيحي داريد؟
همانطور که گفتيد در اين دوره تيمي از تبريز نبود و اين اشکال بزرگي بود که خوشبختانه اين مشکل را تاحدودي حل کرده ايم؛ همان طور که مي دانيد اگر تيمي بخواهد ازيک استان در مسابقات حضور داشته باشد بايد درمدت زمان معين ثبت نام کند و ما هم ثبت نام کرده و سهميه را گرفته ايم و مشکل اسپانسرهم تقريبا حل شده است و احتمالا تيم دوچرخه سواري به اسم دانشگاه آزاداسلامي تبريز در دوره بعدي حضور خواهند يافت؛ و دنبال تعاملي با پتروشيمي تبريز هستيم تا درتعاملي سازنده دوچرخه هايي را که  در انبارشان مانده را حداقل به صورت امانت دراختيار ورزشکاران ما قرار دهند تا تمرين کنند.
در دهه هاي گذشته تيم هاي ملي مثلثي از بازيکنان تبريزي بودند واستان در زمينه ورزش بسيار موفق عمل مي کرد اما امروزه مخصوصا در فوتبال علرغم هزينه هاي بالايي که مي شود موفقيت چشمگيري به دست نمي آيد؛ در اين مورد توضيح دهيد؟
به اعتقاد من دست يابي به موفقيت وعملکرد خوب مستلزم حضور مربي بااستعداد و باکيفيت است و اگر بهترين زمين چمن، بهترين هيئت ورزشي و بيشترين توان مالي هم داشته باشيم تازماني که مربي خوبي نداشته باشيم کاري نمي توانيم انجام دهيم؛ در واقعيت ما مربي برجسته و سازنده نداريم و تعداد بسيار انگشت شماري هم که هستند در تيم هاي حرفه اي فعاليت مي کنند و اين باعث شده دربحث سازندگي و زيرساخت ها کاري انجام نشود و در مدارس ورزشي هم بيشتر توجه روي مسائل اقتصادي مي شود و پرورش نخبه به فراموشي سپرده شده، استان آذربايجان شرقي به ورزش فوتبالش مشهور است و حتما بايد فوتبال ما درسطح خوبي باشد ولي گره کار نبود مربي خوب است، با وجود مربي بقيه مشکلات قابل حل است.
باتوجه به مشکلاتي که گريبان گير تيم هاي ورزشي استان است آيا در حوزه ورزش اتاق فکر يا جلسه هم انديشي براي حل مشکلات تيم ها برگزار مي شود؟ 
بايد بگويم تنها با اقدامات تربيت بدني مشکلي حل نمي شود بايد خود تيم ها براي هم فکري پيش قدم شوند که دراين صورت همه همکاري مي کنند و قطعا نتيجه خوبي خواهد داشت.به عنوان فردي که 40سال است در اين عرصه فعاليت دارم در اين چند سال هيچ ورزشکار، مسئول ومربي نبوده که در امر هم انديشي پا پيش بگذارد و هميشه منتظر اداره تربيت بدني وهيئت ها بوده اند در حالي که ما از ارائه برنامه و راهکارها در همه زمينه ها استقبال مي کنيم.
در طول اين سال ها که در تربيت بدني حضورداشتيد با مديران بسياري مواجه بوده ايد فعاليتشان را چگونه ارزيابي مي کنيد و به نظرتان کدام يک از مديران فعاليت خوبي داشته است؟
من فعاليتم را در تربيت بدني با مديريت آقاي گوهرخاني شروع کردم که ايشان ازبابت مديريت ورزشي بسيار عالي بودند و استاديوم يادگار امام و تور دوچرخه سواري براي زمان مديريت ايشان است.
مدير ديگري که به خاطر دارم آقاي تقي زاده هستند که درزمانشان درليگ برتر سه تيم از استان داشتيم، روابط خوبي داشتند و با عث شدند وضعيت ورزش شهزستان ها ارتقا پيداکند؛ البته همه مديران واقعا زحمت کشيده و کارهاي ماندگاري انجام داده اند و مديرفعلي آقاي بهتاج هم نسبت به مديران ديگر فعال و بسيار پيگير امور هستند.
باتوجه به اينکه در بسياري از مسابقات بين المللي ، به عنوان داور و مسوول حضور داشته ايد تجربه هاي بسياري را در اين زمينه ها کسب کرده ايد، در استان و کشور تا چه اندازه از تجربيات شما استفاده مي شود؟
تاحدودي اين اتفاق مي افتد ولي مي تواند بيشتر ازاين باشد؛ من در مسابقات بسياري حضور داشته ام و از هرکدام تجربه اي متفاوت بدست آورده ام که مي تواند بسيار مفيد باشد اما متاسفانه استفاده از تجربيات افراد درحوزه ورزش بسيار ضعيف است.

گفتگو: نگار محمدي رئوف

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 3

  آخرین اخبار
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
  پربازدیدترین اخبار
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.